Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Ocak '10

 
Kategori
Spor
 

Koşanadam sponsor ararken

Koşanadam  sponsor ararken
 

Fenerbahçe Kulübü yönetiminin antrenör Daum 'a sağladıkları seçenekleri okurken ister istemez atletimiz Kemal Özdemir ile yaptığım söyleşi geldi hatırıma. Türkiye'de tek engelli maratoncumuz diyeyim Kemal Özdemir için kısaca. Yıllarca hep sağlam atletlerle koşup dereceler ve önemli başarılar kazanmış, ülkemizi yurt dışında da temsil etmiş maratoncumuzla da gurur duyuyoruz. Ama sahip çıkıyor muyuz?

Daum 'a verilende gözümüz yok, kendisiyle de bir derdimiz yok. Antrenör kimi alsalar o parayı verecekler kuşkusuz. Ancak maratoncu atletimiz Kemal Özdemir 'in 2012 Londra Olimpiyatlarına hazırlanabilmek için SPONSOR arayışında ve gereken rakamın da vitaminler ve iyi beslenme kapsamında ayda 600 Lira gibi bir katkı olduğunu söylemeden edemeyeceğim . Yani Milliyet İnternet Sitesi'nde okuduğum “Bir kuş sütü eksik” haberinde verilen rakamlarla, Daum'un 2 aylık ev kirası kadar bir destek, bizim tek engelli maratoncumuz Kemal Özdemir'in Olimpiyatlara hazırlanmasına yetecek. Belki de bu yazımızı okuyan ve sporu desteklemek isteyen bazı kişi ve kurumlar SPONSOR OLURLAR ve Kemal Özdemir de rüyasını gerçekleştirme olanağına kavuşur. Belki Fenerbahçe Yöneticileri bu centilmenliği yapar eğer yazımızı görürlerse. Belki başka kulüpler de görebilir. Ne diyelim...

Kemal Özdemir İstanbul Üniversitesi Spor Akademisi’nde öğretim görevlisi ve Deniz Harp Okulu’nun baş antrenörü olan, 2006’da Hollanda’daki Dünya Şampiyonası’nda maratonda altıncı, 2007’de Çek Cumhuriyeti’nde 5 bin metrede birinci, 2008 Pekin Paralimptik Olimpiyat oyunlarında yarışan tek atletimiz. Orada da 13. oluyor, kırık iki parmakla . Bugüne değin tüm masrafları kendisi karşılamış. Artık gücü yetmiyor. Koşmaya değil, o bir kelebek gibi koşuyor gördüm. Ama maratonlara hazırlığın maddi yükünü kaldırmaya gücü yetmiyor. Bahsettiğimiz okullarda yarı-zamanlı olarak çalışıyor. Maraton hazırlığı iyi beslenme gerektiriyor, vitamin gerektiriyor, üç ayda bir ayakkabı gerektiriyor. Her gün antrenman yapmasını, koşmasını gerektiriyor. Dolaysıyla kafası da rahat olmalı.

Kemal Özdemir 1960 yılında Zonguldak'ta dünyaya gelmiş. İlkokulda Muzaffer öğretmen tarafından keşfediliyor. Kemal'in çok iyi koştuğunu anlayan öğretmeni, yağ satarım oyununda onu koştururmuş hep. İlkokul 1.ci sınıftayken katıldığı kros yarışlarında derece yapıyor. Sonra o tren kazası oluyor. 1969’da ilkokul üçüncü sınıftayken sol kolunu kaybediyor. Üstelik de solakmış. Sonra sıkıntılar üzüntüler. Bir yıl kendine gelemiyor ama sonunda yeniden koşmaya başlıyor.

Ezgi: Kemal Bey, yaşamınızı kısaca özetledim. Kazada kolunuzu yitiriyorsunuz ama öncesinde de çok iyi bir performansınız var ondan sonra yaşama bir süre küsmüşsünüz .

Kemal Özdemir : 1968 yılında spora basladım. Bır yıl sonra 1969'da tren kazasında sol kolumu kaybettım. Benım hayat hıkayem gazetelerde cok yayınlandı. Bu tam 30 yıldır da böyle. Ama bu söyleşiyle belkı sponsor bulurum.

ezgi : Evet , dilerim sponsor bulursunuz. .. Atletizmdeki çalışmalarınızdan başlayalım.

Kemal Özdemir : Şimdı şöyle 2006 yılına kadar yanı 3 yıl evveline kadar engellılerle koşmadım. Tüm rakıplerım sağlamdı. yanı 37 yıl boyunca sağlam atletlerle yarıştım

ezgi Bu çok önemli bir şey


Kemal Özdemir : Önemlı ve korkunç. Çünkü önceleri asağılandım. Hor görüldüm. Kızıyorlardı bana ama ben bir şekilde nasıl oldu bilmiyorum koşmaya devam ettım herşeye ve herkese rağmen, buna devlet erkanı da dahildir

ezgi: Peki engelleme yani siz özürlüsünüz yarışamazsınız da dendi mi?

Kemal Özdemir :Evet ilginç bu soruyu ilk kez siz sordunuz. Mesela 1982 yılında Ankara'daki Büyük Atatürk Koşusu' na almadılar. Ağlaya zırlaya girdim yarıştım ve onlarca adam geçtim.

ezgi: 50 yaşındaki bir atlet diyelim ki 8 . geliyor ama kendi klasında 6 . oluyor , bu hesaplar yapılıyor mu?

Kemal Özdemir :Yas grubları dünyada yeni bir olay, klafıkasyon var değerlendirme ona göre oluyor

ezgi :kaç yıllık bi olay yaş gurupları?

Kemal Özdemir : 20 Yıl. Ama ben master yarışmıyorum. Daha dogrusu buna ihtiyaç duymuyorum. Hala gençleri geçiyorum ama girdiğimiz yarışlarda bu sınıflamada olduğu için genelde derece yapıyorum. 1ay sonra 26 ocakta tam 50 yaŞında olacam.

ezgi : Tebrikler yani yarım asırlık bir delikanlısınız.

Kemal Özdemir: Haha , evet yarım asır olmuş. Hiç hissetmedım ki. İçinizde sevgı varsa yıllar bir şekilde güzel ve anlamlı geçiyor

ezgi : Master yarışmak ne demek?

Kemal Özdemir : Usta uzun yıllar spora hizmet vermiş sporcuların yeniden bir araya gelip yarışması

ezgi :Siz doğrudan gençlerle yarışıyorsunuz. ( İnebolu – Kastamonu yürüyüşünde kelebek gibi uçuşu geliyor hatırıma. )


Kemal Özdemir : Aslında Türkiye performas sporu yapan daha doğrusu uzun mesafe koşucuları az olduğundan tüm yarışçılar birden yarışıyor sonra yaş gruplarına ayrılıyorlar. Mesela Hacettepe Üniversitesi'nde okurken üniversıite yarışında 1.ci oldum. Benım için anlamı büyüktür. İlk kez birinci olmuştum ve sağlamları geçmiştim yıl 1985' ti. Ünıversitedeki birincilik.

ezgi : sonra

Kemal Özdemir : Ben sağlamlarla koştum çok az birinci oldum çok sayıda orta sıralarda bitirdim. Ama hiç sonuncu olmadım. Ta ki 2003 yılına kadar , bu tarihte Balkan Veteranlar şampiyonasında Atına'da ikinci oldum ve yıne sağlamları geçtim. Yunan televizyonu sporda flas haber vermişti

ezgi .Atina 'da da sağlamlarla yarıştınız demek

Kemal Özdemir : Ben hâlâ sağlamlarla yarışıyorum. Şimdiye kadar 1000 den fazla yarış koştum sadece 4 kez engellilerle koştum

ezgi . Peki Kemal Bey, başka engelli koşucu var mıydı? özür dilerim ben engelli diyorum ama

Kemal Özdemir : Doğru diyorsunuz. Hayır ben Türkiye'nın ilk engelli sporcusuyum yanı tüm branşlar dahil

ezgi : Balkan Veteranlar koşusu kaç km dir biraz aydınlatırsanız.?

Kemal Özdemir : Her branş var. Ben Atina'da yarı maraton koştum yanı 21 km 100 metre. 1sat 17 dk koştum ve ikinci oldum

ezgi :Her branş nedir?

Kemal Özdemir : Her branş yani 100, 200 ,400, 800 atmalar, atlamalar tam bir atletizm şöleni. Ben gencliğimde 800 ve 1500 koştum. sonra 5000 ve 10000. Daha sonra maraton branşında karar kıldım.Çünkü maraton yarışları o yollarda koşuluyor

ezgi : Maratonu yollarda koşuluyor diye seçmişsiniz, neden yollar ?

Kemal Özdemir : Engellilerin spor yapmasını sağlar dıye yollarda koşmaya basladım ama hâlâ yok kimse spor yapmıyor. Maraton yarışları yolda yapılıyor dolayısıyla vatandaş görüyor . Aaa tek koluyla koşuyor diye.

ezgi: Başka engelliler de görsün cesaretlensin istediniz demek

Kemal Özdemir : Tabii, bu belki birkac engelli görür de spora başlar diye... nafıle

ezgi :sert zemin

Kemal Özdemir : Maraton 42,195 km. Zor yani cok zor. Pekın'de yani geçen sene benim yarış sırasında iki parmağım kırıldı ve ben kırık parmaklarla koştum

ezgi : Ve kırık parmaklarla yarışı tamamladınız. Gerçekten zor... Siz zor şeyi başarabilirsiniz gelin diye çağrı yapıyorsunuz. Engellilere. Şimdi bizde aileler çocukları saklar çıkarmaz böyle tutumlar da vardır değil mi?

Kemal Özdemir : Olmazmı? Onun savaşını veriyorum. Anneler çocuklarından utanıyorlar. Sporu çoktan bırakacam ama benden sonra yok. Buluncaya kadar devam yani ölünceye kadar.

ezgi ağaçlar ayakta ölür...

Kemal Özdemir : Bu gidişle öyle olacak. Ama ben inandığım bir işi yapıyorum

ezgi : ama şimdi ölümü bırakalım kenara ve annelere mi dönelim?

Kemal Özdemir : Bu cok zor bır iş ama belki evden bir tek engelliyi bile spora tesvik etsem yeter. Evet anneler ya da çocuğunu spora sırtında getirmek zorunda kalan ebevyenler, rampasız caddeler ,zavalıymış gibi bakan gözler acıyarak yer verilen otobus yolculukları vs vs

ezgi: Siz inandığınız yani yürekten bağlı olduğunuz ve kuşkusuz sevdiğiniz bir edimi gerçekleştiriyorsunuz bana sorsalar öyle gördüm onu gördüm sizde. Evet hepsinde çok haklısınız. acıma yerine bu insanların gerksinimi nedir ona uygun araç , yol , kaldırım geçit , otobüs yapacaklarına acımak bence kolaya kaçmaktır

Kemal Özdemir : Bu ülkede engelli olmak çok zor birde engeliyken sosyal olmak daha da zor.Örneğin 1981 yılında Zonguldak'ta valinin yanına cıktım iş bulsunlar dıye sekretere diyorki ben dışarda duyuyorum (sağlamların işi bitti de sakatlarmı kaldı) işte ben spor yolculuğumu hep bu şartlarda yaptım

ezgi : Çok üzücü bir anlayış

Kemal Özdemir : Hâlâ aynı. Sağlamdır sakatı kullanır, sakattır kendini kullandırır anlayışı

ezgi : Şimdi yarışmalara dönelim

Kemal Özdemir :2006 yuılında engellı sporcularla Hollanda'da dünya sampıyonasında koştum ilk kez çok tuhaftım

ezgi : Maraton mu yine ?

Kemal Özdemir : Evet maraton, ilk kez benim gibi engelilerle koşmak, alışamadım. 22 sporcu koştuk Essen şehrınde. İlk engellilerle yarışımdı ve ben burda ne işim var dedım. alışkın değilim. Avrupalı alışkın adamların engelli sporcuları var sampiyonaları var cıktık koştuk ve dünya 6. oldum,başkanın benı bir kucaklaması var unutamam

ezgi :Yıllarca engellilerle hiç koşmadığınızdan kuşkusuz çok yadırgamışsınızdır

Kemal Özdemir : Evet yadırgadım. Ben sinirimden ağlıyorum kötü koştum dıye başkan dünya 6. olduk dıye sevınıyor.

ezgi: Yani belki de konsantrasyonunuz bozuldu .

Kemal Özdemir: İyi bir sonuç aslında. Çünkü dünyada Türk sporunun yeri neyse engelli sporu da aynı parelelde. Sonra Prag'da koştum Avrupa Kupası'nda 5 bin metrede ve 1. oldum. Çek Cumhuriyeti'nde. Sonra da olımpiyatlarda koştum Pekın'de.... Bişey Çıkmaz biliyorum

ezgi : Bu söyleşimizle başarılarınızı ve amacınızı hatırlatacağız , umarım olumlu gelişmeler olur.

Kemal Özdemir : Ama ne bileyim bir umut. Bankalar o kadar para harcıyorlar ama engellilere gözleri kapalı

ezgi : Bakalım yani belli mi olur belki bankalardan, büyük firmalarımızdan bir okuyan olur bu söyleşimizi

Kemal Özdemir : Ya da büyük inşaat şirketleri

ezgi Bankam olsaydı sizin sponsorunuz olurdum. Hem de engelli gençlerimizi antrenörlük yapardınız.

Kemal Özdemir : Ama olsun belki bu yazıyı bir engelli genç okur ve spora başlar. Bu bıle sevindirici olay

ezgi : Biraz daha kariyerinizden söz edebilir misiniz?

Kemal Özdemir : Akademik karıyerimi de soyliyeyıi. Şu an istanbul Üniversıtesı Spor Akademısi'nde öğretım görevlisiyim. Ayrıca Denız Harp Okulunda baş antrenorüm. Tuzla'da teğmen yetiştiriyorum. Ayrıca ilk öğretım ve liselerde atletizm antrenörlüğü yapıyorum. Tenıs hocalığı da yapıyorum.

ezgi : Antrenörlükte en önemli nokta ne sizce?

Kemal Özdemir : Antrenör önce pedogojı iyi bilmeli

ezgi : Önceki katılımları nasıl finase ettiniz yani destek alabildiniz mi?

Kemal Özdemir : Hayır hep cepten, örneğin haftaya İzmir'de maraton koşacam Uçak parasını cepten öduyorum. evın nafaka parası diyelim. dedim ya zor şartlarda koşuyorum

ezgi : Şimdi sponsorluk istediğiniz yarış için biraz bilgi verseniz daha geniş

Kemal Özdemir : Şimdı benim önümdekı hedef 2012 Londra Olimpiyat ve Paralimpik oyunlar yanı iki buçuk senelik bir süreç

ezgi : Sponsordan istedikleriniz?

Kemal Özdemir : Vitamın, malzeme, yarışlara katılabilmem için araç yani para

ezgi : Bir de oraya katılmak için burada da bazı yarışlarda derece almak mı gerekiyor?

Kemal Özdemir : Tabiki , baraj yarışları var

ezgi :onlar neler

Kemal Özdemir : Bakın ben 2006 yılına kadar yurt dışındada yarışlar koştum bınlerce dolar parayı cebımden harcadım. Ergonojık ürünler kısaca vitamınler sonra spor malzemeleri. sonra yarışlara gıdebılmek için para . Beslenme cok önemli yani her ay en az 600 Lira'ya ihtıyaç var

ezgi : Beslenme ve vitamin olarak

Kemal Özdemir : Bır futbolcu yedek kulübesindeyken bile maç basına 10 bin dolar alıyor.

O para benım iki yıllık giderım. İşte bu özeti bu. Oynamayan adamlara verilen paralarla amatör spor kalkınır bu ülkede.

