Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Ağustos '08

 
Kategori
Doğal Hayat
 

Meyve'nin Anatomisinden Yansıyan

Meyve'nin Anatomisinden Yansıyan
 

Bunların neresi gerçekten meyve.


Meyve aslında çekirdektir. Tohumda çekirdektir. Çekirdek aslında canlının tohumudur. Yumurta da hayvansal canlıların tohumları veya meyveleridir ya da çekirdekleridir. Ama bir canlı için cinsini-soyunu devam ettirme tek başına çekirdekle olmuyor. Çekirdek çimlenme ortamındaki çevresel faktörleri oluşturan nesnelerle birlikte anlam taşır ve işlevini yerine getirebilir.

Biz sebzelerin birçoklarının gerçek meyvelerini bazan yer, bazan hiç yemeyiz. Ama onları koruyan bölümleri, sebze-meyveleri olarak çiğ veya yemeklerde pişirerek tüketiriz. Bazanda çerez olarak yenir, dış koruyucuları leziz olup çekirdekleri (meyveleri) atılanlar da vardır.

Ağaç meyvelerini bazılarının sert kabuklu çekirdek içi olarak bilirken, bazılarında ise çekirdeği (meyveyi) koruyan dış etli kısmı meyve olarak yeriz. Meyveler (çekirdekler) aslında kök üreme hücreleri olarak gördüğümüz minnacık veya kocaman çekirdek kısımları ile masif bir üreme aracı değildir. Esas üreme veya yeni cinsin oluşması çekirdek içinde ki tek nokta şeklindeki üreme hücresidir. Yoksa çekirdeği kırdığımız zaman yenen dişimize gelen, ağıza tat veren kısım bitkiler için, çimlenmede gördüğümüz ilk çimlenme yapraklarını oluştururlar. Yumurta içindeki sarı ve beyaz akışkan madde de top yekün üreme hücresi değil oda sarı ile yumurta akı arasında ki üreme noktası (kök hücreden) gelişim başlamaktadır.

Çekirdeği koruyan meyve kısımları dış etkenlere karşı koruma sağlarken çekirdek yumurta içi kısımlar ise üreme aşamasındaki canlı gelişimine ortam ve katkı-besin sağlamaktadırlar.

Bütün canlılarda olan neslini (soyunu) devam ettirme güdüsü bitkilerde de vardır. Bu nedenle tohumlarını biryandan doğal koşullara ve etkenlere karşı korumak, yaygınlaştırmak ve geniş-uzak alanlara gitmesi için dayanıklılık sağlamak ve diğer taraftan yayılış anında ki karşılaşacağı olumsuzluklara karşıda korumak için meyvelerini değişik koruyucu şekil ve yapılarda yaratılmıştır.

Meyve aslında soyut anlamda semere olarak sağlanan faydayı temin eden yiyecek anlamına gelmektedir. Bizim bunu meyvelerin faydalı kısımları için kullanarak yiyebildiğimiz kısımlarda somutlaştırdığımız besin değeri olan "meyve" esas itibariyle insanlar için meyve canlının soyunu devam ettiren olarak değil bize kazanç ve besin sağlayan yiyecek maddeler olarak algılar ve tahayyül eder maddesiye somutlaştırırız.

(Yun. pseudes: yalancı) Meyve oluşumuna karpellerin dışında, meyve sapı, reseptakulum, çiçek tüpü gibi yapıların katılmasıyla meydana gelen meyveler. Örnek: elma, armut. en belirgin yalancı meyvelerdir.

Bitkilerde çiçeğin döllenmesinden sonra yumurtalığın gelişmesiyle oluşan tohumları taşıyan, genellikle yenebilen organ, yemiş. Ekonomik anlamda insanların emeği ve masraflarının karşılığı olarak çabasının semeresidir. Bilimsel bazda ise tohumlu bitkilerde döllenmeden sonra karpellerin gelişip olgunlaşması ile meydana gelen yapı diye özetleriz. İncir: Olgunlaşma esnâsında çiçek tablasının çeperiyle, çiçeğin taç yaprakları etlenip tatlılaşarak incir denen yalancı meyve hâsıl ederler. Asil meyveler esmer renkli olan sert çekirdeğimsi çok küçük sayılamayacak çokluktaki minnacık nokta şeklindeki tohumcuklardır (iç kısımdaki koyu-rekli bölgede)

Canlılar muhakkak meyve (çekirdek veya tumurta) vasıtası ile çoğalır veya soyunu devam ettirir. Ancak biz insanlar tabiatta namütenahi, flora ve faunayı oluşturan canlılar dünyasının ancak bize fayda sağlayan türlerinin meyveleri besin değerimiz olarak söz konusu olmaktadır.

Dünyada yaşam öyle uyumlu ve birbiri içinde grift tamamlama ve paylaşım ile ahenk içinde yaratılmış ki tıpkı çekirdek, çekirdeğin çinlenme ortamı içinde nasıl anlam kazanıyorsa canlılar besin değerleri olarak birbirlerinin varlığından faydalanarak var olabiliyorlar. Bütün varlık alemi aslında birlik içinde var olabilmektedir. Bu vahdet odaklanması ki herşey birbirine muhtaç ve bir birinin parçası durumundadır.

Canlı varlık bireysel olarak nasıl koruma güdüsü içinde ise göreceli olarak kendi dışında gibi görmüş olduğu alemin bütün varlıklarını da kendinden bilip koruyup saygı duyması, sorumluluğunun farkında olması gerekmektedir.

Bu birliktelik bazan direk tüketimle, bazan tükettiğimiz varlıklara faydalı olduğundan, bazanda insanlar arasında olduğu gibi emek katkısı gereği olarak birliktelik, vahdet oluşumunun içindeliğimizi hissetmeliyiz.

Kendimize saygı ve sevgi mi istiyoruz veya öyle kendimiz için mi yaşıyoruz! O halde varlığımızı kuşatan herşey için aynı duygu ve davranışları hissetmeli ve göstermeliyiz.


nariçi 17.08.08

 
Toplam blog
: 376
: 1841
Kayıt tarihi
: 06.07.07
 
 

Hayat herkes için aslında yalnızlıktır. hiç kimsenin doğal garantisi yoktur. (Günlük atüel haberl..