Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Nisan '07

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
Okunma Sayısı
673
 

Manganez ve Selenyum / Beslenmenin diyalektiği (9)

Manganez ve Selenyum / Beslenmenin  diyalektiği   (9)
 

Sağliklı Yaşam (9) / Beslenme

SELENYUM:

Yaşamsal öneme sahip olan bir mineraldir. Antioksidant özellikler taşıdığı için serbest radikallerin düşmanıdır. Bağışıklık sistemimizi güçlendirir, tümörlere karşı yaşamsal güç sağlar. Selenyum antioksidan enzimler olan selenoproteinleri üretmek için, proteinlere bağlanma gücüne sahiptir; ürettiği selenoproteinler de, serbest radikallerin verdikleri zararları, olumlu yönde etkilemektedir; bağışıklık sistemimizde de görev almaktadır.

E vitamini ve çinko'yla iyi birer takım kurarlar. E vitamini'yle kalp ve karaciğer üzerinde, çinko'yla prostat büyümesinde yararlı olabilmektedirler. Eksikliği kalp ve karaciğer rahatsızlılğı, bağışıklık sisteminin zayıflamasına yol açabilmektedir. Fazlalığı ise artrit, saç kaybı, tırnakların kırılması, deri, mide, bağırsak bozuklukları, halsizlik, sinirlilik gibi durumlara neden olabilmektedir.
Tavuk, yumurta, biftek, süt ürünleri, karides, cashew fıstığı, pirinç, bira mayası, brokkoli, soğan ve sarımsakda bulunmaktadır.

MANGANEZ:

Minerallerin bileşiklerinde bol miktarda bulunan bir elementtir. Eksikliği insan sağlığını olumsuz etkiler. Fazla alımı toksit etki gösterir. Çok miktarda tüketilen çay, tahıllar, ıspanak, bezelye, soya ve yeşil fasulye, avakado, baharatlar, istiridye ve kuru yemişler bu süreci tetikler. Manganez vücudumuzda böbrek ve karaciğerde toplanır. Vitaminlerin ve enzimlerin vücutça kullanımına, anne sütünün oluşumuna, kan şekerinin düzenlenmesine, yağ ve proteinlerin metabolizmasına, büyüme sürecine ve bağışıklık sistemine destek verir. Demek ki yukarıdaki ürünleri kararında tüketirsek, kendimize büyük yarar sağlayabiliriz.
Fazla alınan manganez; beyin ve solunum sistemine zarar verir. Zehirlenme durumunda kişi; halüsinasyon, unutkanlık, sinir hasarıyla karşı karşıya kalabilir. Nadiren de olsa eksiklği, iskelet bozuklukları, görme, işitme sorunları, kalp bozuklukları, nörolojik semptonlar, damar sertliği, deri ve kolestrol sorunları olarak karşımıza çıkabilir.

KROM:

Manganez gibi yağ ve protein metabolizmasının ve kan şekerinin düzenlenmesinde önemli bir işleve sahiptir. Kolestrolde, kemik erimesiyle mücadelede, kas oluşumunu desteklemede, damar sertliğinde ve yaşlanmayı geciktirmede vücudumuza büyük katkı yapar. Eksikliği bu süreçleri olumsuz etkiler. Kilo kaybı, yorgunluk, şekere karşı tolerans bozukluğu, damar sertliği riskinde artış ve konsantrasyon bozukluğu olarak karşımıza çıkar. Sporcuların kas güçlendirmesini destekler. Bira mayası, kepekli pirinç, et, peynir, yumurta, mantar, patates, dana karaciğeri, bal, hububatlar, mısır ve ısırgan otunda bulunur. (Günlük limit: 120ugr, tehlike sınırı: 200 ugr'dir.)

BAKIR:

Hücre organelleri mitokondrilerin enerji oluşumlarında rol oynarlar. Serbestradikallerin vücudumuzdan uzaklaştırılmasında da önemli rolleri vardır. Vücutta eksikliğinde, kalp ve damarlarında hasar oluşabilir, bağışıklık sistemimiz zayıflıyabilir. Sakatat, sardalye balığı, kabuklu deniz ürünleri, kurubaklagiller, tahıllar, badem, fındık, susam, kuruerik, mantar, ay çekirdeği ve yeşil yapraklı sebzelerde bulunur.

(devam edecek)

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 392
Toplam yorum
: 729
Toplam mesaj
: 164
Ort. okunma sayısı
: 4502
Kayıt tarihi
: 12.03.07
 
 

İstanbul doğumluyum. Sağlıklı beslenme, yüzme, doğada yürüyüş ve çevre özel ilgi alanlarım. Şiiri ve..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster