Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Mayıs '14

 
Kategori
Deneme
 

Kömürde açan çiçek ( 5 )

Kömürde açan çiçek ( 5 )
 

Şimdiye kadar şair Hamit Kalyoncu'nun bin bir emekle hazırladıkları “ Kömür Kokan Çiçek”lerden hep söz ettim ve ondan bazı şiir ve şairlerini sizlerle paylaştım ve onları da rahmetle anmak istedim. Bu kez biraz da Kömürde Açan Çiçek’lerden söz etmek istiyorum. Bu kitap 670 sayfa olup Ankara’da Pervaz Yayınları arasında Ocak 2005 yılında yayımlanmıştır. Aslında bu geç kalınmış bir yazıdır.

Eski Aydın milletvekilinin yardımıyla Hamit Kalyoncuyla tanışma fırsatını buldum. Bu kitaplardan söz ederek Sayın Hamit Kalyoncu ile görüşmemi istemişlerdi. Rahmetli M. Kemal Yılmaz da ilk öğretmenliğinde Karadeniz / Bartın’da öğretmenlik yapmıştı. Sık sık buralardan övgüyle söz ediyordu. Onun da bu kitapta Kömür ve maden işçileriyle ilgili iki şiiri ve özgeçmişi vardır. Nihayet bir telefonla şair Hamit Kalyoncu’ya ulaştım ve sağ olsunlar bu adı geçen iki kitabını hemen postayla göndermek zahmetinde bulunmuşlardı…

Aynen şunları yazmışlar Sayın H. Kalyoncu: “Hamit Kalyoncu’dan Sayın Abdülkadir Güler’e Karaelmas diyarından saygı ve dostlukla.  14.06.2006. diyerek imzalamışlardır. Kitapları alınca teşekkür etmiştim. Bir kez daha teşekkürlerimi sunuyorum. Şimdi bu kalınca kitabın içinde neler var. Sadece isim başlıklarıyla birkaç örnek vermek istiyorum.

1-Batı Karadeniz Yöresinde Tarihsel Gelişimi: Uygarlıklar Yurdu Anadolu / Batı Karadeniz coğrafyasının Durumu / Karadeniz’e İlk Gelenler / Ege Göç Kavimleri, Lidya Egemenliği / Romalılar Dönemi, Batı  Karadeniz’de Türklerden Önceki Topluluklar, 2-Türklerin Zonguldak Yöresine Gelişi: Danişmentliler / Kıpçak Türkleri, Kuman Türkleri / Candar Oğulları / Osmanlı Devletinin Bölgeye Yerleşimi /  Sultan Murat Ereğli’yi S atın Alır / Şile’den Cide’ye Hatap İskelesi /  19.Yüzyıl Başındaki Tahta İskele / 1850. Yılında Viranşehir Sancağı,3- Zonguldak adının kaynağı:

Zonguldak’ın Adını Fransızlar mı Koydu? / Osmanlı Kaynaklarına Göre Zonguldak / Kömürün  Kaxifi var mı? /  Uzun Mehmet Benim Ninemin Çocuğudur? / Bunla rdan başka Zonguldak’ın Coğrafi Durumu, Dağları, Akarsuları, Baraj ve Gölleri, İklimi, Eğitimi, Ulaşım Durumu, Sanayi, Taş Kömürü ve Kaden Zenginliği, Tarım ve Hayvancılık, Yöredeki Tarihsel Kalıntılar, Beslenme ve Yemekleri, Giyim ve Kuşam, Yöredeki Ev Yapıları, Geleneksel Eİ sanatları, Yerel Ağız Özellikleri, Bayramlar ve Törenleri, Hıdrellez ve İnanışları, İlkel Tedavi 

Yöntemleri, Evlenme Gelenekleri, Folkloru, Doğum ve Çocukla ilgili inanışlar, Gelin Alma Gelenekleri, Duvak  Günü, Yöresel Halk Edebiyatı, Maniler, Devrek, Çay Cuma ve Ereğli Yöresi Manileri, Balat Dağı Söylencesi, Çoban Çeşmesi Söylencesi, Veli Baba Yatırı, Bal Baba Söylencesi, Ata sözleri ve  Bilmeceleri, Ninniler, Yöre Edebiyatı ve Zonguldak, 1940’larda Kültürel Yaşam, bu alanda   yazı  yazanlar  örneğin: 

İsmail Habip Sevük,  Nahit Sırrı Örik, Nazım Hikmet Ran, Behçet Kemal Çağılar, Melih Cevdet Anday,  Orhan Veli Kanık, Fazıl Hüsnü Dağlarca, Behçet Necatigil, İlhan Geçer, Ceyhun Atuf Kansu, Rüştü Onur, Halil Soyuer, Mehmet Başaran, Levent Ağralı, Muzaffer Tayyip Uslu, M. Kemal Yılmaz İbrahim Yıldız, Hasan Hüseyin Korkmazgil ve Gülsüm Akyüz gibi kitapta yer alan şair ve yazarlardan bazılarıdır. Hepsini yazamadım.

Kitapta yer alan şair ve yazarların şiir ve özgeçmişleri v eserleri yer alıyor. Sanat ve edebiyatçılarımızın Zonguldak üzerine hazırlanmış bir bilgi kaynağıdır. Bir Ansiklopedi gibidir. Bundan dolayı  şair ve yazar Hamit  Kalyoncu’yu içtenlikle kutluyorum. Türk Edebiyatına değerli bir eser kazandırmışlardır. Ellerine, yüreklerine sağlık diyorum.

Sözlerimi kitabın giriş bölümünde yer alan Behçet Kalaycı'nın bir iki cümle ile yazdığı   sözleriyle bitirmek istiyorum:

Zonguldak’ta yarı gecede bir rüzgar eser.

Üzülmez deresi boyunca denize doğru esen bu rüzgâr sanki bir ağıttır.

Karaelmas şehitlerine yakılmış bir ağıt. Yaz – kış hiç susmaz.

Urfa’ya “Şanlı”, Antep’e “ Gazi”  demişiz. Barışta, savaştan çok şehit veren Zonguldak için ne diyeceğiz…( 1 ) 

Behçet KALAYCI

--------------------------------------------------------------

1- Kömürde Açan Çiçek  / Araştırma –İnceleme-

Hamit Kalyoncu – Pervaz Yayınları / Ocak 2005 Ankara.              

******

Abdülkadir Güler 

25.05.2014. 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..