Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Kasım '13

 
Kategori
Ekonomi - Finans
 

Marketlerin vatandaşa yüklediği masraf kalemleri...

Marketlerin vatandaşa yüklediği masraf kalemleri...
 

Süper marketlerden alışveriş yaparken fiyatlara dikkat ederseniz, bir hafta önceki fiyatlarla, yeni fiyatların arasında epey fark olduğunu görüp, enflasyonun arttığını düşünürsünüz. Ancak TÜİK’in açıkladığı enflasyon rakamlarını görünce, yanıldığınızı(!) anlarsınız.

Peki, bu süper marketlerin fiyatları niçin bu kadar oynak?

Fiyatların arz-talep dengesine göre belirlendiğini sananlar aslında çok yanılıyorlar. Çünkü fiyatları belirleyen arz-talep dengesi değil, üretici ile süper market sahiplerinin pazarlıkları etkili oluyor. Bazı mamullerin fiyatları markete girişte birden bire ikiye katlanabiliyor. Nedeni ise çok ilginç!

Peynir, sucuk veya çikolata gibi birçok gıda ürün fiyatlarının market raflarına girdikten sonra  neden ikiye katlandığı ortaya çıktı.

Ürünün fabrikadan çıkış fiyatı ile market fiyatı arasındaki uçurum, marketlerin aldığı hizmet bedellerinin çokluğundan kaynaklanıyor.

Bildiğiniz gibi bankalar çeşitli masraf ve komisyon adı altında tüketiciden 60’ı aşkın ücret alırken, marketlerin üreticiden aldığı masraf ve komisyonların sayısı 100’ü buluyor.

Marketlerin aldığı ücretler arasında raf parasının yanında aktivite parası, yıkama ücreti, kasa önü parası, çalıntı bedeli gibi birbirinden ilginç komisyonlar da var. Hatta bazı marketler çıkardığı tanıtım dergisi ve mağazada yaptığı restorasyonun parasını bile üretici şirketlerden çıkarıyor.

İşte marketlerin ürün üzerinden aldığı ek paralar:

- Ürün listeleme bedeli:  Markette yer alabilmek için giriş ücreti.

- Yeni ürün açılış bedeli: Her yeni ürün için alınan ücret.

- Yeni şube açılış bedeli: Şube açılışında ürün başına alınan ücret

- Mağaza yenileme bedeli: Marketteki tadilat için alınan ücret.

- Teşhir bedeli: Ürünlerin sepette  sergilenmesi için alınan ücret.

- Kasa önü bedeli: Kasa önüne konulan ürün için alınan ücret.

- Lojistik primi: Ürünlerin şubelere dağıtılması için alınıyor.

- Çalıntı bedeli: Her çalınan ürün için talep edilen ücret.

- Dergi bedeli: Tanıtım kataloğunun basılması için alınıyor.

- Ciro primi: Her ay iskonto alınır

- Aktivite primi: Markette yapılan her aktivite için alınıyor.

- Büyüme primi: Market yaptığı büyüme kadar pirim alıyor.

- b2b primi: Müşteriyle paylaşılan bilgi maliyeti için alınıyor.

- Enerji primi: Dolaplarda kullanılan enerji maliyeti için alınıyor.

- Yıldönümü primi: Kuruluş yıl dönümünde aktivite için alınıyor.

- Hamaliye bedeli:  Ürünlerin taşınması için alınan ücret.

- Kategori destek primi: Her bölümün kâr oranında alınıyor.

- Crm primi: Müşteri ilişkileri için üreticiden istenilen ücret.

- İadesizlik primi: İade vermeme karşılığında istenilen ücret.

- Kasa yıkama parası: Özellikle gıda üreticilerinden alınıyor.

-Ö nlük parası: Çalışan önlükleri için alınan ücret.

Bazı büyük markalar küçükleri engelliyor

Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Derneği (KOBİDER) Başkanı Nurettin Özgenç, üreticilerden alınan bedellerin arttığına dikkat çekerek “Bunlar bankalara geçmiş durumda. ‘hizmet bedeli’ adı altında konser parası bile isteniyor. Bazı büyük üreticiler kendilerinden küçük olan rakiplerinin raflarda yer almasını istemediklerinden dolayı çeşitli engellemeler yapıyor” diye konuşuyor.

Yani vatandaş Mehmet her halükarda soyulmaya devam ediyor.

 
Toplam blog
: 3842
: 3093
Kayıt tarihi
: 23.03.08
 
 

Antalya'da 1956 yılında doğdum. Emekliyim, Üniversite mezunuyum. Evliyim, bir oğlum var Mimar. Gü..