Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Nisan '13

 
Kategori
Eğitim
 

Köy Enstitüleri, Dünya çapında marka olan eğitim kurumlarımızdır

Köy Enstitüleri, Dünya çapında marka olan eğitim kurumlarımızdır
 

BURDUR CHP İL BAŞKANI SÜLEYMAN ERMAN


Burdur CHP il örgütü, Köy Enstitülerinin kuruluş yıldönümünde parti merkezinde düzenlediği bir organizasyonda Burdur’da yaşayan Köy Enstitüsü çıkışlı emekli öğretmenlerle genç öğretmen adaylarını buluşturdu. Eğitim alanında Türk milletinin dünya eğitim tarihine altın harflerle yazdırdığı ve uluslararası öneme sahip eğitsel bir marka olan Köy Enstitüleri’nin 73. kuruluş yıldönümünde yaptığı konuşmada İl Başkanı Erman, “bugün dahi birçok ülkeye örnek olabilecek üretime dönük eğitimi öngören Köy Enstitüleri”nin, laik eğitimin başlamasında öncülük ettiğini, sanayiye eğitilmiş nitelikli işgücünün yetiştirilmesine yardımcı olduğunu, “ataerkil toplum”dan çağdaşlaşamaya evrilmede başlangıç oluşturduğunu, “demokratik toplum ve kültür için kurumsal altyapı oluşumu”na katkı sağladığını ve “ezbercilikten uzak, sorgulayan bireyler yetiştiren, demokratik ve üretici eğitimin başlamasına öncülük ettiği”ni ifade etti.

Burdur CHP il örgütü, Köy Enstitülerinin kuruluş yıldönümünde parti merkezinde düzenlediği bir organizasyonda Burdur’da yaşayan Köy Enstitüsü çıkışlı emekli öğretmenlerle genç öğretmen adaylarını buluşturdu. Eğitim alanında Türk milletinin dünya eğitim tarihine altın harflerle yazdırdığı ve uluslararası öneme sahip eğitsel bir marka olan Köy Enstitüleri’nin 73. kuruluş yıldönümünde yaptığı konuşmada İl Başkanı Erman, “bugün dahi birçok ülkeye örnek olabilecek üretime dönük eğitimi öngören Köy Enstitüleri”nin, laik eğitimin başlamasında öncülük ettiğini, sanayiye eğitilmiş nitelikli işgücünün yetiştirilmesine yardımcı olduğunu, “ataerkil toplum”dan çağdaşlaşamaya evrilmede başlangıç oluşturduğunu, “demokratik toplum ve kültür için kurumsal altyapı oluşumu”na katkı sağladığını ve “ezbercilikten uzak, sorgulayan bireyler yetiştiren, demokratik ve üretici eğitimin başlamasına öncülük ettiği”ni ifade etti.

Toplantıya CHP İl Başkanı Süleyman Erman, Merkez İlçe Başkanı Barış Ayten, partililer, Köy Enstitüsü çıkışlı emekli öğretmenler ve MAKÜ öğrencisi genç öğretmen adayları ve basın mensupları katıldı. Etkinlikte katılımcılara pasta ve çay ikram edildi. İl Başkanı Süleyman Erman yaptığı açılış konuşmasında Köy Enstitülerinin tarihsel önemi ve kültürel, eğitsel anlamına değindi.

Erman, “17 Nisan 1940'ta Köy Enstitüleri Yasası çıkarılarak Köy Enstitüleri kurulmaya başlandı. 1942–43 öğretim yılında, bu okullara öğretmen, yönetici, gezici başöğretmen, ilköğretim müfettişi ve kesim müfettişi yetiştirmek için, Hasanoğlan Köy Enstitüsü bünyesinde, Yüksek Köy Enstitüsü kuruldu. Sayıları zamanla 21'i bulan Köy Enstitüleri, 1944'ten sonra yılda ortalama 2000 öğretmen yetiştirdi” dedi.

Erman şu görüşleri ileri sürdü:

Çok kısa ömürlü olmalarına karşın öğrencisi, öğretmeni, çalışanıyla aydın, özgür üretken, araştırmacı, sorgulayıcı, Atatürk İlke ve İnkılâplarına, Laik Cumhuriyete inanan ve bu yolda yürüyen bireyler, yurttaşlar yetiştiren, bugün dahi birçok ülkeye örnek olabilecek üretime dönük eğitimi öngören Köy Enstitüleri;

—Laik eğitimin başlamasında öncülük etmiş,

—Sanayi için eğitilmiş nitelikli iş gücünün oluşmasına yardımcı olmuş,

—Ataerkil toplumdan çekirdek aile toplumuna dönüş başlangıcı olmuştur.

—Atamızın özlediği demokratik toplum ve kültür için kurumsal alt yapı oluşmasına neden olmuştur.

—Ezbercilikten uzak sorgulayan bireyler yetiştiren, demokratik ve üretici eğitimin başlamasına öncülük etmiştir.

Enstitüler çok önemli bir işlevi de yerine getirdi.  Başka biçimde söylersek Köy Enstitüleri kırsal yörede toplumsal, ekonomik ve kültürel kalkınmayı sağlamak; bu alanda ilgili gerekli elemanları yetiştirmek ve modern tarım tekniklerini öğretmek için kurulan yapılardı. Kuşkusuz, Köy Enstitüleri köy çocuklarını okutmak ve eğitmek amacıyla kurulmuştu. Bu amacın yanı sıra, toprak reformu gerçekleştirildiğinde üretimi örgütleyecek ve sürdürecek kadroları yetiştirmekti.

1923’e dek kırsal kesimin yazgısını değiştirecek köklü bir atılım yapılamamıştı. Bu tarihten başlayarak eğitim politikası; yurttaşlık bilincini güçlendirmeye, ulusal kültür birliğini sağlamaya, nitelikli insan gücünü yetiştirmeye yönelik olmuştur.

Atatürk’ün eğitim görüşü; geleneksel eğitime ve medrese eğitimine karşıdır. Atatürk, sorun çözen, üretici insanın yetiştirilmesini amaçlayan bir eğitim düzeni istiyordu. Kemalist eğitim görüşü; 1923–1946 yılları arasında uygulanmıştır.

Köy Enstitülerinde eğitimi yoktan var eden, kurumları kendi olanaklarıyla ayakta tutan, verimli bir çağdaş eğitim anlayışıdır. Köy Enstitüleri sistemi kendi içinde de bütünlük göstermekteydi. Enstitüler çevreleri, girdileri, işleyişleri, çıktıları ile sağlıklı bir işlerlik içindeydi. Köy Enstitülerinde, eğitimdeki süreklilik yaşama da yayılmaktaydı. Köy Enstitülerinde devletin az bir yardımı ile öğretmen adayları iş içinde, çalışarak hem kendi barınaklarını, dersliklerini, çalışma yerlerini yapmışlar, hem de gereken genel kültür ile mesleki bilgileri ve tarım çalışmaları yaparak, köy için gerekli olan beceriyi kazanmışlardır.

Ulaşılmak istenen hedef, Atatürk'ün halkçılık ilkelerine uygun olarak, geniş halk kitlelerinin eğitim düzeyini yükseltmek, böylece reformların yerleşmesi için gerekli koşulları yaratmak, halkın politik, ekonomik ve kültürel yaşama aktif olarak katılmasını sağlamak ve aynı zamanda kendi hakları konusunda bilinçlendirmektir. Enstitüler, geniş bir halk kitlesine ulaşan bir eğitim ve kalkınma etkinliği olması dolayısıyla ülkenin gelişmesinde en büyük katalizör olarak görülebilir.

Nitekim daha başlangıç noktasında kalan bu eğitim modelinin başarısı; 1946'ya kadar köylerdeki öğretmen açığını kapatan 16.400 kadın ve erkek öğretmen ile 7300 sağlık memuru ve 8756 eğitmen yetiştirmiş olmasıdır. Mezunlar arasında Talip Apaydın, Fakir Baykurt ve Mahmut Makal gibi yazarlar da bulunmaktadır.

 "Köy Enstitüleri sisteminin eğitimimize en büyük katkısı, o güne kadar yalnızca eğitim kitaplarında görülen, fakat geleneksel eğitimin etkisiyle, okula ve sınıflara giremeyen eğitim ilke ve yöntemlerini, doğanın içinde hayata geçirmek olmuştur.

Köy Enstitüleri bu gün eğitimde imrenilen bir nostalji olarak anımsanmaktadır.         

Cumhuriyet Halk Partisi il başkanlığı olarak tarihimizde yer alan fikri hür irfanı hür vicdanı hür nesillerin yetiştirildiği bir dönemi saygıyla anıyoruz.

 

 
Toplam blog
: 510
: 505
Kayıt tarihi
: 04.04.08
 
 

"Cv" Dedikleri Özgeçmişim 1953 yılının karanlık günlerinde Haziran ayının 24. günü, ağaçların mey..