Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Kasım '15

 
Kategori
Balıkçılık
 

Kızıl kum balığı

Kızıl kum balığı
 

Akdeniz'in Yeni Misafiri


4 Yıldır Antalya da yaşıyorum. Zaman , zaman balık  tutmak  adına, Konyaaltı Plajında “Balıkları Yemlemeye”  gider, birkaç saat olta sallar ve bir çok oltacı gibi genel de boş dönerim.

2013 de lastik botla liman çevresine 300 metre kadar açılınca, oltama fotoğraflarda gördüğünüz  balık takılmıştı. İrilerinden 5  tanesini eve getirdim, temizleyip mangalda pişirmiştim.  Biraz kuru oldu ama bembeyaz etinin tadına bakmıştım.

2015 Kasım ortasında yine heveslenip emektar bot ile aynı bölgeye demir attım.  Tuzlanmış tavuk budundan özel hazırladığım yemleri taktığım oltayı atınca, anında tık, tık vurdular. 4 iğnenin üçü dolu çıktı. Ama iğneden çıkarmak zor oldu. Can havliyle birisi dişlerini parmağıma sapladı, diğeri elimden kayıp botun içine fırladı. Botu ısırır korkusuyla zorda olsa kaygan gövdesini yakalayıp torbaya attım.

Yemleri takıp tekrar, tekrar salladım. Bereketlendi, bazen 2 bazen 4 iğne dolu geldi  derken  2  saatte 25 adet “Kızıl Kum Balığı” tuttum. Dalgalar büyüdü ve bende çapayı çekip kıyıya çıktım.

Eve geldim. Google amcaya sordum, araştırdım. Bu balıkla ilgili bilgi ve yeterli detay bulamadım. Uzun araştırmalarım sonucu bir üniversite linkinde ““Kızıldeniz Kökenli Fare Balığı (Xvrichys novaula). Marmara Denizi'nde İlk Kez Görüntülendi. Doğu Akdeniz tarafında; kumluk yerlerde yaşar. Düşmanlarından korunmak için kuma gizlenir. Vücudunda mavi çizgili desenleri vardır. Ağzındaki fare dişi şeklindeki sivri dişleri yüzünden yerel halk tarafından” Fare Balığı” veya “Ustura Balığı olarak adlandırılır.Tutulduktan sonra iğne çıkarılırken dikkat edilmelidir.ısırabilir.”” satırlarına rastlayabildim.  Bilgiler tuttuğum balığı ve özelliklerini destekliyor. Oltacı arkadaşlara Watsapla fotoğraf yolladım, sadece  “ad8  fare balığı” imiş dediler. Nasıl pişireyim vb. sorularıma yanıt bulamadım çünkü rastlayan olmamış.

            Bilinmeyen balığa, fare ve ustura sözcüklerini hoş bulmadığım ve Balon Balığı ile birlikte Kızıl denizden gelebileceği yaklaşımı ile “Kızıl Kum Balığı” adını verdim. Daha önceden yağsız bir balık oluşunu denediğim için, mısır unu ve tereyağı destekli pişirmeye, fotoğraf ve tespitlerimi de ilgilenenlerle paylaşmaya karar verdim. Temizlenmesi istavrit gibi. Bir tanesinde 6 hamsi kadar harika beyaz et var. Kılçık iskelette kalıyor,eti içinde ince kılçığı yok. 8 tanesinden çilingir mezesi yapıp afiyetle yedim, tadı damağımda kaldı.

            Kızıl Kum Balığı  kıyıya yaklaşmadığı için,  kıyıdan olta ile tutulamıyor.  Kıyıdan 300 metre kadar botla açılınca, dipte ve ince kumda yaşıyor. Olta tabana inmeden de, yükselip yeme gelmiyor. İnce mil kum yüzeyinde yaşıyor ve her bölge de olmuyor. Daha önce de Balon Balığı ile ilgili deneyimlerimi paylaşmıştım. Fotoğrafların devamını Galerilerimde bulabilirsiniz. Uğraşlarımın sektöre ve oltacılara yarlı olmasını diliyorum. orhan.yuksel@mmo.org.tr

 
Toplam blog
: 43
: 567
Kayıt tarihi
: 28.06.11
 
 

 Karaman E.M.lisesi ilk öğrencilerindenim. ikinci sınıftan itibaren Antalya Makine Teknisyen okulun..