Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ocak '11

 
Kategori
Eğitim
 

Meslek liselerinde, meslek seçimi

Meslek liselerinde, meslek seçimi
 

okulweb.meb.gov.tr


Bir önceki yazımda giriş olarak belirtmek istediğim saptamalardan biri de şudur. “Genel Liselerin Anadolu Liselerine dönüşmesi tamamlandığında, meslek Liselerine bugünkü öğrenci sayısından daha fazla sayıda öğrenci, “kaydını yaptıracaktır.”  

Sınav sistemini doğru bir ölçme aracı olarak kabul ettiğimiz zaman, Anadolu Liselerine devam eden öğrencilerin, Üniversite sınavlarında “daha başarılı olacağı” bir gerçektir. “O halde meslek liselerine devam eden öğrenciler için meslek seçimi çok daha önemli hale gelmektedir.” Çünkü büyük bir olasılıkla öğrenciler, "seçimini yaptığı meslekte kalıcı olacaktır."  

Diğer taraftan yeni yeni yürürlüğe girecek olan çalışmalarla, mesleki eğitime “özel sektöründe katılmasıyla” birlikte meslek lisesi mezunları seçimini yaptıkları mesleklerde çok daha kolay iş bulabileceklerdir. Konuyla ilgili haber aynen şöyledir.  

“Çalışma Bakanlığı Müsteşarı Birol Aydemir, endüstri meslek liselerini özel sektöre devredeceklerini açıkladı. Pilot projeyi başlattıklarını belirten Aydemir, sanayicinin yönetimine gireceği bu okullarda doğrudan ihtiyaç duyulan vasıfta eleman yetiştirileceğini söyledi. Bu yolla önümüzdeki 5 yıl içinde 900 bin kişinin iş sahibi olmasını hedeflediklerini kaydeden Aydemir, okullarda, Milli Eğitim, sanayi ve ticaret odası ile Çalışma Bakanlığı'nın olduğu üçlü bir yönetim modeli oluşturulacağını vurguladı.”( 19.10.2010; İbrahim Balta) 

Genel Liselerin, Anadolu Liselerine dönüşmesiyle birlikte geçerli not sistemine göre başarısız görünen öğrencilerin, boşu boşuna Anadolu liselerini doldurmasının önüne de geçilmiş olacaktır.  

Bana göre bu durum, "Cumhuriyet tarihinde belkide ilk kez, okuyacak öğrenci ile mesleğe yöneltilmesi” gereken öğrencileri birbirinden ayıracaktır. 

Sadece bu yönden bakıldığında bile proje, "tam bir dönüşüm projesidir." Yeter ki bu öğretim yılının başında Anadolu Liselerine kayıtlar yapıldıktan sonra “boş kontenjan teranesiyle” ortaya çıkan iltimaslar gibi durumlar gerçekleşmesin.  

Şu anda meslek seçiminde uygulanmaya devam eden ve en çok “akıntıya karşı kürek çektiğimiz yön” olarak düşündüğüm konu ise öğrenci “meslek seçim yaşıdır.”  

Mevcut durumda öğrenci, ilköğretimden sonra 9. sınıfı okumakta ve bu sınıfı tamamladığında meslek seçimini “ortalama notlarına” göre yapmaktadır.  

Meslek Lisesine gelmek zorunda kalan bir öğrenci, eskisi gibi en çok arkadaş gurubu yüzünden gerçekleşen gene liselere kayıt yaptırma şansı olmadığı için devam edecek uygulama mecburiyetinden “ortalama puanına, ailesinin isteğine ve istediği meslek lisesinin alan kapasitelerine göre “ meslek seçimini” gerçekleştirecektir.  

Öğrenciler 9. Sınıfın sonunda 15-16 yaş civarında olacaktır. “Bu yaştaki öğrenciler kendi, geleceklerini belirleyecek olan meslek seçimini sağlıklı yapamazlar. Çünkü yaşları itibariyle ne mesleklere ilgi duyarlar, ne de herhangi bir mesleği öğrenme ihtiyacı içerisindedir;” ama ilgi alanları belirlenebilir ve o yönde yöneltilebilirler."  

Veliler de çocukları için meslek seçemezler. Onlar küçüklüğümüzden beri bizi Pilot, Doktor, Mühendis yapmak için uğraşır dururlar.  

Her kademedeki mesleki geçişler gelişmiş ülkelerdeki uygulamalara bakılarak yapılmalıdır. Çünkü eğitim dünyanın her yerinde olduğu gibi bilimseldir. “Ağaç yaşken eğilir” gibi yerel kalıplarla yapılan meslek öğretimi buraya kadardır.  

Hiç olmazsa “Genel Liselerin, Anadolu Liselerine dönüştürülmesi” gibi bilimsel bir projenin ışığında, meslek öğretimi ve meslek seçim yaşına ilişkin düzenlemeler vakit geçirilmeden yapılmalıdır.  

Mesela, meslek seçimi “10. Sınıf sonunda gerçekleştirilmelidir.” 9. ve 10. Sınıflarda öğrencinin mesleklere ilişkin ilgisi ve merakı "uzman öğretmenler" aracılığı ile belirlenmeli ve öğrenci bu mesleğe yöneltilmelidir. 11. Sınıfın hemen başında gerçekleşen meslek seçimi, 12. Sınıfı da kapsayarak meslekler arası geçişlere imkân verecek biçimde ve esnek olarak düzenlenmelidir. Böyle bir düzenleme sağlıklı bir meslek seçimi için öğrencinin gerekli yaşa ulaşmasına zaman bırakacaktır.  

Tabiî ki meslek seçimi açısından zincirin bir halkasını düzenlemek yetmez. Sistemin tamamının yeniden gözden geçirilmesi gerekir.  

Sonuç olarak öğrenci, meslek liselilerinin bünyesinde bulunan “mesleki alanlardan” herhangi birini ilgi alanına göre kendi istediği için ve uzman bir öğretmen yardımıyla seçmelidir. Puanının yettiği veya ailesinin istediği için değil.  

 
Toplam blog
: 144
: 899
Kayıt tarihi
: 06.02.07
 
 

Gazete ve kitaplara hep tersten göz atar, daha sonra okumaya başlarım. Bu özelliğim devrik cümlel..