Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Ocak '11

 
Kategori
Ben Bildiriyorum
 

Lpg otogaz

LPG yani Liquefied Petroleum Gas veya Türkçeleştirilmiş haliyle "otogaz" araç yakıtı olarak hayatımıza gireli çok olmadı aslında şunun şurasında ilk kaçak dönüşümleri de dikkate alırsak topu topu 15 yıllık bir mazisi vardır ama esas ivmesini kazanmaya son 10 yılda başladı. 

Hızla yaygınlaştı ve halen de yaygınlaşmaya devam ediyor. Geçen yıla kadar dünyada en yaygın kullanıcı Güney Kore'ydi ama geçen yıl liderliği ele geçirdik, artık LPG de 1 numaralı pazar Türkiye. 

Çok teknik detaya girmeden LPG'nin üretimine bakacak olursak 2 yoldan elde edildiğini görürüz 1. yol rafinerilerde ham petrolün işlenmesi sonucu elde edilmesi bu uzun yıllardır uygulanan bir yöntem. 2.yol son yıllarda gittikçe yaygınlaşan bir üretim şekli, burada birde ironi var aslında LPG nin rakibi olan doğal gazın üretimi esnasında belirli bir miktar LPG ortaya çıkıyor. Son yıllarda doğal gaz üretimi arttığı için LPG üretimide mecburen artıyor. Bu sebeple LPG fiyatları petrol fiyatlarından farklı bir trend izlemek zorunda kalıyor. Dünyada doğal gaz üretimi-tüketimi artma trendinde olduğu için sürekli bir LPG arzı var, bu da fiyatların artmasını engelliyor ve perde gerisinde global petrol oyuncularının LPG pazarına girmesi gerektiriyor. 

Büyüyen Otogaz pazarı, global petrol şirketleri gözünde Türkiye'nin önemi artırıyor. Pazarı büyütmek için gayret sarf ediyorlar daha da edeceklerdir. 

Pazar eğilimine bakılacak olursa 2010 yılında ilk kez LPG tüketimi benzin tüketimini geçmiştir. Son iki yılda otomotiv yakıtı olarak sadece LPG tüketimi artmıştır. Pazarın gelişimi için; LPG firmaları dizel motorlar üzerinde deneme çalışmalarına başlamışlardır ancak henüz yeterli verim alınamamıştır. 

Pazarın gelişiminin önünde güvenlikle ilgili psikolojik engel var, başlangıçta ki kaçak dönüşümler ve halen devam eden en ucuz dönüşümü yapma gayreti insanlar üzerinde ki LPG güvenli değildir etkisini güçlendirmektedir. Kurumsal ve kaliteli dönüşüm firmalarının piyasaya girmesi ve etkin hale gelmesi kısa vadede değil ama uzun vadede bu sorunu çözecektir. 

Pazarın daha hızlı büyümesinin önünde ki diğer engel "teknik" tir. Yakıt tüketiminin büyük bir bölümünün filo araçları tüketmektedir. Son zamanlarda akaryakıt şirketlerinin merkezi sistemleri (tts, taşıtmatik, yakıtmatik vb) pazardan pay almak için kıyasaya rekabet etmelerine rağmen halen LPG 'yi sisteme dahil edememişlerdir. 

Dizel dönüşümü, güvenlikle ilgili psikolojik sorun ve filo sistemine dahil edilmesi sorunlarının birinin dahi çözülmesi durumunda LPG pazarı Türkiye'de tahminlerin çok üzerinde büyüyecektir. 

 

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 9
: 387
Kayıt tarihi
: 26.12.10
 
 

Ortalama bir üniversitede muhasebe okudum, ortalama şirketlerde, ortalama pozisyonlarda çalıştım, ça..