Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Aralık '09

 
Kategori
Tiyatro
Okunma Sayısı
3238
 

Kişide kişilik bölünmesi yaratan oyun ; 'iki çarpı iki'

Kişide kişilik bölünmesi yaratan oyun ; 'iki çarpı iki'
 

2x2 = ? İstanbul Devlet Tiyatrosu


Behiç Ak, günümüz insanın çelişkilerini, çift olmanın getirmiş olduğu özlem ve hayallerine dair güzel tespitler sunarken, diğer bütün oyunlarında olduğu gibi bu oyununda da kendisiyle çatışan bireyler üzerinden iki kişiyi ikiye bölerek sistemi sorguluyor.

Oyun, arkadaş olan iki çiftin zıt karakterli karı koca çiftlerini yer değiştirerek oynanmakta.

İki kişi nasıl ikiye bölünür?

Toplamda dört kişi var ama bu dört kişiyi iki kişi oynuyor.

Adnan Biricik ve Seray Gözler Yeniay’dan oluşan güçlü kadro, sahne performanslarıyla bir noktadan sonra sahnede iki değil de dört oyuncu varmış hissiyatını sağlamayı başarıyorlar..

Ani ruh değişimlerini keskinleştirebilmek için sahne üzerinde sağlıklı bir efor gerekiyor. İçinde yaşattığı hayale bürünen karakterler bu geçişlerde yalın ve net mizansenlerle başarılı bir performans sergiliyor.

Adnan Biricik’in Ahmet karakterine bürünürken ayağını yere sürmesi ve dik yürümemesi, Mahmut karakterine bürünürken kötü adam kahkahaları ve ayak ayak üstüne atması, bu ve bunun gibi küçük ama çok etkili değişimlerle karakter arası geçişleri başarıyla belirginleştirerek iyi bir oyunculuk sergiliyor..

Sema karakteri çok güçlü bir karakter olarak yazılmış ama sayın Seray Gözler Yeniay’ın bu karakteri belirginleştirmesi için özel bir tekniği yada çok belirginleşmesini sağlayan güçlü bir ifadesi oluşturamamış..

Elvan karakteri içinde aynı şeyler söylenebilir. Aşırı kırılgan, romantik, kendini bırakmış bir karakteri güçlü, pervasız, enerjik, dışa dönük ve son derece pratik Sema karakterinden farklı kılan herhangi bir kırılma göremedim.

Yani oynadığı Sema veya Elvan karakterine özgü bir hareketi yada mizanseni yok.

Karakter arası geçişlerinde hangi karaktere büründüğünü, konuşmalarından sonra anlayabiliyorum.

Özetle Sema’yı Elvan’dan, Elvan’ı Sema’dan ayıran net bir geçiş yok. Karakterler arası geçişlerde inanılmaz bir çelişki ve belirsizlik söz konusu.

Sema ve Elvan karakteri, Ahmet ve Mahmut karakteri kadar çok belirgin değil. Daha netleştirmek ve belirginleştirmek için biraz daha üzerine düşülmesi gerekiyor.

Behiç Ak, konuyu daha iyi özümseyebilmemiz için bazı konuları (özellikle Sema ve Elvan’ın buluşmaları) çok fazla uzatmış. Reji desteğiyle eserde uzatılan bir çok yer kesilerek oyunun özü ortaya çıkması sağlanmış

Üstelik bir ilişki yada kırılmalar için fazlasıyla didaktik öğeler barındırıyor.

Yönetmen, metindeki Ahmet karakterini sahneye yazar kadar ‘silik’ koymamış. Bunun yerine aşırı kırılgan ve romantik biri yapmış. Bu yorum aslında oyunun özüyle doğrudan orantılı.

Çünkü Ahmet karakteri içinde barınan Mahmut karakteri pervasız, dengesiz ve duygusuz biri olarak anlatılıyor. Ahmet karakterinin de oyunda böyle olmak istediğinin zaten altı çiziliyor.

Serpil Tamur yönetmen yorumunda hissettirdiği ‘olmayan mekanlarda aslında olmayan insanların hikayelerini’ anlatırken dekor ve kostümü hayali bir obje olarak yansıtması oyunun dokusuna uygun.

Mekan ve karakterler arası geçişlerde ışığın desteği açıkça görülüyor. Önder Arık bu oyun için yalın ve spesifik renk tonlarıyla oyunu algılamada çok önemli bir yere sahip.

Yıllar önce yine bir eleştirim üzerine tartıştığımız Tuncer ağabey (Cücenoğlu); ‘kimi oyunlar vardır oyunu, oyuncu kurtarır. Kimi oyuncular vardır oyuncuyu, oyun kurtarır.’ Diye çok doğru bir tespitte bulunmuştu.

O gün bugündür kulağıma küpe ettiğim bu tespiti bugün, bu oyun için yapmam gerekirse; oyunu kurtaran bir oyunculuk performansına tanık olduğumu söyleyebilirim.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 73
Toplam yorum
: 62
Toplam mesaj
: 39
Ort. okunma sayısı
: 10004
Kayıt tarihi
: 24.02.07
 
 

Tiyatro eğitimi için 3 bölgede yaklaşık 35'e yakın şehirde bulundum. 1999 yılından itibaren Tiyatro ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster