Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Nisan '10

 
Kategori
Güncel
Okunma Sayısı
1409
 

Korsana hayır, ama nasıl?

Korsana hayır, ama nasıl?
 

Son günlerde Gazi Üniversitesi'nde düzenlenen bir sempozyum ve bunun ardından yazılan köşe yazılarıyla korsan ürünler yeniden gündeme geldi. Dolayısıyla bu konuyu enine boyuna incelemek için doğru bir zaman.

Korsana tabii ki hayır. Ben kişisel olarak sevdiğim sanatçıların cd'lerini orjinal olarak alıyorum her zaman, keza korsan kitap almışlığım yoktur. Fakat burada başka bir şey gündeme geliyor, korsan alan niye alıyor? Korsan nasıl biter?

Bunun için aslında çözümler teoride çok kolay. Yukarıda dikkat ettiyseniz DVD'lerden bahsetmedim, çünkü satış kapsamında korsan olarak en yaygın olan günümüzde film ve diziler. İnternetten ise bolca müzik indirildiği hepimizin malumu.

Filmler konusunu Oscar törenleri üzerinden incelemek istiyorum. Oscar törenleri ülkemizde de yayınlanıyor ve ciddi takipçileri var, son birkaç senedir ben de takip ediyorum zevkle. Fakat törenleri izlemeden önce filmler hakkında fikrim olsun istiyorum. Favorilerim olsun, filmleri izlediğim için törene hakim olayım istiyorum. Peki o filmler vizyonda oluyor mu gidip sinemada seyretmek istesem? Hayır! Peki DVD'leri satışta mı? Tabii ki hayır! Dolayısıyla ülkemizde törenler hakkında yazı yazan yazarlar bile o filmleri illegal yollardan edinip seyrediyorlar ve akabinde yazılarını yazıyorlar.

Ardından şöyle bir şey gündeme geliyor. İnsanların sevdiği sanatçılar sınırlı sayıdadır, onlar da iki yılda bir falan albüm yaparlar. Peki filmler? İnsanlar sık sık konularını beğendikleri filmleri izlemek isterler, örneğin her gün bir film izleyebilir bir insan. Bir DVD 20 lira civarında, her gün bir filme 20 lira verilmesi mantıklı mı? Televizyondan izleyin derseniz, herkes dublajla izlemekten zevk almaz filmleri, altyazılı film yayınlayan birkaç kanalın da zevkine kalmak istemezler doğal olarak. Dolayısıyla çözümün ilk ayağı DVD fiyatlarını aşağı indirmektir. Eski bazı filmler 2.99, 4.99 gibi fiyatlara satılıyorlar. Ayrıca filmlerin vizyona ve DVD'ye dünyayla aynı anda çıkmasının sağlanması da gerekmekte. Evet yine de bir çözüm olmaz bunlar, çünkü korsan tezgahlarında 7 DVD 15 TL gibi kampanyalar gırla gidiyor.

Müzik... Bir cd D&R mağazalarında 14.90 TL. Dost Kitabevinde ise 13 TL. İnternette ise bedava, üstelik ulaşması da çok kolay. Kitaplar ortalama 20 TL'den başlıyorlar neredeyse. Devlet bu ürünlerden aldığı vergileri indirmelidir. Bir cd örneğin 5 TL civarında bir fiyata bile satılabilir bu takdirde. Şirketler de karlarından birazcık fedakarlık etmeliler tabii ki.

Korsan satanların yanında korsan alanların da cezalandırılması gündemde ve hatta korsan indirenlerin de cezalandırılması planlanıyor. Bunun için kişilerin bilgisayarlarında yaptıkları şeylerin incelenmesi gerekmekte. Bu açıkça anayasaya aykırıdır. Dolayısıyla burada bir kısır döngüye giriyoruz, illegal bir şeyi cezalandırmak için yine illegal bir yöntemi benimsememiz lazım. Günümüzde telefonlar bile dinlenirken bilgisayarlar takip edilmiş çok mu diyeceksiniz, ama evet çok. Yapılması gereken bilgisayarların takibinden çok korsan paylaşım yapan sitelerin incelenip kapatılmasıdır. Tüm bunların yanında bilgisayarlarla ilgili teknik çok bilgim olmadığından sadece kişiler bir indirme işlemi yaptığında haber veren programlar var mıdır onu bilemiyorum.

Fakat tabii ki şöyle ağzımızı yaya yaya, büyük bir gönül rahatlığıyla korsan indirmek ahlaksızlıktır, korsan indirmeyelim diyemiyorum. Çünkü dışarıda o ürünler cidden çok pahalı, yabancı cd'ler özellikle "uçmuş" durumda. DVD'ler zaten pahalı, kitaplar da aynı şekilde. Aylık kısıtlı bir bütçesi olan insanların da film izlemeye, müzik dinlemeye hakkı olmalı.

Dolayısıyla bu iş için bir orta yol bulunmalı. Fiyatlar bu haldeyken korsan üzerine çok yoğun önlemler alıp korsan tüketimde bulunan insanların da cezalandırılması büyük bir kaosa yol açacaktır. Çünkü korsan tüketim on milyonlarla ifade edilebilir rahatlıkla. Öte yandan internet o kadar geniş bir mecra ki engellemek çok zor.

Bilgisayar oyunları... 90 liraya kadar çıkıyor orjinalleri, korsanları 10 TL. İnsanlar oyunlara 90 TL vermek zorunda değiller, objektif bakınca cidden çok abartılı fiyatlar var. İncecik kitapların 15 liraya satıldığı oluyor. Devlet korsanı engellemek için önce vergi indirimine gitmeli, her şey burada başlıyor.

Sonuca bağlarsam, korsan bu genişlikteyken orjinal tüketimi özendirmek için çok çok büyük indirimler yapmak gerekiyor. Orjinal cd 5 TL'ye, dvdler 2-3 liraya inmeli ve şu an bu çok ütopik, fakat, ancak o zaman bazı sonuçlar alınacaktır. Bunu tartışmamız yararlı olacak, aramızda ben korsan hiçbir ürün kullanmıyorum diyen çok azdır, eminim bundan. Korsana hayır derken içimiz çok rahat, ama işin diğer boyutu da düşünülmeli, tartışılmalı.

Bu iş konusunda tek dileğim, müzisyenlerimiz üretmekten vazgeçmesinler, çünkü onların şarkıları hafifletiyor hayatı. Ne de olsa "bir şiirden, bir sözden, bir melodiden, bir filmden, geçirip güzelleştirmeden can dayanmıyor..."

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 142
Toplam yorum
: 146
Toplam mesaj
: 16
Ort. okunma sayısı
: 1085
Kayıt tarihi
: 27.09.09
 
 

Ankara Üniversitesi Hukuk Fakülteliyim. Seyahat benim için bir tutku, her fırsatta bir yerlere ka..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster