Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Aralık '07

 
Kategori
İş Yaşamı - Kariyer
 

Kurumsallaşma Sorunsalı (6-Son)

Kurumsallaşma yönetilmelidir.

Bu yönetimden amaç, kuruluşa Kurumsal Şahsiyet kazandırarak sürekliliğini sağlamaktır.

Kuruluşu gerçekleştirilmiş her organizasyon, Kurumsal hüviyet (kimlik) kazanmış olur. Kurumsal Şahsiyet kazanması ise sürdürdüğü faaliyetler ve yerine getirdiği toplumsal sorumluluklarla ilgili paydaş ve toplum algılamaları çerçevesinde sağlayacağı güven ve itibar ile mümkündür.

Yeni kurulacak bir organizasyonda Kurum Şahsiyetinin Temelleri, kurulum öncesindeki stratejik yaklaşımla yürütülen planlama çalışmalarında atılır.

Kurumsallaşma Döngüsü

    Kurum Kültürü ile Yönetim ve Yapılanmaya dair Temel Esaslar ve Kriterler belirlenir. Bu kapsamda amaç, misyon, vizyon ve değerler ile yönetime ilişkin ilke ve prensipler belirlenir; pazar ve müşteri profilleriyle kaynaklar, fonksiyonlar ve süreçler tanımlanır. Temel esaslarla uyumlu Yapılandırma ve Yayılım gerçekleştirilir; Faaliyetlere ve sonuçlarına ilişkin sürekli Ölçme ve Değerlendirme yapılır. Gerekli değişiklikler, İyileştirme ve Geliştirmeler planlanır ve gerçekleştirilir.

Süreçler arasında ileri ve geribildirimler söz konusudur. Döngü sürekli işletilerek Kurumsallaşma faaliyetleri sürdürülür ve bu yolla organizasyona Kurumsal Şahsiyet kazandırılır.

Sürekli öğrenme faaliyetlerine, yaratıcı ve yenilikçi düşüncelerin üretimine ve kabulüne önem verip, sürekli geliştirmelerle değişimleri gerçekleştirerek kazanımların sürekliliği kontrol altında tutulur.

Mevcut bir organizasyonda Kurumsallaşmayı gerçekleştirmek, daha karmaşık olabilir. Bu konuda aşağıdaki varsayımlar öne sürülebilir:

Kurumsallaşma Varsayımları:

<ı>İçe dönük varsayımlar;

    Liderlik yapılmamaktadır, Amaç net ve anlaşılır ifade edilmemiştir, Değerler Sistemi, ilke ve prensipler belirlenmemiş veya benimsenmemiştir, Zamandan, mekândan ve ölçekten bağımsız faktörler her kademede içselleştirilmemiştir, Organizasyonel öğrenme faaliyetleri mevcut değildir veya yetersizdir, Kurum Kültürü oluşmamıştır, Tam Katılım sağlanmamıştır, İşbirlikleri geliştirilememiştir, Stratejik Yönetim yaklaşımı benimsenmemiştir, Amaçla, uyumlu esnek, geliştirilebilir ve sürdürülebilir Yönetim sistemi oluşturulmamıştır, Yönetim sistemine ve sürdürülebilirliğine ilişkin dokümantasyon sistemi mevcut değildir, Amaç ve stratejilerle uyumlu kaynaklar, fonksiyon ve süreçler tanımlanmamıştır, Kaynakların tedarikinde, amaç ve stratejilere uygunluk dikkate alınmamaktadır, Kaynaklar, yönetim fonksiyonları ve süreçler iyi yönetilmemektedir...

Bu varsayımlar, çok sayıdaki alt başlıklarla detaylandırılabilir. En güzel çözüm; gerekli bilgilenmelerden sonra özdeğerlendirme yapılmalı ve elde edilecek bulgulardan sonra stratejik yaklaşımla gerekli değişimler ve iyileştirmeler karar ve planlara bağlanmalıdır.

<ı>Dışa dönük varsayımlar:

    Kurumsallaşmamış bir organizasyon çatışmalara daima açıktır, Çatışmalar yönetilmezse, organizasyon dağılabilir, Kurumsallaşma, radikal değişimleri gerekli kılar, Değişimler strese, stres ise çatışmaya neden olur, Kurumsallaşma süreci çatışmaları da beraberinde getirir.

Kurumsallaşma İlkeleri:

    Liderlik, Paydaş Odaklılık, Sürekli Öğrenme ve Yenilikçilik, Katılımcı Yaklaşım, Stratejik Yaklaşım, Esnek Yapılandırma.

Kurumsallaşma Faktörleri:

    Güven (Dürüstlük, Adalet, Şeffaflık, Hesap Verebilirlik) Etkin İletişim (Kurallara bağlanmış), İnsan Odaklılık, Yetki (Tanımlanmış), Bireysel ve toplumsal sorumluluklar (Paylaşılmış), Ödül ve kazanç (Adil Dağıtım).

Kurumsallaşma Araçları:

    Toplam Kalite Yönetimi, Veri ve teknoloji Yönetimi, Düzenleyici Etki Analizi, Stratejik Yönetim, Süreç Yönetimi, Dokümantasyon Yönetimi, Finans Yönetimi, İnsan Kaynakları ve Performans Yönetimi, Müşteri Memnuniyeti Yönetimi, Lojistik Yönetimi (Satınalma, Sigortalama, Taşıma, Gümrükleme, Depolama, Dağıtım ve Teslim) Problem Analizi ve Problem Çözümü, Çatışma Yönetimi, Ölçme ve değerlendirme ve araçları...

Kurumsallaşmada Engeller:

    Güven eksikliği Adil olmayan bireysel beklentiler, Adil olmayan paylaşım, Yönetim yaklaşımlarındaki yetersizlikler, Değişime ve yeniliğe direnç, Bireysel etkinliğin azlığı, Bilginin ve emeğin değer bulmaması, İletişim yetersizliği, Tam katılımın sağlanmaması...

Kurumsallaşmada Kritik Başarı Faktörleri

    Liderlik, Güven, Etkin İletişim, Tam Katılım, Koordinasyon, Kaynakların tedariki.

Not: Kaynakça, isteyenlerin posta adreslerine gönderilecektir.

 
Toplam blog
: 141
: 926
Kayıt tarihi
: 30.04.07
 
 

Türk san'at müziği dinlemeyi, okumayı, yazmayı ve paylaşmayı seviyorum. Kamudan emekli inşaat mühend..