Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Ağustos '12

 
Kategori
Kent Yaşamı
 

Kütahya Şehri ve gelişim ihtiyacı

Şehirler yoğun nüfus yapısı, ulaşım imkânları, iş imkânları, çevre düzenlemeleri, toplumun sosyal, kültürel ve bireysel ihtiyaçlarını karşılamaya yarayan imkânları, iletişim imkanları, başka yerlerle olan bağlantı imkanları gibi bir çok yönlerden imkanlara sahiptir. Bu imkanlar şehirde yaşayanlara kolaylıklar sağladığı kadar bir takım sorumluluklar da yükler.

Şehirde her insanın yaşadığı çevreye karşı bir takım görev ve sorumlulukları bulunmaktadır. Bu durum şehirde yaşamayı kolaylaştırdığı kadar zorlaştırmaktadır da. Şehirde yaşayan her birey bu görev ve sorumluluklarını yerine getirmede duyarlı olduğu oranda şehirdeki yaşam kalitesinin gelişmesine katkıda bulunabilir.

Şehir hayatında bireylerin sahip oldukları görev ve sorumluluklar kadar hatta ondan çok daha fazla olarak şehir yönetiminde bulunan kurum ve kuruluşlar ile bunların yöneticilerinin görev ve sorumlulukları bulunmaktadır. Bireylerin şehir hayatındaki görev ve sorumluluklarındaki duyarlılık düzeyi ile karşılaştırınca şehir yönetiminde söz sahibi olan kurum ve kuruluşlar ile bunların yöneticilerinin duyarlılıkları çok daha fazla önem taşımaktadır. Şehrin makro ve mikro düzeydeki hayatına dair hazırlanacak planlar ve bu planların uygulamaya geçirilmesi şehirde yaşayan insanların bireysel ve toplumsal duyarlılıklarına da etki edecektir. Şehir hayatı kanuni çerçevede yaptırımların çok daha kolay bir şekilde hayata geçirilebileceği yerler olması hasebiyle şehir yöneticilerinin ellerinde önemli yetkiler bulunmaktadır. Bu yetkiler insanların hayatını kolaylaştırmada, şehir yaşamının yaşam kalitesini yükseltmede önemli bir etkendir.

Şehir hayatının getirdiği kolaylıkların şehirde yaşayan her insanın hayatına olumlu bir şekilde yansıması için şehir yöneticilerinin yapması gereken birçok çalışmalar bulunmaktadır. Şehir hayatında kişilerin değil toplumun hayatını geliştirme, kolaylaştırma, şehrin sunduğu imkânların herkese eşit bir şekilde ulaştırılması hedeflenmelidir. Bu hedef konulduğu andan itibaren şehrin sunduğu olanakların herkese sunulmasını sağlayacak alt yapının kurulması gerekecektir. Ulaşım imkânlarının herkese sunulması için her yere rahatlıkla ulaşabilecek geniş yolların yapılması, yolların yapılmasına dair planların çok önceden hazırlanıp daha insanlar yerleşmeye başlamadan hazırlanmış olması gerekir. Şehrin getirdiği insan yoğunluğu bireysel olarak, toplu olarak, yaya veya araçla insanların rahatlıkla hareket edebilecekleri alanların hazırlanması gerekmektedir. Şehrin nüfus yoğunluğu ortaya çıktıktan, yapılar, binalar yapılıp insanlar hayatlarını sürmeye başladıktan sonra yapılacak planlama birçok insanı rahatsız edeceği gibi istendik planlamaların, düzenlemelerin yapılmasını da engelleyecektir. Günümüzde birçok şehirde belediyelerin plansız çalışmalarının sonucu olarak veya yerleşmiş bir insan topluluğunun olduğu yere yönelik proje uygulamalarında devasa kamulaştırma giderleri ortaya çıkmaktadır. Bu durum yıllar yılı plansız şehirleşmenin yaşandığı yerlerde belediyelerin elini kolunu bağlamaktadır.

Ulaşım imkânlarını iyi bir şekilde oluşturan bir şehirde insanların yaşam alanları ile çalışma alanlarının, özellikle insan yaşamına olumsuz etki oluşturabilecek sanayi ve endüstriyel kurumların birbirinden ayrılmasının gerekliliği üzerinde durulmaktadır. Bu durum şehir planlaması ile sanayi ve iş imkânlarının da yine bir plana bağlı olarak yapılmasını zorunlu hale getirmektedir. Gelişmekte olan ülkeler diye nitelenen birçok ülkede insanlar ağır sanayi kuruluşlarının çok yakınında sağlıksız koşullarda yaşamak zorunda kalmaktadırlar. Bu durum başlangıçta iş imkânları geliyor diye sevinen insanların bir süre sonra sağlıksız şartlarda yaşamalarını ve doğal olarak yakınmalarını getirmektedir.

Şehirler yoğun iş ve insan ilişkilerinin yaşandığı yerlerdir. Bu nedenle insanların dinlenebilecekleri, yalnız kalabilecekleri, doğa ile iç içe yaşayabilecekleri psikolojik rahatlama mekânlarının oluşturulmasını gerekli kılmaktadır. Bu ise sosyal tesisler, spor alanları, park alanları, dinlenme alanları gibi alanların olmasını gerekli kılmaktadır. Şehirde bu tür yerlerin olmaması veya insanların büyük çoğunluğu tarafından yararlanılamayacak durumda olması şehrin yaşam kalitesinin de bir göstergesidir.

Buraya kadar saydığımız temel kriterler açısından Kütahya iline bakıldığında önemli sorunların olduğu söylenebilir. Ulaşım imkanları açısından Kütahya ilinde diğer şehirlere göre önemli düzensizliklerin olduğu görülmektedir. Kütahya merkezinde en işlek, en büyük, en merkezi konumdaki yollara bakıldığında Eskişehir yolu diye bilinen yol ile Afyon yolu olarak bilinen yolların bulunduğu güzergahlar bulunmaktadır. Bu iki yol güzergahında bulvar diye nitelenen yollara bakıldığında en fazla üç aracın yan yana durabildiği, geçebildiği görülecektir. Yeterli araç park alanı olmadığı için çoğu ana yolların kenarlarına araçlar park etmektedir. Bu durumda kalan iki araçlık kısım ise oldukça dar olmaktadır. Çoğu yol ise üç araç bile almayacak durumdadır. Düzenli bir yol güzergahı olmayan şehirde yollar adeta çıkmaz sokak veya dar sokaklar şeklindedir. Şehirde yolların nereye çıkacağı, nereye bağlanacağı belirsiz bir durumdadır. Eski yerleşimler düzensizdi yeni yerler daha düzenli olur mu diye bir soru akla gelebilir. Ancak ne yazık ki yeni yerleşim yerlerinde de aynı durum söz konusudur. Atakent, Sporkent, TOKİ gibi yerlerde de yine yollar aynı darlıktadır. Bu durum Kütahya ilindeki yol alt yapısının geleceği açısından da iyimserlikten uzak bir bakış açısının varlığını göstermektedir. İleriki yıllarda da şehir yine sıkışıp kalacak, insanlar araçlarını park etmek için yol kenarlarını kullanmaya devam edecek. Trafiğin sıkıştığı bir şehirde hayat yine yaşanmaz olacak gibi görünüyor. Şehirde yol kenarları araç park yeri olarak düşünüldüğü sürece düzenli bir şehir beklememek gerekiyor. Yolları sadece araçların gidip geleceği şekilde düşünüp düzenlemek, araçların park edecekleri yollar ile yayaların gidip geleceği yollar, yol kenarlarındaki yeşil alanlar da düşünülerek planlanması gerekiyor.

Yayaların kullanacağı yeterli kaldırımlar planlanmadığı için yaya yolu ile araç yolu, yaya yolu ile iş yerlerinin kullandıkları alanlar adeta birbiri içine girmiş durumda. Yaya yolları, kaldırımlar gibi yerlerde yeşil alan diye bir şey zaten hemen hiç yok gibi. Bu durum şehirleri kuru, bina yığınları haline dönüştürüyor. Sevimsizleştiriyor. Kuşaktan kuşağa aktarılabilecek kültürel bir bakış açısı ise neredeyse hiç yok gibi. Bu durum büyük medeniyetler kurmuş bir milletin torunlarına hiç mi hiç yakışmıyor.

Şehrin çalışma, sanayi ve endüstriyel imkanları açısından da Kütahya ili önemli sorunların yaşandığı bir yer. İş yerleri belli yerlere toplanmış küçük dükkanlar şeklinde. Yine dar sokakların içine sıkışıp kalmış durumda. Sanayi kuruluşları şehrin içinde sıkışıp kalmış bir durumda. Adeta çevre ve göz kirliliği oluşturur duruma gelmişler. Alt yapı, yol ve çevre düzenlemesi gibi unsurlar neredeyse yok gibi. Geniş alanlar sivri sinek yatağı haline gelmiş, çalılıklar, sazlıklar, su birikintileri ve bataklık haline gelmiş yerler halinde başı boş bir şekilde duruyor. Kimin ne amaçla kullandığı bilinmeyen alanlar sahipsizlikten adeta kapanın elinde kalmış bir durumda. Bu ise şehir hayatı açısından istenmeyen, olmaması gereken unsurlar. İnsan sağlığına zarar verebilecek fabrikalar şehrin silüetini oluşturmaya devam ediyor. Sanayi kuruluşları şehre giriş ve çıkışta gelenleri karşılıyorlar.

Şehirde insanların psikolojik yönden rahatlayabileceği yerler açısından Kütahya iline bakıldığında yine önemli sorunlardan söz edilebilir. Kütahya ili orman zenginliği açısından iyi bir durumda gibi görülebilir. Dağlık bir arazi yapısına sahip olan Kütahya ilinde insan eli değmeyen yerlerde doğal orman alanlarının olduğu görülüyor. Ancak doğal orman alanları yine arazi yapısı nedeniyle insanların yararlanmasına yeterince sunulmuyor. Sunulan alanlar ise yetersiz. Kütahya merkezinde dinlenme alanı, orman alanı olarak kullanılan yerler Enne Baraj Gölü civarı, Çamlıca Mesire Yeri, Anasultan gibi yerler var. Ancak buralar yine doğal olarak ortaya çıkmış yerler olmakla birlikte özel aracı olanların yararlanabileceği yerlerdir. Şehir merkezinde insanların en azından toplu taşıma araçları ile rahatlıkla gidip gelebilecekleri yerler açısından önemli sıkıntılar vardır. Şehir merkezinde park alanı olarak düzenlenmiş yerler yok denecek kadar azdır. Park alanı olarak düzenlenen yerler ise oturmaya, dinlenmeye hiç uygun değildir. Bir çok park alanı kurumuş otlarla, dikenlerle kaplanmış durumdadır. Bakımsız haldeki park alanları adeta insanları uzak tutmak için düzenlenmiş gibidir. Şehir merkezinde veya toplu taşım araçları ile rahatlıkla gidilebilecek yerlerde düzenlenebilecek birçok yer olmasına rağmen buraların olduğu gibi bırakılması Kütahya açısından şehir hayatının kalitesini düşürmektedir. Şehir merkezindeki yolların uygun yerlerinin ağaçlandırılması, park alanlarının kullanılabilecek hale getirilip insanların yararlanmasına sunulması, boş ve geniş arazilerin her yıl yoğun bir şekilde ağaçlandırılmasına yönelik çalışmaların bir an önce yapılması gerekiyor. Şehrin kuzeyden güneye, doğudan batıya yeşil kuşaklarla çevrilmesi için planlı çalışmalar yapılması gerekiyor.

Kütahya şehri uzun ve köklü bir tarihe sahip olduğu kesin. Ancak bu köklü tarihe sahip şehir uzun yıllar belediye hizmetlerinden yeterince yararlanamamış gibi görünüyor. Şehirleri şehir yapan hizmetler belediyeler tarafından yerine getirilmektedir. Belediye hizmetleri gereği gibi yerine gelmediği zaman şehirde yaşayan insanlar da şehrin nimetlerinden gerektiği gibi yararlanamayacaktır. Belediye hizmetleri yerel yöneticiler aracılığı ile yerine getirilmektedir. Yerel yöneticiler yani yine Kütahya’nın kendi yetiştirdiği insanlar. Kendi memleketine hizmet etme şerefini elde etmiş olanların bu fırsatı gerektiği gibi kullanmamalarına şaşmak gerekiyor.

 

Ali Hikmet DEMİR

Görüş ve Değerlendirmeleriniz için

alihikmetdemir@gmail.com

  

 
Toplam blog
: 17
: 937
Kayıt tarihi
: 05.01.11
 
 

İnsanlar toplu halde yaşamak zorunda olan varlıklardır. Toplu halde yaşamak insana kolaylıklar, i..