Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Şubat '07

 
Kategori
Kitap
 

Komünist kurşun

Komünist kurşun
 

Türkiye’nin ilk roman yazarı, Nazım Hikmet’in, Orhan Veli’nin ve Edebiyat Dünyası’nın bütün ünlü isimlerinin saygıyla selamladığı bir isim Sabahattin Ali. Komünist olmasa da komünistlikle suçlanmış, Atatürk yanlısı olmasına rağman fikirleri saptırılıp yanlış anlaşılmış ve Istranca Dağların’da hayata ciğeri beşpara etmez bir işkencecinin elinde veda eden bir garip yazar Sabahattin Ali, bir garip yazar...

Hıfzı Topuz’un Sabahattin Ali’nin mektuplarından yola çıkarak yazdığı kitabını okurken derin devletin karanlık yüzünü gördüm. İçim sızladı, kanım dondu ama bırakamadım. Almanya’da öğrenim gören Sabahattin Ali sosyalist görüşü çok benimsemiş ve Türkiye’ye döndükten sonra birçok dergi ve gazetede çalışarak fikirlerini duyurmaya çalışmıştır. Hüzünlü hikayeleri diğer romancılar gibi sıcak evinde değil, haksız yere düştüğü hapisanelerin soğuk gecelerinde üşüyerek yattığı yatağında yazılmıştır. Belki sizin kalbinize de ulaşmıştır dizeleri.

Başın öne eğilmesin,
Aldırma gönül aldırma,
Ağladığın duyulmasın,
Aldırma gönül aldırma.

Sabahattin Ali kendini ifade ederken ırkçılığı ön plane çıkarıp milliyetçilik olarak yansıtmaya çalışan bir grubu karşısında bulmuştur. Zorlu mücadelesi sonunda komünistlikle suçlanınca ülkede daha fazla kalamayacağını anlamış ve Bulgaristan’a gitmek için Istranca Ormanlarında tuzağa düşürülüp işkence ile öldürülmüştür. Her bir olayı belge ile ele alan Hıfzı Topuz’un bu muhteşem romanında(Başın Öne Eğilmesin) Türk Hikayaciliği’nin en zengin yazarlarından birini tanıyacaksınız.

Sabahattin Ali’nin kızı Filiz Ali, Istranca Ormanlarında babasının anısına onun şiirlerinden birini yazmıştır.

Başım dağ, saçlarım kardır,
Benim meskenim dağlardır.

Komünist olarak suçlanmasına da şu cevabı vermiştir Sabahattin Ali “ben bu fikirlerle komünist falan olamam. Olsa olsa o adamlara sempati duyarım ama ben sosyalistim. Komünist olsam Bulgaristan yerine Sovyetler’e geçerdim”.

 
Toplam blog
: 128
: 1989
Kayıt tarihi
: 03.10.06
 
 

Gözlerini kapat ve düşün: bir cümle kaç kişide farklı etki yaratır? Birbirimizi anlamanın gittikçe z..