Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

22 Mayıs '07

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
 

Kıpırdama yaaaa !

Kıpırdama yaaaa !
 

"Huzursuz ayak sendromu", muhakkak duymuşunuzdur... ben daha önce bu rahatsızlığı eşimde görmüştüm. Tabii o zamanlar bir hastalık olduğunu bilmiyordum.

Henüz yeni evliydim ve eşimden şaka yolu ile hep şikayet ederdim; ya hep kıpır kıpırsın bir türlü uyutmuyorsun artık kıpırdama!

Hahahha ne yapsın canım benim biraz hareketsiz durmaya gayret eder sonra da devam.

Baktım olmuyor ben de çaresiz alışmaya çalıştım. Yani sizin anlayacağınız devamlı sallanan bir yatakta uyumaya çalıştım. Sırf yatakta tepiniyor diye, boşanmayı düşünemezdim doğrusu, o zaman biraz problemler vardı sevgi- aşk olduğu halde... aslında biraz da ondan sanırım uyum sorunu yaşamıştık.

Eee canım sinirli ne yapayım, biraz tepinince rahatlıyor... sanırım diyordum.
Aslında bu rahatsızlığın faydasını bile gördüm diyebilirim, o zamanlar Tekirdağ'da oturuyoruz ve o meşum gece yani 99 depreminin olduğu gece... geç yatmışız ve yine sallana sallana uyumuşum, 'hemen kalk deprem oluyor' diyen bir sesle uyanmaya çalışıyorum, ben ne oluyor yaaa derken o çarçabucak giyinmiş korkudan kapıdan çıkmak üzere ve beni de peşinden sürükleme telaşı içinde.Ama ben hala ne olup bittiğini anlamamışım.

Neyse bana anlatıyor sokağa çıktığımızda ama ben hiç birşey duymamışım. Alışkınım ya sallanmaya depremi bile anlamamışım.

Yani depremi hissetmedim bile, dolayısıyla korkum sınırlı kaldı hep. Diyeceksiniz ki taaa Tekirdağ'da hissedilmiş mi? evet herkes sokaklara dökülmüştü... neyse bu konuyu kapatalım dönelim esas konumuza.

Bu "Huzursuz ayak sendromu" ne imiş bakalım.

Hastaların uykuya dalmasından sonra başlayan periyodik hareketler, gecenin büyük bir bölümünde 15-90 saniyelik aralıklarla tekrarlanır. Bu hareketleri genellikle hastanın eşi fark eder.(Hahahah demiştim size )
Peki uykuda hareket olması neye yol açar?

Hareket sık tekrarlandığı için uyku derinleşemez, zaman zaman da öncekilerden daha şiddetli bir hareket, hastanın uyanmasına yol açar. Bu uyanıklıklar bazı hastalarda gece boyunca devam ettiği için hasta uyumadığını, zaman zaman içinin geçtiğini veya kısa bir süre daldığını söyler.

Ertesi gün de çok yorgun ve uykusunu alamamış olarak kalkmak zorunda kalır. Bu hastalık, yüzde 50'ye varan oranlarda huzursuz bacak sendromuyla birlikte ortaya çıkar. Bu durumda, uykuya dalmadan önce bacaklarındaki garip his nedeniyle rahatsız olan hasta, gece de dinlendirici, derin bir uyku uyuyamadığından, sabah daha zor ve yorgun uyanır.

Uykuda hareket bozukluğunun tedavisi?

Hastaların uyku laboratuvarlarında bir gece boyunca incelenmesi gerekir.İşte buraya takıldım, bizde böyle laboratuvarlar var mı? hala bilmiyorum. Burada hastalığın varlığı ve şiddeti nesnel verilerle doğrulanmalıdır. Teşhisi kesinleşen hastalar ilaçlarla kolayca iyileştirilebilir. İlaçlar genellikle 1.5 yıl kullanılıyor. Ama ilerlemiş vakalarda tedavi daha uzun sürer. Fakat bunlar çok küçük dozlarda ve zararsız ilaçlardır.(Dr.Özgür Gökmen)

Bu kadar bilgi verdikden sonra, kendi yaşadıklarımdan yine örnek vermek istiyorum.Tabii bunu genellemek belki doğru değil ama, eşimle ilgili yaptığım gözlemlerde; onu rahatsız eden problemler yok olduktan sonra artık kıpırdanmayı da bıraktı.Bence sorun psikolojik ve strese bağlı.

 
Toplam blog
: 351
: 3216
Kayıt tarihi
: 16.05.07
 
 

Emekli olmaya çalışan bir sanatçı,yazmaktan büyük keyif alıyorum. Kocaeli Gölcük' de oturuyorum e..