Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ocak '12

 
Kategori
İzmir
Okunma Sayısı
839
 

Logo

Logo
 

EXPO 2020 İzmir adaylık logosu


EXPO 2020 İzmir Güncel Haber ve Bilgi Sayfası: http://www.facebook.com/expoizmir2020

EXPO 2020'ye adaylık sürecimizin başladığı ilk günden bu yana beklediğim ve organizasyon yapısının kurumsal kimliğinin güçlenmesi açısından önemli olan adaylık logosu oluşturuldu. Tam da logonun belirlenmesi için geç kalınmaya başlandığını düşünmeye başlıyordum. Bazı konularda da bu sebepten endişeler taşımıyor değilim.

İnsan, güneş ve temamız sağlık... EXPO 2020 İzmir'in adaylık logosunu bu figürler simgeliyor. Düşünce güzel; insan figürünün yer alması dünyanın her coğrafyasına yayılan EXPO organizasyonlarının ve geleneklerinin ruhuna çok uygun. Güneş, yılda 300 gün boyunca pırıl pırıl parlayan ve dünyanın en güzel iklimine sahip kentlerden biri olan İzmir'i anlatmanın doğru yollarından biridir ki, İzmir'i ve EXPO 2020 adaylığımızda güçlü yönlerimizi anlatırken ön plana çıkardığımız önemli argümanlardan biridir. Bunların birleşimi ile temamız olan "Herkes için sağlık" güçlendiriliyor.

Buraya kadar herşey gayet güzel... Şimdi ise bir önceki adaylığımız sürecinde oluşturulan logomuzu hatırlayalım. Zeytin ağacı... İzmir'in konumu ve bir liman kenti olması nedeniyle zeytin ağacı, birlikteliğin ve bütünlüğün ayrıca da barışın simgesiydi. Nüfusunun büyük çoğunluğu müslüman olan bir ülkede ilk defa yapılacak bir EXPO organizasyonunun dünyaya vereceği bir mesaj olacaktı zeytin ağacı... Zeytin, yılın 10 ayı sürekli güneş doğan kentlerde yetişirdi ve İzmir'in simgelerinden biri de zeytindi... Zeytin ağacı, Akdenizlilikti ve Akdeniz'de yaşayan insanlar dünyadaki en sağlıklı insanlardı... Yani kısacası, EXPO 2020 için oluşturulan logonun anlattığı birçok şeyi ve daha fazlasını anlatan bir logoydu. Yerel nitelikleri uluslararası bir vizyona dönüştüren ve üzerinde ciddiyetle çalışılmış bir logoydu. İçinde insanda vardı, güneşte, sağlıkta...

2015 EXPO'su kazanılamadı ancak tüm dünyaya ciddi mesajlar verdi ve kentin tanınırlığı noktasında büyük kazanımlar elde edildi. Yeni logonun önceki adaylığımızdaki logo kadar iyi olamadığını ve basit olduğunu düşünüyorum. Açıkçası benim görüşüm EXPO 2015 adaylığında olduğu kadar iyi bir logo olabilmesi gerektiğinden yanaydı. Ancak yeni logo benim için hayal kırıklığı yaratmıştır.

Bazı düşünceleri anlayabiliyorum, hatta iyi de düşünülmüştür. Sonuçta 50 milyon liralık bir bütçeyle iki yıl boyunca sürecek çetin bir yarışın amorte edilmesi gerekiyor. Kullanılan bütçedeki para bu kentin, bu ülkenin parasıdır. Tabi ki bazı konularda tasarrufa gitmek adaylığın geleceği ve bütçenin optimum kullanımı açısından önemlidir. Ancak kentin tanıtımının yapılacağı, BIE'nin ziyaretlerinde ve tüm etkinliklerde kullanılacak afiş ve broşürlerde yer alacak, tüm diplomatik ve resmi yazışmaların yapılacağı belgelerin üzerinde bulunacak logonun daha çarpıcı olması ve daha profesyonelce oluşturulması gerekirdi.

Büyük paralar harcayıp ihalelere çıkarak bu işi yapmanız gerekmez. Ama yöntemi iyi belirlemeniz gerekiyor. İşte profesyonellik bu noktada devreye giriyor.

Logo tasarımı sürecine üniversiteler dahil edilebilir ve EXPO 2020 için üniversiteler arası logo tasarım yarışması düzenlenebilirdi. Kentimizde grafiker olmaya aday veya grafikerlik yönü gelişmiş üniversite öğrencileri mevcut. Üretken öğrencilerin bu tür bir proje içinde logo tasarımına katılmaları gerekirdi. Hem böylesi bir uygulama EXPO 2020 adaylık sürecinin ve organizasyonun daha fazla sahiplenip benimsenmesine neden olacaktı. Ayrıca da BIE'ye, logo tasarımı aşamasında üniversite gençliğinin organizasyonu nasıl sahiplendiklerini anlatacaktınız. Böyle bir uygulama zamanında gerçekleştirilmiş olsaydı bugün verim alabilirdik.

Bu logoyu oluşturan grafiker arkadaşlarımız hiçbir ücret almadan ve talep etmeden kısa sürede oluşturmuşlar. Bu grafiker arkadaşlarımıza emeklerinden ve özverili davranışlarından ötürü teşekkür etmek gerekir. Ancak böylesi bir konu daha ciddi düşünülmeliydi. Başta İzmir Kalkınma Ajansı olmak üzere İzmir'deki kurumların imajlarını ve kurumsal kimliklerini güçlendirmek için aylarca uğraşıp ihalelere çıkarak önemli meblağlar harcamaları sonucu oluşturdukları logoları sanırım İzmir'in imajını tüm dünyaya ifade etmek için hazırlanacak logodan çok daha büyük önem taşıyor!

Ayrıca teknik bir konuya da değinmek istiyorum. Belki logo üzerinde oynamalar yapılacaktır. Ancak şunu iyi ifade etmemiz gerekiyor. EXPO organizasyonları yapıldıkları kentlerle özdeşleşen organizasyonlardır. Tabi ki yapılan kentin ülkesinde gerçekleşir ve büyüklüğü itibariyle bir devlet projesidir.  Ancak her dönem gerçekleştiği kentin adını alır. Ülkemiz adına İzmir önemli bir misyon üstlenmiştir ve adaylık sürecindeki kararlılığıyla iyi bir temsilci olacaktır. Bu nedenle logoda sadece İzmir'in adının bulunması yeterli olacak ve Türkiye'nin kenti olduğunun vurgulanması gerekmeyecektir. Zaten BIE yakın zamanda logoda sadece İzmir'in adının yer almasının gerektiğini bildirecektir.

Tabii beğeniriz veya yetersiz buluruz ama adaylık sürecindeki logomuz belirlenmiş oldu. Artık bu logo altında birleşerek EXPO 2020'yi İzmir'e kazandırmak için girişimlerde bulunmalı ve katkımızı koymalıyız. Her kesimden desteğe İzmir'in sonsuz ihtiyacı var. Böylesi bir ortam yakalamışken önceki deneyimlerin doğru şekilde değerlendirilmesi ve süreçte kolaylaştırıcı rol oynamalarını sağlamak gerekiyor. Umarım yakın zaman içinde çok aktörlü bir yönetişim biçimi benimsenerek adaylık sürecinin yerel katmanlara yayılması sağlanır.



Çağrı Gruşçu
Milliyet Blog, İzmir Yazarı

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 12
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 1
Ort. okunma sayısı
: 772
Kayıt tarihi
: 20.11.11
 
 

DEÜ Kamu Yönetimi mezunu. EXPO 2015 İzmir Yürütme Komitesi Uzmanı olarak görev yaptı ve Proje Dan..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster