Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

31 Ekim '07

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Kitap okumaz, dizi izleriz

Kitap okumaz, dizi izleriz
 

“Taşiyomi” Japonya’da ayakta kitap okuma alışkanlığını belirtmek için kullanılan bir sözcük! Açıkcası bende bu sözcüğü bilmiyordum, Japonya’da iken trenlerde insanları ya uyurken, ya da elinde kitapla görmeye alışmıştım ama bu okuma eyleminin bir ismi olduğunu bilmiyordum. Bu gün dizilerin bizde yarattığı olumsuz etkiler konusunda yazımı yazarken yaptığım araştırma esnasında buldum.

Dizi izlemeyi sevdiğimizi başka bir yazımda belirtmiştim, ama bu günlerde o kadar fazla dizi başladı ki, ve açıkcası bazıları öyle sürükleyici ki, kendimde izleyip zamanımı harcadığım için huzursuzluğumu paylaşmak istedim. Özellikle Salı ve Çarşamba günleri birkaç kanalda ardı sıra dizileri izleyerek tüm akşamını geçirebiliyor insan. Bu dizi çokluğunun arz-talep dengesine göre arttığı düşünülüyor. Kanallar kendi yayınları izlensin, bu yayınlar içinde reklamlarla kazanç sağlansın istiyor, insanlarda ilgilerini çeken programlar olduğunda sürekli izlediklerinde kısır bir döngü şeklinde devam ediyor bu durum. Dizileri izlemek için insanların ciddi bir efor harcaması gerekmiyor, para harcaması gerekmiyor, elindeki kolayca yönetebileceği bir kumanda ile istediği hikayeden istediği hikayeye geçebiliyor. Bu hikayeler de genelde Nasrettin hocanın fıkralarındaki gibi, insanlara önce eşeğini kaybettiriyor, sonra buldurup sevindiriyor, ciddi bir mesaj kaygıları olmuyor.

Oysa kitap okumak öylemi!? Öncelikle kitap edinmek için çaba harcaman gerekiyor, ya paran olacak satın alacaksın, ya bir arkadaşın olacak ve ödünç alacaksın, ya da bir kütüphane den alacaksın. Özellikle son iki şık için sosyal ilişkiler kurman gerekiyor. Kitap okurken bazen anlayamadığın sözcükler olacak, araştıracaksın. Üstelik hayal gücünü kullanmanda gerekiyor, sadece okumak yetmiyor. Tüm bunlara harcanacak efor korkusu mudur nedir, ülkemiz de kitap okuma alışkanlığında dip sıralarda iken, televizyon izleme sıralamasında Amerika ile başa baş sıralardaymışız. Milli Eğitim Bakanlığı’nın önceki yıllarda bildirilen bir raporuna göre: “televizyon izleme alışkanlığının, özellikle son yıllarda okuma alışkanlığı edinmede en etkin engelleyicilerden” biri olduğu belirtilmiş. Günlük televizyon izleme saatinin dizi filmlerdeki artışla birlikte 4 saate ulaşarak, ABD ile birlikte en fazla televizyon izleyen ülke konumuna geldiği vurgulanmış. Yine bu rapora göre, Bir Japon yılda 25, İsveçli 10, Fransız 7 kitap okuyor. Oranlamaya göre Türkiye’de, 6 kişiye yılda 1 kitap düşüyor. Sadece bu rakamlar bile kitap okunma azlığının ve televizyon bağımlılığının yarattığı olumsuz tabloyu ortaya koyabiliyor.

Charles Baudelaire, Hep sarhoş olmalı. Her şey bunda; tek sorun bu.
Omuzlarınızı ezen, sizi toprağa doğru çeken Zaman’ın korkunç ağırlığını duymamak için durmamacasına sarhoş olmalısınız.“Sarhoş olma saatidir! Zamanın inim inim inletilen köleleri olmamak için sarhoş olun durmamacasına! Şarapla, şiirle ya da erdemle, nasıl isterseniz.” Demiş.

Güzel de söylemiş ama o zamanlar bir gün gelirde insanlar dizilerle sarhoş olabilir diye hiç düşünmemiştir sanırım. Ben dün gece diziler bitince kendimde öyle bir hal hissettim, uyumadan önce biraz kitapta okuyarak kendimde oluşabilecek olumsuz halden uzaklaşmak istedim. Yine bizler neyse çocukluğumuzda daha düzgün programlar ve diziler izleyebildik, bu yaştan sonrada denge kurmayı becerebiliriz belki. Ama çocuklar, gençler ve genç aileler bu dizi sarhoşluğunun olumsuz etkilerinden nasıl korunabilir ve daha çok nasıl kitap okuyabilirler bilemiyorum.

Altı kişiye bir kitap düşme oranından en azından yılda bir kişinin bir kitap okuyabileceği oranlara ulaşmamızı diliyorum, sevgilerimle.

http://www.tiyatrom.com/murat_ildan_31.htm

http://www.hatunca.net/content/view/2348/120/

http://www.ntvmsnbc.com/news/292725.asp

http://karakitap.net/v1/content/blogcategory/120/377/

http://www.ayende.com/Blog/Images/Book%20Worm.jpg
 
Toplam blog
: 196
: 6404
Kayıt tarihi
: 30.03.07
 
 

Uzman doktorum, kendimi bildim bileli çalışıyorum. Kendi adıma  yaşamdan beklentim, huzurlu ve ko..