Ezgi : Haklısınız. Eskiden insanlar deşarj olsun diye yapılıyordu spor olarak , günümüzde, hem o hem de küresel ölçekte iddia filan sanki biraz spordan uzaklaştı dünya bazında.

ezgi : Kemal Bey 2.5 yıl gıda vitamin ama ayrıca malzeme de var. Peki spor gereci satan büyük firmalar gereçleri veremezler mi ?

Kemal Özdemir : Bu gibi durumda gören gözler görmez oluyor

ezgi : Sizin aslında çok özel bir durumunuz var.

Kemal Özdemir : Ama benim branşım tüm dünyada en zor olarak kabul görüyor üstelık te olimpiyatların tacıdır maraton

ezgi: gelecek olimpiyat ne zamandı

Kemal Özdemir : 17 Eylül 2012 de Londra unutmayınız . Dünyanın en büyük organizasyonu olimpiyatlardır

ezgi : Sponsorluğu kimler üstlenebilir?

Kemal Özdemir : Bankalar, inşaat sektörlerı, hastaneler yada iyi niyetlı iş adamları.Şimdi ben kamudan emekliyim.Okullarda yarı zamanlı çalışıyorum

ezgi : Bir belediye sizi kadrolu yapabilir belki o zaman?

Kemal Özdemir : Beledıyeler, başkanlardan randevu alabilsem, randevu alamıyoruz ki.

Gideyım CV' yle. belediye adına koşarım, gerekirse antrenör olarak calışırım

ezgi : Neticede olimpiyata hazırlık için gereken parayı ödeyebilirler.

Kemal Özdemir : Bileğimin hakkıyla yani

ezgi: Belki giysiler araç gereç için başka bir sponsor gerekebilir

Kemal Özdemir : Fark etmez önemli olan kafam rahat antreman yapmak

ezgi : Yani belediye üstlenirse onlara ayıracak bir zamanınız da olabilir diyorsunuz.Onlar için de Antrenörlük yapacaksınız.

Kemal Özdemir : Elbette. Çünkü bizim antremanlar zor, her gün en az 20 km koşu en az. İyi beslenme şart ergonojık destek şart 3 ayda bir ayakkabı yenilemem şart

ezgi : nasıldır anlatsanız

Kemal Özdemir : Vücut iflas ediyor.

Ezgi : 20 km'yi kaç saatte koşuyorsunuz?

Kemal Özdemir : 1saat 40 dakikada antremanda, yarışta 1saat 10 dakıka. ama örneğin bu pazar biliyorsunuz hava soğuk ve aşırı yağışlıydı. 35 km koştum, dondum.

ezgi : Nerede koştunuz?

Kemal Özdemir : Çekmeköy oradan Çavusbaşı ,oradan Kavacık ve Polonezköy'e giriş ve dönüş , durmadan.

ezgi : Bravo vallahi ne diyeyim. Çok soğuktu hava.

Kemal Özdemir : ve sulu kar altında

ezgi : Yanınızda refakatçi de yoktur bu durumda

Kemal Özdemir : Refakatçi olmaz , ancak ARABAYLA gelebilirler

ezgi : O anlamda dedim zaten.

Kemal Özdemir : Yarın saat 8 de 25 km var koşucu grupla koşuyoruz atletler beraber.

ezgi : Çok teşekkürler, başarılar diliyorum. Umarım SPONSOR çağrımıza bir yanıt alırsınız.

Kemal Özdemir : Sağolun.

Foto:

http://www.milliyet.com.tr/Pazar/HaberDetay.aspx?aType=HaberDetay&ArticleID=987811&Kategori=pazar&b=%E2%80%9CAlkislayamadigim%20icin%20tiyatroya%20gitmiyorum%E2%80%9D

 
Toplam blog
: 566
: 1338
Kayıt tarihi
: 11.07.06
 
 

Edebiyatla ilgileniyorum. Ayrıca amatörce belgesel film çalışmaları yapıyorum ve kültürel etkinlikle..