Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Mayıs '17

 
Kategori
Kişisel Gelişim
 

Kontrolcü biri misin?

Kontrolcü biri misin?
 

KASMA, Bambu ağacı gibi ESNE


Kontrolü kaybetmiş olduğunu hissetmeyi kimse sevmez. 10 yaşında çocuktum arkadaşlarım ile gölde yüzerken deve güreşi yapmak istedik. Benden yaşça ve boyca büyük olan kişi omuzuma yüklenerek sırtıma oturduğunda kafam suyun içinde kalmıştı. Debeleniyordum ancak taşlar ayağıma batıyor ve nefes alamıyordum. Nasıl bir güç geldiyse sırtımdan çocuğu attım ve kıyıya yüzmeye başladım. Çok korkmuştum, ağlıyordum. Kontrolü ele geçirmek ve yaşayabilmek için içgüdüsel bir dürtü ile hayata geri gelmiştim. Bu durum kontrolün faydalı halidir.

Bir de bizi gerçekten hayatta zorlayan ve nefes almamıza engel olan, ayağımıza takılan ve huzurumuzu kaçıran engelleyici kontrol vardır. Bu zihinsel bulamaç hali kaygılandırır ve endişelerimiz pik yapabilir. Ayrıca şüphe, mükemmellik, kaçınma, güç/para/statü sahibi olmak istemek, düşmanca tutum sergilemek gibi durumlar bizim düşünce şeklimize bağlı zorlayıcı kontroldür. Yanılsama ile anlamlandırmak korku duygusu yaşatmaya başlar. Kaynağı “güvensizlik” hissine kapılmaktır.

Kontrolü kaybettiğimizi düşündüğümüz anlarda daha çok kontrol etmek isteriz. Bedenimiz ortamı terk etmek isterken zihnimizdeki canlandırmalar gerçek gibi gelir. Bu uzun süreli olursa hastalık belirtileri bile oluşturmaya başlayabilir. Bu illüzyondan kurtulmak mümkündür. 

Motor kullananlar bilirler. Doğada, bilmediğiniz yollarda giderken sürücü ve artçısının kendi kontrolünü sağlaması hayatta kalmak için zorunluluktur. Yapılan ufak bir hareketin bedeli yaşamınızdır. Ancak bazı durumlar vardır ki kontrol edemezsiniz; Havanın durumu, akünün bitmesi, lastiğin patlaması....Bu tip kriz anlarında tek güvenebileceğiniz kişi kendinizsinizdir. Kendinizi kontrol ettiğinizde, sezgilerinizi geliştirdiğinizde ve kriz anlarına hazırlandığınızda riskleri de yönetmeyi öğrenebilirsiniz.

Artık engelleyici kontrolü bırakmak istiyorum diyorsanız;

  • Kontrolcü siz nasıl davranıyorsunuz fark edin. Faydalı kontrol mü? Engelleyici kontrol mü?
  • Korkmak, kaygılanmak veya endişelenmek yerine, risk değerlendirmesi yapın.
  • Kontrolcü davranmanızın sebebini ve sonucunda ne yaşatacağını sorgulayın.
  • Güvendiğiniz kaynaklara (konu hakkında bilgi sahibi, yetkin kişi) ulaşın, gerçeği araştırın.
  • Yetişkin olgunluğunda, duygusallaşmadan hakiki duygularınızla anın içinde değerlendirin.
  • Gerçekten ne istiyorsunuz karar verin ve uygulayın.

Kontrol bir efsanedir. Esiri olursanız ıstırap çektirir, öz-yönetimi öğrenirseniz içsel huzura giden yola götürür.

Sevgi ile kalın

Damla Koçman

 
Toplam blog
: 9
: 222
Kayıt tarihi
: 21.03.17
 
 

Çocuk Bilim Kurgu ( Bilim Okulu Proje X ve Paralel Evren Yolcuları) Yazarı. Kariyerine yeni başla..