Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Ocak '17

 
Kategori
Projeler
 

Malodi - Amatör yelkenli tekne yapımı

Melodi Yelkenli Ezgi ile birlikte

Merhabalar,

Gezi stajında babamla çok önceden başladığımız ama taşınma işlemlerinden dolayı tamamlayamadığımız kayığımızın son yapım aşamalarını anlatacağım. Yaklaşık 3 sene önce babam internetten open source bir tekne planı satın aldı.

Kendisi teknelere çok meraklı bir insandır ve Büyükada’da yaşıyordu,bir çok da balıkçı ve tekne ile ilgisi olan arkadaşı var o yüzden onlarla konuşup bir kayık yapmaya karar verdi. Kayık yaklaşık 4,7 metre boyunda bir yelkenli.Direk dahil her şey babamın satın aldığı planda yazıyordu.Biz de bu maceraya atıldık. Ben maalesef ki okul yüzünden her anında yanında olamadım ilk süreçlerin,ucundan yardım edebildim ama babam Bodrum’a taşındıktan sonra tekneyi de Bodrum’a götürdü ben de yazın hem onu görmek için hem de tekneyle ilgilenmek için Bodruma gittim. Ve işte kayığımızın gelişim süreci böyle böyle başladı…
 
Kayığımızın ilk aşamaları ekipman yetersizliğinden dolayı kaydedilemedi.Çekilen fotoğraflar dedemin fotoğraf makinesinden çekildi.şu anda da rahatsızlığından dolayı ondan fotoğrafları isteyemedim.Babamda olanlar kadarıyla size aktarıyorum ama yapım aşamaları hafızamda.Önceden de dediğim gibi okulum olduğundan dolayı çok nadir bu aşamalara yardım edebildim. Evet dediğim gibi her şey kendimiz tarafından imal edildi.Babam ilk başta adada tekne yapan insanlardan arta kalan kontrplakları istedi.Sanırım bütün kontrplak alma işlemleri bedavaya geldi.Böylelikle ucuz bir tekne işlemine başladı. Büyükada balıkçı kooperatifinin yan tarafındaki boş alanda teknemizi yapmaya başladı. Alan burası kendi aldığı el aletlerini buraya taşıdı ve burada işlem başladı. Satın aldığı plandaki ölçülere göre iskelet sistemi yapıldı kalın ve dayanıklı ahşaptan sonra onun üstüne kontrplaklar dekupaj testere ile tek tek kesildi ve vidalarla sabitlendi. Vernikledikten sonra üstüne astarını attık.Astar ahşapların aralarını dolduracağından işe yarıyor. Tabi bununla kalmayacak suya dayanıklı olabilmesi için polyester elyaf şeritlerle kaplanıp üstüne bir kaç kat daha astar atılacak…

Bodrum’a taşındıktan sonra babam kayığı nakliyeyle adadan getirtti.Bodrumda küçük bir atölye yaptı çiftlik evinin bahçesine.Artık orada çalışıyordu. Atölyenin yanındaki küçük alana kayığı getirtti. Üzerine yağmurdan korunması için muşambalardan branda yaptı. Sonrasında işe koyulduk.Kayığı polyester elyafla kapladık.Polyester elyaf çözücüsüyle birlikte kayığın üstüne sürüldüğünde tahtayı sudan koruyan plastik gibi bir tabaka haline geliyor. Hem hafif hem ince hem de dayanıklı oluyor böylece. İşlem şöyle oluyor:Polyester elyaf bir parça halinde teknenin kaplayacağınız yüzeyine koyuyorsunuz, üstüne fırçayla çözücüsünü sürüyorsunuz ve elyaf o yüzeyde çözülüp koruyucu bir tabaka haline geliyor.

O süreçte ben de babama yardım ettim ama az bir süre kaldığım için bir katı atmaya yardımcı olabildim sadece Onun üstüne babam 2 kat daha polyester elyaf kapladı ve ben daha sonra da zımpara işlemine yardımcı da oldum. Polyester elyaf çok ele batan ve çözücüsü olduğu için de zımparalandığında soluması zararlı hale geliyor. Bu yüzden babam bu işleri çok bana bırakmadı. Ve zımpara bitti, kaplama bitti teknemiz artık yüzebiliyorduuu! Geriye kalan tek şey yelken direğinin girebileceği yuvayı, dümeni, kürekleri ve boyayı yapmaktı.

Ve boyaya karar verme sürecimiz başladı.Teknenin isminin melodi olmasına karar verdik ama ne renk olacağını bulamadık.Sonra ben bir şeyler çizdim.Hazır melodi koyacaksak notalar olsun üstünde istedim.Ama rastgele bir nota değil de anlamı olan bir şey istedim.

Böylelikle babamla ikimizin hayatında önemli ve çok sevdiğimiz bir parça olan Stairway to Heaven’ın ilk notalarını koyduk.Ve bunu inkscape adlı, freehandın ücretsiz bir versiyonu olan programla çizdik. 

Dümen de planda olduğu gibi çizildi. İlk yaptığımız yanlış ölçtüğümüz için deneme oldu.İkincisinde daha dikkatli çizdik.

İkinci yaptığımız asıl olan plandan çizildi.

Üstüne koruyucu sürüldü.

Üstü de zımparalandı ve dümenin kolunu takacağımız çerçevesi yapıldı.

Direk Yeri
 
Sanayiden atılmış kalın ahşaplar bulduk.

Planda yazılan ölçüleri üzerine yazdık.

Kestik ve zımparaladık.Daha sonra ahşap yapıştırıcısıyla aralara sürüp sıkıştırdık daha sonra da vidaladık.

Boya 

Dümeni ve diğer bütüüün zorlu süreçleri atlattıktan sonra sıra en keyifli ama bizim için zorlu olan bir aşamaya geldi.

Boyamak çok keyifli olacaktı fakat Bodrum-Turgutreis biraz fazla rüzgarlı olduğu için mücadele ettik.

Selülozik boya kullandık suya dayanıklı olsun diye.

Yarısını siyah yarısını kırmızı yaptık.

Çizgileri ayarlamak için bant kullandık.

Kağıt bant kullanmakla hata ettik ama elimizdeki bantı kullanmak istedik.
Gece gündüz uğraştık.
Ve 1 hafta sonra bitirdik.
Sonuç biraz acemice dursa da çok keyifliydi ve çok beğendik.
Daha sonra içini temizledik.
Fakat kayığımız daha sonra maalesef ipini koparıp bir fırtınada bizi terk etti.
Onca emeğimiz şu an Ege denizinin derinliklerinde duruyor.
Gerçekten çok tatlı bir kayıktı ve yapımı çok keyifliydi.
Babişkoma çok teşekkür ediyorum bana çok güzel bir deneyim yaşattı.
Bir sonraki hedefimiz küçük çaplı bir katamaran yapmak.
Ama ona bu sefer gerçekten iyi bakacağız ki bizi terk etmesin

Kürek

Kürekler için marangozdan ahşap alındı.
Ahşaplar ölçüleri çizildikten sonra tezgahta kesildi.
Üstüne ve yanlarına fazlasıyla zımpara yapıldı ve siyaha boyandı.
Elektrik Motoru
Kıçtan takma motorun kafası uçurulup yerine 4 kilo watlık bir dc elektrik motoru takıldı.
Güneş Paneli
Babam Amerika’dan kırık güneş pilleri sipariş etmişti.
Normallerinden çok daha ucuza mal oluyor.
Tek yapmanız gereken lehimlemek.
Biz de oturma yerlerini güneş panelleriyle kaplamak istiyorduk.

Teknemiz denizin dibini boylamasaydı!
Bu da yelkenlimiz Melodi, yani Ezgin'nin bestesi!

 
Toplam blog
: 10
: 577
Kayıt tarihi
: 22.08.12
 
 

Turizm Otelcilik ve İşletme okudum. Balık tutmayı ve gitar çalmayı severim. Ayrıca hobi amaçlı ol..