23 Aralık '13
- Kategori
- İş Yaşamı - Kariyer
Manipülasyon ve razı olmak
Ticari açıdan bakıldığında, işletmeler mal veya hizmet, marka ise rızanın imalatını üretiyor, satış dediğimiz şey ise bu sürecin başarısı sonucunda yaşanıyor.(Collective success)
Manipülasyon kelimesini duyduğunuz zaman, kavram itibarı ile yanlışların doğru, kötülerin, iyi diye lanse edildiği, bir çok hilenin yapıldığı duygusunun, bir çoğunuzda hakim olduğunu biliyorum. Ancak bilmenizi isterim ki, bu tanımlamayı yaşadığınız birkaç kötü deneyim ile örtüştürmektesiniz. Birey veya kitleleri reklam yolu ile belli bir tüketime yönlendirmek, dürüst olmayan bir davranış olarak görülürse, bireyin hayat yolunda bu güne kadar aldığı bilgi ve öğretileri nereye koymamız gerekir? Bir çok davranış biçimi, gelenek ve tüketim tercihleri toplumdan topluma farklılıklar göstermiyor mu?
İçerikler psikolojik manipilasyon yolu ile müşteri toplama arayışı içerisinde. Bu doğrudur ve kaçınılmaz olarak rekabetin bir sonucudur. İnsanlar çevrelerinde karşılaştıkları uyaranların algılanmasında ve yorumlanmasında aktiftirler. Manipülasyon,insanları bariz bir zorlamaya tabi tutmaksızın, istenilen noktaya yönlendirme ve beklenen davranışı göstermelerini sağlamak diye tanımlayabiliriz. Manipülasyon, psikolojik teknikler kullanarak, bireylerde davranış veya düşünce değişikliği yaratmayı içermektedir.
Manipülasyonda esas hedef bir kitleyi etkilemek boyutunda olsa da kitlenin temeli ve bir parçası olan birey, oluşturulacak kolektif bilinç sayesinde ortak davranış özelliklerini kazanacaktır. Bireyin hür iradesiyle seçim yapması, razı olması, ve itaat etmesi, manipülasyonunun temel karakteristiğidir. Buradaki önemli noktalardan biri ise bilginin, doğru içerikle sunulmasıdır. William Glasser’e göre: Bireyin kendi davranışının sorumluluğunu bireye yüklemek, onun ruh sağlığı ile doğrudan ilgilidir. Kendinden emin olma duygusu, geniş kitleler tarafından yapılan seçimler ile karşılaştığı zaman, seçimim doğruymuş düşüncesini doğuracak, aynı zamanda bireyin ait olma ihtiyacını da gidermesine yardımcı olacaktır.
Bu işleme diğer bir tabirle aşılama diyebiliriz. Bireyin ürün veya hizmetle ilgili önceden sahip olduğu görüş ve tercihleri önce etkileme, sonra da değiştirmek amaçlanmaktadır. Bu hassas bir durumdur. Bireyi değiştirmeye çalışırken, kendisinde var olanı kötüleyerek kendi yanınıza çekemezsiniz. Müşteri kral çatışmayı hissettiği anda karşı tepki koymakta gecikmeyecektir. Yapılması gereken öncelikle bireyin mevcut görüşlerinin yeni argümanlarla desteklenmesine (supportive defense) dayalı destekleyici savunmayı tesis etmek, sonrasında ise İkincisi ise kişiye, karşı görüşün alt figürlerinin verilmesine dayanan aşılama yoluyla savunmadır (inoculation defense).
Burada propagandaya hedef bireyleri, aykırı görüşlere karşı aşılamanın mümkün olduğu inancıyla, yapılacak karşı propaganda, hedef kitleyi, daha sonra maruz kalabileceği karşıt etkilere bağışık kılacaktır.Bu yaklaşımın temelinde ise bireyin var olanı öğrenmesi sağlanmaktadır. Tekrarlı reklam ve pazarlama stratejilerinin amacı da tekrar yolu ile öğrenmeyi sağlamak ve kalıcı kılmaktır.
Davranışlarımız, genetik bir özellik taşımadığından, değiştirilebilir ve yönlendirilebilir. Önemli olan duyguları harekete geçirmektir. Davranışlar, duygulara bağlı olarak her an yeniden şekillenebilir.
Bu sorumluluk altında İşletmelere düşen markanın kendilerinden ziyade müşteriler tarafından benimsenmesini sağlamak, onları yüceltmek ve yaşamlarına katma değerli uygulamalar ile konfor sunmaktır.
Marka tüketici kitleyi müşteriye dönüştürürken, işletmenin sürdürülebilirliğinin de teminatıdır.
Sağlıcakla kalın.