Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Eylül '08

 
Kategori
İnançlar
 

Mânilerden seçmeler

Mânilerden seçmeler
 

Mâniler ve Ramazan Davulcuları


MÂNİ NEDİR?

Genellikle birinci, ikinci ve dördüncü dizeleri uyaklı olan, daha çok hecenin yedilisi ile söylenen halk şiiridir. Çocukluğumda keten helva, nane şekeri, macun satan seyyar satıcılar gelirdi bizim mahalleye. Ezberledikleri birkaç mâniyi söyleyerek biz çocukları etraflarına toplarlardı.

Çocuğuz ya, annemize koşar "Anneee para ver macun alacağım, keten helva alacağım, nane şeker alacağım" diye ağlamaya başlardık. Satıcılar mâni söylemeseler pek o kadar dikkatimizi çekmezlerdi.

Mâniler en çok da Ramazan davulcuları tarafından söyleniyor. Daha doğrusu söyleniyordu. Son yıllarda dangıl da dungul seslerinden başka bir şey duymuyorum. Ah onu da duymasak, kendimiz kalksak sahura, ne güzel olacak ama takiyeciler korkuyorlar. Dindar görünmek pahasına bu davulcu eziyeti sürüp gider.

Davulcular genelde Ramazan ortasında ve sonunda bahşiş toplamak için kapı kapı dolaşırlar ya, o zaman daha çok söylerler mânileri.

Bir arkadaşımız dört tane mâninin birkaç kelimesini değiştirerek blog yazmış. Eleştirdiğimde de beni insafsızlıkla suçlamış. Canı sağolsun! Severim kendisini. Beni bu siteye üye olduğumda "Blog Habercisi"ne ilk kaydeden üyeydi ki ben o zaman ne demek istediğini anlamamıştım. Zira "Blog Habercisi" ne menem şeymiş bilmezdim.

Siz değerli arkadaşlarımız için internetten epey bir mâni toplayarak buraya aldım. Fazla yer kaplatarak diğer üye arkadaşlarımızın yerlerine taşmasını önlemek için de her 4 dizeyi 1 dize haline getirdim. Hiçbir kelimeyi değiştirmedim. Sadece düzenledim ve sizin beğeninize sunuyorum. Dizelerde hiçbir değişiklik yapmadığımı tekrar belirtiyorum.

Davulcu tanıdıkları olanlar birkaç mâni verirlerse kuru kuruya çalmazlar. Mânilerle süzlerler gümbürtü seslerini.


İNTERNETTE BULDUĞUM MÂNİLER:

* Aldanma sağa sola, / Gel gidelim hak yola, / Güzel oruç tutanın / Âkıbeti hayrola

* Besmeleyle çıktım yola / Selam verdim sağa sola / A benim ağalarım / Namazınız mübarek ola

* Çatal kaşık elimde, / Besmele var dilimde, / Fazla kaşık salladım, / Bir sızı var kolumda

* Eski cami direk ister / Söylemeye yürek ister / Benim karnım tok ama / Arkadaşım börek ister

* Gökyüzünün melekleri / Devran eder felekleri / Bu ayda ikram edenin / Zayi olmaz emekleri

* Hava sıcak terlerim, / Birçok mâni derlerim, / Davet verdim bu akşam. / Sizleri de beklerim

* İşte geldim iki büklüm / Üstümdedir davul yüküm / A benim ağalarım / Selamün aleyküm

* Mâniler çiçeklidir. / Birbirine eklidir. / Davulcunun daveti, / Mutlaka böreklidir

* On bir ayın sultanı, / Kıymetlidir her ânı, / Süslersin şu cihânı, / Hoşgeldin yâ Ramazan

* Sâlih olan seçilir, / Gök kapısı açılır. / Oruçlunun üstüne, / Ne rahmetler saçılır

* Sofrada fakir olsun, / Tabağı çukur olsun. / Karnı doyduktan sonra, / Duâyı okur olsun.

* Uyumasın gözümüz, / Doğru olsun sözümüz, / Her iki cihanda da, / Ak olmalı yüzümüz

* Yeni cami direk ister, / Bunu söylemeye yürek ister / Benim karnım toktur ama / Arkadaşım börek ister


* Duvardan kedi atladı, / Bekçinin ödü patladı. / Merak etme bekçi baba / Bey kesesini yokladı.

* Sahur vakti emîndir. / Hoşaf suyu serindir. / Aman eli çabuk tut, / Yetimi sen sevindir.

* Uyumasın gözümüz, / Doğru olsun sözümüz, / Her iki cihanda da, / Ak olmalı yüzümüz.

* Herkes sabırla bekler, / Zayi olmaz emekler. / İftara geliyoruz. / Hazırlansın yemekler.

* Bak geldi etli dolma, / Çok yiyip göbek salma. / Üstüne bir kahve iç, / Terâvihe geç kalma!..

* İnananlar oruç tutar, / Gönüller hep bir atar, / Sevinir hep müminler, / Allah diyenler artar.

* Sahur oldu ışıyor, / Bülbüller ötüşüyor, / İftârda çay deyince, / Yüreğim tutuşuyor.

* Sofrada fakir olsun, / Tabağı çukur olsun. / Karnı doyduktan sonra, / Duâyı okur olsun.

* Davulun içi pekmez, / Çalarım fakat ötmez. / Bir bahşiş vermezseniz, / Davulcu burdan gitmez.

* Yün yatakta yatarız, / Yapma çiçek satarız, / Biraz bekle davulcu, / Şimdi bahşiş atarız.

* Akşamdan pilavı pişirdim / Gene karnımı şişirdim / Ben çok mani bilecektim ama / Defteri yolda düşürdüm

* Ahmet ağa uyursun / Uykularda ne bulursun / Kalk al abdest, kıl namaz / Sabaha cenneti bulursun

* Hayalıklar halayıklar / Ocak başında uyuklar / Davulumun sesini duyunca / Pirincin daşını ayıklar.

* Bu gece ayın evveli / Açıldı İslâm’ın gülleri / Geldi Mübarek Ramazan / Mesrur (sevinçli) etti cân ü dili.

* Hakk’ın bize ihsanısın / Hem ayların sultanısın / Sen bir saadet kânısın / Ey mâhı sultan merhaba

* Evveli rahmettir kula / Girelim sıdk ile yola / Hulûs ile eyleyelim / Ta ki dua makbul ola

* Akşam ezanı dinlemek / Sahur vakti yemek yemek / Ramazana mahsus şeydir / Gece davulcu söylemek

* Bu aya hürmet gerek, / Nîmete şükür gerek, / Mübârek Ramazan’da, / Hakka ibâdet gerek.

* Göz aydın hepimize, / Mübârek günler bize, / On bir ayın sultanı, / Hoş geldin evimize

* Herkes sabırla bekler, / Zayi olmaz emekler / İftara geliyoruz. / Hazırlansın yemekler

* İşte geldi gidiyor, / Mutlu günler bitiyor, / On bir ayın sultanı, / Bize vedâ ediyor.

* Misafirim nazlandı, / Börek diye sızlandı, / Bir sini börek yedi, / Biraz olsun uslandı.

* Pilavın kokusu var, / Mâninin arkası var, / Bahşişimi yollayın. / Gözümün uykusu var.

* Sahur oldu ışıyor, / Bülbüller ötüşüyor, / İftara çay deyince, / Yüreğim tutuşuyor.

* Sokak yolu dar mıdır? / Minaresi var mıdır? / İftara kal diyorlar, / Acep aslı var mıdır?

* Var hânene selâm et! / Hâlin olsun selâmet, / Son günler yaklaştıkça, / Çoğalır oldu dâvet

* Kavuştuk Ramazan’a, / Hem de büyük ihsana, / Bu ayda oruç tutmak, / Huzur verir insana

* On bir diye sevinme / Teravihten erinme / İbadetler şükürdür / Bunu bil ki öğünme

* Karşıma fener geldi, / Aklıma neler geldi, / Börek bekledim ama, / Sofraya döner geldi

* Rabbimizin nîmeti, / Ölçülür mü kıymeti? / Bu ayda müminlere, / Saçar bolca rahmeti

Saygı ve sevgilerimle.

Mustafa Mumcu 05 Eylül 2008 Saat: 17:55

 
Toplam blog
: 324
: 2811
Kayıt tarihi
: 10.04.07
 
 

06. 06. 1945 İzmir doğumluyum ve İzmirli olmaktan da gurur duyuyorum. 1968 yılında birkaç yıllığın..