Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Temmuz '09

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
Okunma Sayısı
309
 

Küreselleşme 3.0: Dünya Düzdür ve Network İdealistleri

Küreselleşme 3.0: Dünya Düzdür ve Network İdealistleri
 

New York Times muhabiri Thomas Freedman’ın Lexus ve Zeytin Ağacı’ndan sonraki kitabı “Dünya Düzdür” yine ilginç bir küreselleşme gerçeğini gözler önüne seriyor. Freedman’a göre artık dünya düz, hem de dümdüz. Dijital devrim, yeni ekonomi, Internet, bilgi teknolojileri ve networkler sayesinde dünya artık dümdüz. Yani yatay ve sanal olarak entegre, birleşmiş durumda. Küreselleşme Sürüm 3.0’a hoşgeldiniz. Küreseleşme 3.0’da merkezi aktörler ne devletler, ne çok uluslu şirketler, ne de uluslararası kuruluşlar. Küreselleşme 3.0’da merkezde bireyler yer alıyor. Kimlerden mi bahsediyoruz? Tabii ki laptop’tan, evinden, ofisinden, Internetten tüm dünyayla iletişime geçen ve küresel bir ağda yelken açan cesur genç girişimcilerden, yeni ekonomicilerden, yazılımcılardan, küçük şirketlerden, e-ticaretçilerden bahsediyoruz.

Yaşadığımız son dönemde küresel olarak ortaya çıkan farklı bir yenilikçi tipi dünya piyasalarını kasıp kavuruyor. Yeni bir “tür”. “Network İdealistleri”. Peki onlar kimler? Aslında onları tanıyorsunuz. Onlar imkanları ve bütçeleri kısıtlı da olsa dünyayı değiştirmek isteyen rahatsız tipler. Onlar günümüzün sanal aleminin Robin Hood’ları. Onlar sosyal sorumlulukla yola çıkan ama statükoyu tehdit eden aykırı ve haşarı çocuklar. Onlar zeki, karizmatik, kreatif yeni nesil girişimcileri. Onlar Robin Hood’un değişimci idealizmini Internet bazlı network temelli yeni iş modelleriyle sentezleyen yeni ekonomi girişimcileri. Onlar vahşi ve özgür Sherwood Ormanı’nın – siberalemin – zenginden alıp fakire veren kural dinlemez kahramanları. Network İdealistleri, önce kar amaçsız olarak ortaya çıkıyorlar ve yenilik geliştirirken geleneksel olmayan sıradışı yöntemleri kullanıyorlar:

· Dev çok uluslu şirketlerin kurdukları statükoya meydan okuyorlar ve alternatif oluşturuyorlar.

· Akıllı gerilla taktikleri kullanıyor; mevcut piyasa kurallarını yıkıyor ve değiştiriyorlar.

· Organik, hücresel, dinamik ve hızlı network’ler ve esnek katılımcı yapılar oluşturuyorlar.

· Projelerini ve düşüncelerini sanal bir platform oluşturarak kamuoyuna duyuruyor ve paylaşıyorlar.

· Projelerini online ortamda katılımcılık esaslarını kullanarak, kolektif olarak geliştiriyorlar.

· Platform mantığıyla ilerliyor, esnek iletişim kanalları ve sanal interaktif proje grupları meydana getiriyorlar.

· Organizasyon yapıları; esnek, yatay, eşitlikçi, gevşek örgülü sanal iletişim ağlarından ibaret.

· Pazara giriş engellerini (market entry barriers) ve geleneksel düzeni alternatif yollardan akıllıca aşıyorlar.

· Ürünü veya hizmeti üzretsiz hale getiriyor, herkesle paylaşıyor ve eşitlikçi idealleriyle kitlelerin popülaritesini kazanıyorlar.

· Pazarın veya büyük şirketlerin karşılayamadığı ihtiyaçları karşılıyorlar.

· Kullanıcıların ait olma, üye olma, sosyal sorumluluk, idealizm, topluluk, beraberlik hislerine ve ihtiyaçlarına hitap ediyorlar.

· Kullanıcıların kalbini fethettikleri için kullanıcılar fanatik savunucular oluyorlar ve ürünleri sanal alemde ışık hızıyla yaymaya başlıyorlar.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 279
Toplam yorum
: 169
Toplam mesaj
: 78
Ort. okunma sayısı
: 2454
Kayıt tarihi
: 09.09.06
 
 

Dr. Fahri Karakaş, Londra’da University of East Anglia’da görev yapmaktadır (Norwich Business Sch..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster