Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

23 Kasım '18

 
Kategori
Etkinlikler / Festivaller
Okunma Sayısı
37
 

Kırşehir'de 7. Aşık Paşa Uluslararası Şiir Şöleni ( 2 )

Kırşehir'de 7. Aşık Paşa Uluslararası Şiir Şöleni ( 2 )
 

Bozkırın Tezenesi Neşet Ertaş ( 1938- 25 Eylül 2012 )


Aşık Paşa’nın dedesi 13. Yüzyılda Anadolu’nun en önemli şahsiyetlerinden biri olan Baba İlyas’tır. Baba İlyas’ın  “Paşa” unvanıyla anılan 5 oğlundan sonuncusu olan Muhlis Paşa’da Aşık Paşa’nın babasıdır. Torunu Elvan Çelebi’ye göre Muhlis Paşa irfan âleminin şahı, ilim bakımından bütün âlemlerin hayran kaldığı erdemli bir kişidir. Muhlis Paşa’nın 2. Gıyasettin Keyhusrev’ín 1243 Kösedağ bozgunundan sonra Karaman oğullarından önce ve aynı bölgede iktidarı ele geçiren Karamanoğlu Mehmet Bey’i tahta oturduğu ve onun 13 Mayıs 1277 tarihinde Türkçeyi Anadolu’da ilk defa bir devlet dili haline getiren fermanını yayınladı. Bu  ferman aynen şöyledir: 
 
“Şimden gerü hiç kimesne kapuda ve divanda ve mecalis ve seyranda Türki dilinden gayri dil söylemeye”
 
13.Yüzyılın dilini yansıtan bu cümle bugünkü Türkçeye Karaman Valiliğinin başvurusu üzerine Türk Dil Kurumu tarafından şu şekilde aktarılmıştır.
 
“Bugünden sonra hiç kimse sarayda, divanda, dergâhta meclislerde ve seyranda Türk Dilinden başka dil kullanmaya” 
 
İşte bundan yana olan ve bu dönemde yaşayan Aşık Paşa  eserlerini Türkçe ile yazmıştır. Asıl adı Ali’dir. Muhlis Paşa’nın üç oğlundan biridir. GARİPNAME adını taşıyan 12.000 beyitlik bir eseri vardır. Bu beyitlerin tümü  hece vezinli olup ve Türkçe ile yazılmıştır. Türk Diline oldukça önem veren Aşık Paşa bir şiirinde aynen şöyle diyor:
 
Türk diline kimesne bakmaz idi
 
Türklere her giz gönül akmaz idi
 
Türk dahi bilmez idi bu dilleri
 
İnce yolu, ol ulu menzilleri.
 
Türkçenin öncülerinden kabul edilen, 13. yüzyılda Arapça ve Farsçaya karşı eserlerini Türkçe yazan Âşık Paşa, Uluslararası 7. Âşık Paşa Şiir Şöleni ile anıldı.Kırşehir Şairler ve Yazarlar Deneği Kent Konseyi  Şairler Çalışma Grubu işbirliğinde Neşet Ertaş Kültür ve Sanat Merkezi'nde düzenlenen etkinliğe, Türkiye’nin yanı sıra Azerbaycan, Irak, Yunanistan, ve Doğu Türkistan ‘dan gelen şairler katıldı.  
 
Törende konuşan Dernek Başkanı Veysel Turgut Kırşehir'in Aşık Paşa gibi Türkçenin öncülerinin yanı sıra Kalender Baba, Ahmed-i  Gülşehri Caca Bey, Şeyh Edebali, Yunus Emre, Süleyman Türkmani,   Hacı Bektkaeş-ı Veli, Ahi Evran, Kaya Şeyhi, Aşık Paşa, Aşık Said, Aşık Seyfullah, Aşık Hasan, Şemsi Yastıman, Muharrem Ertaş, Çekiç Ali ve Neşet Ertaş gibi gönül insanlarını da yetiştirdiğini söyledi.
 
Bu değerlere sahip çıkılması gerektiğini vurgulayan Veysel Turgut, şölende şiirlerin saz ve söz ile insanların gönüllerine dokunacağını aktardı.
 
Türkiye'nin önemli kültür şehirlerinden olan Kırşehir'de böyle bir etkinliği düzenlemekten mutluluk duyduğunu belirten Turgut, "Şiir şöleni ile amacımız bizlere bu toprakları yurt yapan insanları da unutmamaktır. Şiir, gönüllerin kapılarını da dostça çalabilmektir. Yurt içi ve yurt dışından gönüllere seslenen her misafirimize teşekkür ederim." dedi.  Bu arada Kırşehir  şairlerin  Çalışma Grubu Başkanı  Zübeyde Gökbulut‘ta  Aşık Paşa’nın Kırşehir’in yetiştirdiği milli değerlerimizden olduğunu ve amaçlarının bu değerlerimizi yaşatmak olduğunu vurguladı. Bu çalışmada ve Aşık Paşa’yı anma törenlerinde Kırşehir Valiliğine, Kırşehir Belediye Başkanlığına ve Kırşehir Ahi Evran Üniversitesine katkılarından dolayı teşekkür etti.   
 
Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi öğretim Üyesi Prof. Dr. Nadir İlhan, Aşık Paşa'nın fikir hayatı ve yaşadığı süreçleri anlattı. Şiir şöleni kapsamında, şiir dinletilerinin yanı sıra başta Aşık Paşa'nın türbesi olmak üzere tarihi ve kültürel mekânlar,  Kırşehir valiliği, Kırşehir Belediyesi ve Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi ziyaret edildi. 17 Kasım 2017 cumartesi günü Kaman’a gidildi.
 
-----------------------------------------------------------
 
Yazımız devam edecektir. 
 
NOT: 24 Kasım Öğretmenler Günü en iyi dileklerimle kutluyor, aramızdan ayrılanları  saygıyla ve rahmetle anıyor, görevine  yeni başlayanlara  sağlık ve başarılar diliyorum., Emekliye ayrılanlara da sağlıklı günler diliyorum. Cümlesine selam ve saygılarımı gönderiyorum.
 
Abdülkadir GÜLER 
 
23.11.2018-  SÖKE
Şahin ÖZŞAHİN, NAHİDE ÇELEBİ bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Sayın Öğretmenim ne güzel yazdınız yine .Öğretmenler gününüz kutlu yaşamınız sağlıklı mutlu olsun.Selam sevgi ve saygılar.NAHİDE ÇELEBİ

NAHİDE ÇELEBİ 
 24.11.2018 6:26
Cevap :
Teşekkürler sevgili Nahide Hocam. Sizin de öğretmenler Günü'nüz kutlu ve mutlu olsun. Değerli yorumunuz için teşekkürler.   24.11.2018 13:50
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 2115
Toplam yorum
: 4633
Toplam mesaj
: 223
Ort. okunma sayısı
: 824
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bitir..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster