Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Mayıs '07

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

KOBİ'ler ihracat yapsın mı?

KOBİ'ler ihracat yapsın mı?
 

Türkiye’de ihracatçı rakamı kırk dört binin üzerinde. Ancak ihracatçı firmaların yarıdan fazlası ortalamada 30 bin dolar civarında ihracat yapan küçük firmalar. Bu firmaların eğitilmeleri ve dış ticaret hacimlerini artırmalarının son derece önemli olduğunu çeşitli vesilelerle duyuyorduk. Hükümet, bu firmaların ihracat artırma potansiyellerini kullanma noktasında özkaynaklarının hayli sınırlı olduğunu düşünüyor olmalı ki, çeşitli yardımlar uyguluyor.

Ancak “ajanslara düşen” yeni bir haber farklı, duyulmadık bir yaklaşımı ortaya koyuyor. Eski Moskova Ticaret Müşaviri Aydın Sezer, "44 bin ihracatçı KOBİ'm olacağına 4 tane daha Mavi Jeans'im, 3 tane daha Vestel'im olsun. Türkiye'nin dış pazara açılmada daha büyük yapılara, büyük firmalara ihtiyacı var" demiş.

Aydın Bey’in fikri doğrudur ya da yanlıştır, bir şey demek gerçekten zor. İhracata dayalı büyüme fikrinin büyük ihracatçılar yaratarak büyüme tezine dönüştüğü günler mi bekliyoruz acaba?

Aydın Bey, bildiğimiz kadarıyla büyük şirketler danışmanlık yapıyor, bu arada da TÜSİAD’a da. O yüzden serbest ticaret düzeninde pek te uygulanabilir görülmeyen bu öneri en azından günümüzün KOBİ fetişizmi mantığına baştan sona ters.

Kuşkusuz şu soru önemli. Türkiye KOBİ’cilik ve Avrupa Birliği fonlarına dayalı tabela projeciliği ile nereye varabilir?

Bunu cidden tartışmak lazım.

Referans gazetesinden Sezer’e kulak vermeye devam edelim:

“Türkiye'nin küçük firmalarını ihracat teşvikleriyle "kötü yola düşürdüğünü" ileri süren Sezer, "Küçük ölçekli firmalar, kendi aralarında gereksiz rekabet ortamı oluşturuyor, pazarı bozuyor ve Türk malı imajına zarar veriyor. Örneğin Rusya'ya ihracat yapan 3 bin Türk firmasının 1700'ünden fazlası 100 bin doların altında ürün satıyor" dedi.”

“Birleşilecek, Birleş!”

Haberin devamında TOSYÖV Başkanı Develi’nin “KOBİ’lere Birleşin” çağrısı var. KOBİ’lere şirket evliliğini ve stratejik ortaklıkları salık veriyor Sayın Develi.

Kuşkusuz bunlar güzel sözler. Ama Türkiye’de KOBİ ayarındaki firmaların bir çoğu şahıs şirketi. Bunlar kurumsallaşma, inovasyon gibi postmodern terminolojiyi çok yakınen takip etmezler ve uygulamazlar. Genellikle ölümcül rekabette ayakta kalmak için babadan kalma usullerle idare ederler.

Yine de şirket evlilikleri için iyi bir çöpçatan bulunursa, sonuç alınabilir.

Belki TOSYÖV hayırlı işlere bir adım atar.

 
Toplam blog
: 7
: 562
Kayıt tarihi
: 29.05.07
 
 

Dış ticaret, yabancı sermaye ve dış ticaret finansmanı alanında çalışıyorum. ODTÜ Uluslararası İlişk..