Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Kasım '11

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
4360
 

MEM'lerde öğrenci devamsızlığı

MEM'lerde öğrenci devamsızlığı
 

Bu Okulda Öğrenci Devamsızlığı Yok Olacak!


Eski adı Çıraklık Eğitim Merkezleri şimdiki adı mesleki eğitim merkezlerinin kuruluşu 5.6.1986 tarihinde kabul edilen 3308 sayılı Çıraklık Eğitim Kanunu ile başlıyor.

Daha sonraları 4407 sayılı yasa kanunun adını mesleki eğitim kanunu olarak değiştirirken eğitim görenlerin de profilini değiştirdi. Sadece çırak ve kalfaları, usta öğreticileri yetiştiren bir kurum değil TÜM HAYAT BOYU ÖĞRENME MERKEZİ haline geldi.

Bu merkezler ülke sanayisinin hizmet sektörüne nitelikli eleman yetiştiren lokomotifleri halini almış. Saçınızı, sakalınızı traş eden, saçınıza şekil veren  berberiniz, evinizdeki budolabını, çamaşır makinesini, aracınızı tamir eden ve 130 çeşit meslek adamını yetiştiren bu merkezler ülkenin can simidi. Bu merkezlerden mezun olanlarasla işsiz değil. Eğitimin istihdama dönüştüğü merkezler buralar. Sanayide niteliksiz insan gücünü en kısa sürede nitelikli elemana çeviren burasıdır.

Osmanlı’daki ahilik teşkilatında çıraklıktan, kalfa ve ustalığa, usta öğreticiliğin  modern tarzı: Mesleki Eğitim Merkezleri’dir.

Bu merkezlerin önemli bir sorunu var: Öğrenci devamsızlığı!

Ülkemizdeki diğer ilköğretim, ortaöğretim ve hatta yüksek öğretimde de öğrenci devamsızlığı var olmasına var ama Mesleki Eğitim Mesleki Eğitim Merkezlerindeki devamsızlık daha önemli!

MEM’lere kaydolan öğrencilerin kaydolduğu günden itibaren devlet sağlık güvencesine alıp sağlık sigortasını ödüyor.

Öğrenci devamsızlık süresini doldurunca merkezle ilişiği kesildiğinden dolayı o dönemde yatan sağlık primi boşa gidiyor. Öğrenci hem dönem kaybediyor hem de sağlık güvencesinden mahrum kalırken ülke çapında öğrenci devamsızlığından dolayı milyonlarca lira heba oluyor.

Ankara, Altındağ İlçesine bağlı İskitler semtindeki Ahi Evran Mesleki Eğitim Müdürü Ömer Atılgan geçen yıl tayin olduğu bu okulda öğrenci devamsızlığından dolayı okul ile ilişiği kesilen öğrenci sayısını incelediğinde bunun merkezin en önemli birkaç probleminden biri olduğunu gördü. İdareci ve öğretmen arkadaşları ile geçtiğimiz yıl bu konu için bir araya gelerek öğrenci devamsızlığın sebeplerine, bu sebepleri ortadan kaldıracak çözüm ve planlamaları yapacak bir ekip kurdu:

OKULA DEVAM EKİBİ

Okula Devam Ekibi yaptığı çalışma ile devamsızlığı % 5 civarında bir azaltma ile başarı elde etti. Evvelki yıl 198 öğrencinin devamsızlıktan okul ile ilişiği kesilmiş iken yapılan çalışma ile 116 öğrencinin devamsızlıktan ilişiğinin kesilmesi ile 73 öğrenci mesleği bırakmaktan veya mesleki eğitimden uzaklaşmaktan kurtarıldı. Ülkemizde 100 küsür Mesleki Eğitim Merkezi var. Tüm okullara benzer çalışmayı yapsalar 7300 öğrenci mesleki eğitimden uzaklaşamayacak. 7300 öğrencinin dönem kaybı demek yaklaşık 7300 x 30 TLx 2 ay= 438.000 TL. Bu okullarda her yıl iki dönem olduğuna göre yaklaşık 1 milyon TL sokağa atılıyor. Paranın sokağa atılması o kadar önemli değil ama öğrencinin sokağa dönüşü, mesleki teorik eğitimini tamamlayamaması veya geç tamamlaması daha önemli.

Çıraklarımız ortaöğretime akademik başarıları düşüklüğü veya diğer nedenler ile gidemiyorlar. İlköğretimi bitirip de Mesleki eğitim merkezlerine veya ortaöğretime başlamayan veya başlayamayan öğrenciler. Haydi biz buna kayıp öğrenciler diyelim.

Kaybolmayan, Ahi Evran Mesleki Eğitim Merkezi’nde öğretmenin, okul yönetiminin karşısına gelen ‘’ben meslek öğrenmek istiyorum ‘’ derken aynı zamanda ergenlik çağını beraberinde yaşayan öğrencileri kurtarma operasyonunu bir ekip çalışması içerisinde gerçekleştirilişi umarız tüm mesleki eğitim merkezlerine örnek olur!

Hiçbir başarı tesadüfi değildir.

Başarısızlık da bir kader değildir.

Çıraklarımız genellikle düşük gelir grubu aile ve sosyal çevrelerden gelmektedir.  Düşük gelir grubu sosyal çevre çocuk için beslenememe, yani yetersiz beslenme demektir. Akademik başarı seviesi düşük sosyal çevrelerden başarı seviyeleri düşük öğrenci profilinin gelmesi de tesadüfi değil ama mesleki eğitim merkezlerini bitiren öğrenciler bunu kader olmaktan çıkarmaktadırlar. Bir mesleğe sahip olduklarında önceki sosyal çevrenin aksine orta sınıfa terfi ederek kendilerinden sonra yeterli beslenen   nesiller bırakacaklardır. Bu okullarda kimi zaman öğrencilere öğle yemeği de verilmektedir. Umarız öğle yemekleri süreklilik kazanır.

Geleceğin meslek erbabı  öğrencileri devamsızlıktan, merkezle ilişiklerinin kesilmesinden  kurtaran Ahi Evran Mesleki Eğitim Merkezi Okul Müdürü Ömer Atılkan Liderliğinde, Okul Öğretmenleri, Ekip Üyeleri, Okul Çalışanları Mesleki Eğitim kalitesinde farkı yaratmış durumdalar!

Bu farkı diğer Mesleki Eğitim Merkezleri’nin yaratacağı umulmaktadır.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Sistem içerisinde ilgili MEM olağanüstü çalışarak %5 başarı sağlamasını kutlarım. Diğer taraftan "okula devam ekibi 5 lik azaltma için kimbilir ne kadar emek, zaman mesai harcamıştır. Demek istediğim yapılan bunca mesainin karşılığımıdır %5? Bilindiği gibi sistemde öğrenciler haftada bir gün okula gelmektedir. Bir günle eğitim, öğretim filan olmaz. Hem devamsızlık konusunda hemde eğitim-öğretim sürekliliğinin sağlanması amacıyla yurt dışında yapılan uygulamalar bizde de sağlanmalıdır. Maalesef çok berbat düzenlenmiş bir sistemde bir kaç iyi niyetli girişimin sağladığı başarı bu çalışmanın karşılığı değildir. Saygılarımla.

DurmuşGüler 
 17.11.2011 10:57
Cevap :
Yazıma katkı sağlayan yorumunuz için teşekkür ederim. Çapar Kanat  28.12.2011 21:06
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 133
Toplam yorum
: 42
Toplam mesaj
: 2
Ort. okunma sayısı
: 1921
Kayıt tarihi
: 21.02.10
 
 

Dünya'da ekmekten sonra ikinci ÖNEME sahip gıda olan SÜT ve SÜT Ürünlerinin; 1-Her türlü pake..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster