Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Mayıs '09

 
Kategori
Basın Yayın / Medya
Okunma Sayısı
1486
 

Medya Okuryazarlığı'nda çok geç kaldık

Medya Okuryazarlığı'nda çok geç kaldık
 

Gelişmiş ülkelerin büyük bir çoğunluğunda bilinçli medya tüketicileri oluşturmayı hedefleyen medya okuryazarlığı programı ülkemiz için oldukça yeni bir kavram.

Medya Okuryazarlığı; yazılı ve yazılı olmayan, büyük çeşitlilik gösteren formatlardaki (televizyon, video, sinema, reklâmlar, internet v.s.) mesajlara ulaşma, bunları çözümleme, değerlendirme ve iletme yeteneği kazanabilmek olarak tanımlanmaktadır.

Medya okuryazarlığı izleyicinin medyayı bilinçli olarak okumasına katkı yapmakta, kendini ifade edebilmesi, toplumsal hayata daha aktif ve yapıcı olarak katılımını sağlamaktadır.

Medya okuryazarlığı; medya iletilerini doğru algılayabilecek donanıma sahip olma ve zamanla iletiler üretebilme yeteneğini kazanmadır.

Hiç kuşkusuz bilinçli medya okuryazar bireylere sahip olan toplumlar ilerleme ve potansiyellerini değerlendirme yolunda önemli işler başaracaktırlar.

Özellikle küreselleşmenin olumsuz tüm etkilerini medya sektörü üzerinde çok açık bir biçimde görmekteyiz. Daha çok tüketim kültürüne hitap eden ve insanları oyalayan yayınlar adeta bireylerin beyinlerini uyuşturmakta ve dünyanın güncel sorunlarından uzaklaştırmaktadır. Bu durumda bireyler çevrelerinde yaşanan ve var olan olaylardan da soyutlanmaktadır. Bu soyutlama dünyayı yönlendiren güçlerin işine gelmekte ve düzenin devamlılığı için yeni fırsatlar yaratmaktadır.

Bu düzenin ortadan kaldırılması, sorgulayan, eleştiren yurttaşların ortaya çıkması yolunda medya okuryazarlığına büyük görev düşmektedir.

DÜNYADA MEDYA OKURYAZARLIĞI

Dünya genelinde ilk kez gelişmiş ülkelerin uygulamaya koyduğu Medya Okuryazarlığı dersi 90’lı yılların başından itibaren ilk örneklerini vermiştir.

Bazı ülkeler (ABD, Fransa, İngiltere) doğrudan Medya Okuryazarlığı derslerini ilk kademe okullarda devreye sokarken, bazı ülkeler (Kanada) mevcut dersler (sanat, edebiyat, dil bilgisi) içerisine medya okuryazarlığı bilgilerini ilave ederek ek programlar hazırlama yoluna gitmişlerdir.

Uygulamalar sonucunda yapılan değerlendirmelerde çocuklarda etkin olarak değişiklikler gözlemlenmiş; öğrencilerin katılımcı, eleştirel ve sorgulayıcı yönlerini geliştirdikleri fark edilmiştir.

TÜRKİYE’DE MEDYA OKURYAZARLIĞI

2004 yılında Devlet Bakanlığı bünyesinde kurulan Şiddeti Önleme Platformu’nda RTÜK ülkemizde Medya Okuryazarlığı dersinin yürürlüğe konmasını önermiştir.

RTÜK’ün bu önerisi ilgili komisyonlarca kabul edildikten sonra 2005 yılında Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi’nce Türkiye’de ilk kez düzenlenen Uluslararası Medya Okuryazarlığı Konferansı’nda RTÜK Medya Okuryazarlığı’nın neden gerekli olduğuna dair bir sunum yapmıştır.

2004–2006 yılları arasında dünya üzerindeki Medya Okuryazarlığı uygulamaları araştırılıp incelendikten sonra 2006 yılında Ankara’da düzenlenen Uluslararası Medya Okuryazarlığı Konferansı ile uluslararası ölçekteki uygulamalar ile deneyimler paylaşılmıştır.

Yapılan düzenlemelerin ardından İlköğretim okulları 2. Kademede Medya Okuryazarlığı dersinin Sosyal Bilgiler Öğretmenleri tarafından yürütülmesine karar verilmiştir. Sosyal Bilgiler öğretmenleri Medya Okuryazarlığı dersini vermek üzere bir dizi eğitimlere katılmışlardır.

NEDEN GEÇ KALDIK?

Medya okuryazarlığı projesinin Türkiye’de uygulamaya geçirilmesi büyük bir adım olarak görülmekle beraber birçok ülkeden yaklaşık 10 yıl gibi ciddi bir süre sonra projenin başlatılması kayıp olarak nitelendirilebilir.

Ayrıca RTÜK gibi devlete bağlı, bağımlı bir kuruluş tarafından uygulama planı hazırlanan bir projenin yaygın ideolojiden ne kadar bağımsız olacağı TRT örneğindeki gibi merak edilmektedir.

Daha özgür, eleştiren ve sorgulayan bireyleri hedefleyen bu projede devlet eliyle hazırlanan program maalesef tek tipleşmeye ve standartlaştırılan bireylere giden bir yolu temsil etmeye başlamıştır.

NEDEN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİ?

Ülkemizde 30’dan fazla İletişim Fakültesi olmasına rağmen Medya Okuryazarlığı dersinin yürütülmesi Sosyal Bilgiler öğretmenlerine bırakılmıştır. İletişim Fakülteleri’nden mezun olan kişilerin formasyonları sırasında aldıkları bilgilerin Medya Okuryazarlığı’nı yürütmek için yeterli olmasına rağmen pedagojik formasyon bahane edilerek Sosyal Bilgiler öğretmenleri bu iş için yetkili kılınmışlardır.

Ancak Medya Okuryazarlığı dersinin veriminin arttırılması bu dersin İletişim Fakültesi mezunları tarafından verilmesi ile sağlanabilir. Milli Eğitim Bakanlığı’na bu konuda sayısız dilekçe ve başvuru yapılmış olmasına rağmen bir açıklama yapılmamış olması bu konudaki çözümsüzlüğü de beraberinde getirmektedir.

Ahmet Buğra TOKMAKOĞLU

Abtokmakoglu@gmail.com

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 430
Toplam yorum
: 738
Toplam mesaj
: 99
Ort. okunma sayısı
: 2119
Kayıt tarihi
: 18.06.07
 
 

20 Nisan 1989'da İzmir'de doğdu. İlköğretim ve lise öğrenimini Karşıyaka'da tamamladı. 20..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster