Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Şubat '11

 
Kategori
İzmir
 

Kimin hayrına bu lokma?

Kimin hayrına bu lokma?
 

İzmir'in lokması ünlüdür


Başka bir şehirde görmedim. Bir tek İzmir'de var bu gelenek ve artarak sürüyor. İzmirli olmayıp da sonradan yerleşenler de bu güzel geleneğe sahip çıkıyor. Lokmadan söz ediyorum. İzmir'de yaşayanlar, hayır için lokma döktürürler. Vefat eden yakınlarının hayrına, kırkında ya da sene- i devriyesinde lokma ziyafeti verilir. 

Eskiden lokma hamuru elde yoğrulurdu ve yine elde küçük parçalar halinde kızgın yağa bırakılırdı. Şimdi yoğurma ve şekil verme işini makine yapıyor. 

Lokma tezgahı genellikle ana caddeye kurulur. Bunda amaç lokmayı daha çok kişiye ulaştırmak ve vefat eden kişiye o oranda hayır dua göndermektir. 

Dün Narlıdere'de yürürken yine lokma dağıtımına rastladım. Olay mahalline doğru adımlarımı sıklaştırdım. Lokmacı henüz yeni kurunmuştu ve kuyrukta bekleşenler kızgın yağa düşen lokmalara bakarak iç geçiriyorlardı. Ben de kuyruğa dahil oldum. Çok geçmeden ilk parti lokma nar gibi kızardı ve delikli kepçeyle alınarak kaplara kondu. Üzerine tarçınlı şerbet dökülen lokmalar bir anda kapışıldı. İlk partiden nasibimi alamamıştım, vuslat ikinciye kalmıştı. 

Bekledim ama değdi. Benim nasibime düşenler daha kızarıktı ve şerbeti boldu. Tabağımı alırken, ''Kimin hayrına bu lokma?, '' diye sordum. 

Lokmacının yanında duran genç adam: ''Çalıştığım fabrika kapandı. Bir yıldır işsizdim. Üniversite mezunu olmama karşın asgari ücretle bir iş bulabildim. İş bulursam lokma döktüreceğim diye söz vermiştim.'' 

Genç adamın bu sözleri karşısında tüm iştahım kaçtı. Alacağı üç beş kuruşu lokmacıya verecekti. Nar gibi kızarmış üzeri tarçınlı lokmaları yiyemedim ve gördüğüm ilk çocuğa verdim. 

 
Toplam blog
: 233
: 980
Kayıt tarihi
: 07.01.10
 
 

İzmir doğumluyum. Ege Üniversitesi Gazetecilik Yüksek Okulu mezunuyum. Kısa denilebilecek bir sür..