Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Haziran '19

 
Kategori
Pazarlama
Okunma Sayısı
29
 

Marka İmajı Nedir?

Aslında çoğu insan tasarım süreci olarak değerlendiriyor bu durumu. Fakat öyle değil. Marka imajı demek tasarımın iyi görünmesinden ibaret değildir. İnsanlar markaları satın alırken işlevsel faydalarından ziyade marka imajı ve kişiliğinin kendilerinde neyi ifade ettiğine bakarlar. Marka imajı, birey veya işletmenin insan zihninde algılanacak olan farklı yanlarını gösteren güçlü bir araçtır. Hayatta herkesin ve her işletmenin bir imajı vardır. Günümüz marka değeri olan işletmelere baktığınızda kendine has bir konsepti ve çizgisi mevcuttur. Bu konsept ve çizgisini; iletişim diliyle, kullandığı renkler ve oluşturduğu marka algısıyla gösterir. Aslında marka imajı tüketicilerin nasıl algılaması gerektiği konusunda bir değerdir ve bu değerin insanın algısında nasıl yansıdığı da önemli bir faktördür. İşletmeler; genellikle marka imajını oluşturdukları kampanya ve kampanyaya ait reklam filmleriyle gösterirlerdi. Ve böylece kendilerine ait bir imaj yaratırlar, yarattıkları imajı insanların algısında kabul edilir hale getirmeye odaklanırlardı.

Hikayeniz varsa, insanların size ilgisi var

Şimdiler de marka imajının en önemli unsurlarından birisi ise işletmeye ait bir hikayenin olmasıdır. Tabi ki bu hikaye işletmenin misyonunu ve vizyonunu yansıtmalıdır. Böylelikle marka değerinde güçlü bir anahtarı olacaktır. Bir işletmenin marka değerini gösterecek hikayesi varsa ve işletmeyi bütünüyle anlatıyorsa, hedeflediği insanların ilgisini çeker ve böylelikle işletme-insan arasında bir duygusal bağ oluşur. Bu duygusal bağı oluştururken elbette marka imajının hikayeyi destekleyecek nitelikte tasarlanması da ana unsurdur. Artık işletmelerin fonksiyonel farklılardan çok algıyı yönlendirebilecekleri ve yönetebilecekleri farklılıklar oluşturmanın ana sebebi, bulundukları segmentte kendileriyle aynı işi yapan birçok işletmenin olması ve aynı ürün/hizmeti pazarlamasıdır. İnsanların ihtiyacı olmayacak şekilde ürün ve hizmetin oluşturulması, ihtiyaçmış gibi gösterip satışa yönlendirilmesi, ürün veya hizmete yönelik tüketici arasında bağı oluşturan imajın ve sunduğu algının önemi ciddi boyutlara ulaşmıştır. Bu gerçek ise işletmeye ait bir marka kişiliğinin olması gerektiğini göstermektedir. Bu kişilik hem işletmeye ait marka hikayesini hem de kişiliği üzerine aldığı vaatleri yansıtmaya odaklanmaktadır. Bahsi geçen durumlar marka imajının ana nedenlerinden bazılarıdır. Tüm bu aksiyonların sonucunda, insana ait duygular, davranışlar ve algıda ki imaj markaya yansıtılmaktadır.

Marka Hikayesi Nedir?

Bir işletmenin misyon ve vizyonunu destekleyen ve işletmenin insanlara sunmak istediğiyle bağdaşan tüketicinin algısında canlanan serüvenidir. Bu serüven hikaye formatıyla insanlara aktarıldığında, markanın imajı insanların algısında kalıcı yer edinebilir. Ve böylece marka her göründüğünde insanların zihninde hikayesi canlanabilir. Bu da markanın hatırlanabilirliği ve değerli kılınması için güçlü bir faktördür.

Marka Farkındalığı Nedir?

Tüketicinin satın alma işlemi esnasında bir marka veya belirlediği bir ürünü benimsemesi ve farkında olmasına denir. Aslında marka, insan algısında ki varlığını logosu ve sembolüyle korur. Kısaca insanlar üzerinde bıraktığı etkiyi, bu tanımlar aracılığı ile sağlamaktadır. Markanın farkındalığını güçlendirecek strateji, tüketicinin markayı denemesini sağlayan eylemlerle varolur. Markanın farkındalığı sayesinde tanınırlığı güç kazanır. Markaya ait bir ipucu, diğer markalardan ayırt edilebilmesi ve insanların ayırt etmesine neden olur. Bir yardıma ihtiyaç duymadan, verilen ipucu sayesinde marka ayırt edilir ve doğrudan insanın zihninde canlanır. Böylece marka performansı deneyimi ve bu deneyimden memnun kalanlar kitlesi oluştuğunda, aynı markanın satın alınma olasılığı da artacaktır.

Markayı İmajıyla Oluşturan Değerler

Marka Özellikleri:
Markalar, belirli özellikleriyle akla gelir. Apple, sadeliği, kolay kullanımı ve benzersiz üstün tasarımıyla tanınır. İnsanlar iPhone kullanırken kendini daha iyi hissetmesinin başlıca sebeblerinden biri de Apple’ın benzersiz bir deneyim sunmasıdır.

Marka Yararları:
Bir markanın özellikleri ve özelliklerini belirleyici faktörleri, işlevsel ve duygusal faydalar sağlayabilmektedir. Apple ürünlerinin uzun ömürlü olması ve herhangi işlevsel bir hata oranın minimal olması buna başlıca örnektir. Apple ürünlerini kullananlar, rahat kullanımını ön plana çıkarırlar.

Marka Değerleri:
Markalar, işletmelerin değerleri ve insanlara sunduğu hizmetlere ait deneyimleri de bir değer olarak ifade etmektedir. Apple’ın müşteri ilişkileri, işletmeye ait bir deneyimdir ve bu deneyim bir marka değerine dönüşmüştür.

Marka Kültürü:
Her bir marka, kendine ait bir kültürü yansıtır. Yansıttığı bu kültürü ise insanlara aktarır. Apple’ın marka kültürüne baktığımızda, Apple ürünleri tüketiciyle duygusal bir bağ kurar ve bu bağ tüketicinin deneyimlerini yansıtır. Tüketici ürün üzerinde iyi şeylere tanık olduğunda bu tüketiciyi Apple’ın minimal ve basit eylemlerle, yaratıcı dünyasına götürür.

Marka Kişiliği:
Çoğu markanın bir kişiliği vardır. Tıpkı bir insanın kişiliğe sahip olması gibi. Apple’ın marka kişiliğine baktığımızda havalı, trend yaratan ve yaratıcı yönlerini konuşturan bir kişiliğe sahiptir.

Markalar benimsendiğinde değerini açığa çıkarır

İnsanlar kendilerini ait hissettikleri yerde mutludurlar ve güvendedirler. Bu deyim markalar üzerinde de geçerlidir. Şöyle ki; insanlar kendilerine ait birden fazla nedeni, benimsedikleri markayla bağdaştırırlar. Böylece marka imajına ait his ve düşünceler, oluşturulan algı sayesinde insanlara aktarılır. Marka üzerine kurulan duygusal bağ, insanların markaya ait hizmet veya ürünü kabul etmesini kolaylaştırır. Ayrıca işletmeyi kabul etmesini ve tasarlanmış marka karakterini kendisiyle bağdaştırmasında başrolü oynar. Sonucunda bu durum marka bağımlılığını yaratır. İşletmeye ait marka imajı çizgisini bozmadığı ve oluşturduğu konseptin dışına çıkmadığı sürece, ikna ettiği insanların üzerinde yaşamları boyunca varolur. Böylece oluşan marka imajı sayesinde, işletme bağ kurduğu kitlesi üzerinde ömür boyu satış ve kabul edilme garantisi taşır. Mutluluk, hüzün, sevgi, coşku veya erotizm gibi duygusal bilinç ise marka imajında algı yönetiminde kullanılan güçlü faktörlerdir. Bu faktörler sayesinde bir markanın karakteri de ortaya çıkmaktadır. Açıkcası bu ilişkilendirmenin faydası, ürünün veya hizmetin kısaca markanın satın alınmasında, insanların bu tür duygular yaşayacağını ifade etmektedir.

 

 https://www.brandenn.com/haberler/marka-imaji-nedir-insanlar-uzerindeki-etkileri-nelerdir/

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 12
Toplam yorum
: 5
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 134
Kayıt tarihi
: 12.03.16
 
 

Beykent Üniversitesi İnsan Kaynakları Yönetimi alanından geçiş yaparak şu anda Ekonomi ve Yönetim..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster