Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Ekim '10

 
Kategori
Gündelik Yaşam
 

Malatya Ankara'da-Arapgir Başkentte

6 Ekim Çarşamba günü Ankara’nın caddelerinde sıcaktan bunalıp klimasını açmıştım arabanın. İçimden, bilim yanılır diye dua ediyordum. Hava raporlarında Perşembe günü iç Anadolu’nun yağışlı olacağı bildiriliyordu.

Gece yağmaya başladı yağmur. Sabaha dek kesilir diye mırıldandım yatağımda. Güne sevinçli uyanamamıştım, pencereden alaca karanlığa baktığımda. Bardaktan boşalırcasına yağıyordu yağmur.

Kışlıkları giyinerek çıktık sokaklara. Malatya kültürünün sergileneceği, sorunlarının tartışılacağı Atatürk kültür merkezindeki stantlara koştuk. Coşkulu idim. Yıllardır görmediğimiz dostlarla hasret giderecektik. Malatya İlçeleriyle Ankara da kükrüyordu. Türk siyasi hayatına yaptığı katkıların ötesinde, Türk kültürüne de önemli katkıları olan illerin başında geliyordu.

Yağmura bereket derken, soğuk içimizi titretiyordu. Elli yıldır Ankarada yaşayan biri olarak, ilk kez Ekim ayının başında bu denli soğuk bir gün yaşıyorduk. Başladım mırıldanmaya. “Kara bahtım kem talihim / Taşa bassam iz olur / Ağustosta suya girsem / Balta kesmez buz olur”. Başka sözlerde söyledim. Ankara’nın ettiğine bak. Malatya Malatya olalı böyle zülüm görmemiştir.

Kurulan çadırın içine su dolmaya başlayınca, karışan organizasyon, keşmekeşliğe dönüştü. Yetkililerin konuşması ise acı bir tebessüm yarattı Malatya kültürünü bilenlerde. Battal Gazilere, Hüseyin Gazilere, Somuncu Babalara gönderme yapılırken yakın tarihimiz unutuldu. Paşalar diyarı Arapgir unutuldu. Türkiye’nin başkentinde iki büyük kabir vardır onurla anılan. Biri İSMET İNÖNÜ PAŞA, diğeri CEVAT ÇOBANLI PAŞA: ONLAR BU ÜLKEYİ KURTARMAK İÇİN SİPERDE SAVAŞIRKEN, SÖYLEMDE BULUNANLARIN BİR COĞU DOĞMAMIŞLARDI DAHA. DOĞANLAR İSE, KISA PANTOLONLARLA GEZİYORLARDI.

Malatya şehrinin meydanlığında bulunan İnönü heykeli, övünç kaynağımız olmalıdır. Mustafa Kemal Atatürk ile birlikte bir dünya lideridir o. Tarihi analiz edebilme bilgisinden yoksunluğunuz hatalara neden oluyor ise, dünya siyaset bilimcileri Lozan anlaşmasının analizinde büyük lider olarak anıyorlar İsmet Paşayı.

Malatya, ilçeleriyle bir kültür hazinesi olmuştur tarihin her evresinde. Osmanlı İmparatorluğu ve Türk devletinin yönetiminde önemli görevler üstlenmişlerdir. İlgililer Arapgir standında sunulan bilgileri okumuş olsalardı, Battal Gazi, Hüseyin Gazi , Somuncu Baba Turgut Özal’dan söz edilirken; Osman Paşa , Cafer Paşa, Sadrazam Koca Ragıp Paşa, Cevat Çobanlı Paşa, İsmet İnönü Paşa, edebiyat ve fikir adamı olan Abdullah Cevdet Karlıdağ’ı unutmazlardı. Malatyalılara onur kazandırır, yüceltirdi o isimler.

Arapgirli Cevat Çobanlı Paşa, Osmanlı İmparatorluğunun son zamanlarında Genel Kurmay ikinci başkanıdır. Çanakkale savaşında cephede Mustafa kemal Atatürk, Genel Kurmaylıkta Cevat Paşa hareketi yönetmişlerdir. Mustafa Kemal’in Samsuna çıkmasına neden olan görevlendirme yazısını imzalayan kişidir.

Sağlık durumum nedeniyle fazla duramadım, dostlardan izin alarak ayrıldım Yavaş yavaş uzaklaşırken yağan yağmurun şiddetine karşın, MALATYA KÜLTÜRÜ YAYILIYORDU ESKİ HİPODRUM MEYDANLIĞINDA

Mırıldanıyordum durmadan, Malatya Ankara’da ama Arapgir, devlet mezarlığında kabri bulunan Cevat Çobanlı Paşası ile BAŞKENTTE idi.

Üçüncü gün gittiğimde, stantlar eğlenceye dönüşmüştü. Mutluluktan gözleri parlıyordu herkesin. Arapgir standın da klarnet sesinin oynaklığına dayanamayıp “Kayalar gölgelendi/ Güzeller suya indi/ Her güzelden bir öpüş / Yine can tazelendi” diye türkü söyleyip oyun oynadım. Arkasından tamzaram, pabucumun ucu oyunlarını oynayıp dik halaya gelince yorulup oturdum.

Hava yine soğuktu. Açık havada sergilenen folklor gösterilerini izleyemedim. Değerli sanatçı KUTSİ’NİN konserine kalamadım

Yüreğime kızdım. Üç beş yıl daha dolu dolu yaşasaydım da, sonra tekleseydin diye hayıflandım . Çadırın dışı yine buz gibiydi. Arabaya koşarken “Hava kurşun gibi ağır/ Bağır/ bağır/ bağır/ bağırıyorum / Malatyalılar Ankara’yı kuşatmış/ Sizi türkü çığırmaya (söylemeye) çağırıyorum” diye büyük şair Nazım Hikmetin şiirine eklemeler yaparak içimdeki coşkuyu dışa vurmaya çalışıyordum.

İlaçlarımı alıp divana uzandığımda kulaklarım çınlıyordu, Malatyalıların Ankaradaki coşkusundan. Bu güzellikleri yaşatan yöneticilere ve görev alan tüm hemşerilerime sonsuz teşekkürler. 11.10.2010

 
Toplam blog
: 97
: 463
Kayıt tarihi
: 07.02.09
 
 

1944 yılında Arapgir'de doğmuştur. İlk ve orta öğretimini Arapgir'de, lise öğrenimini Ankara Gazi Li..