Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Eylül '07

 
Kategori
Eğitim
 

Milli Eğitim Bakanlığına

Milli Eğitim Bakanlığına
 

Yeni bir Eğitim- öğretim yılına girerken;

Eğitim sistemimiz bir çıkmaz içinde. Yeniden bir yapılanmaya sistem değişikliğine ihtiyaç vardır.

Binlerce öğrenci boş yere üniversite sınavlarına sürüklenmektedir. Bu durum öğrencileri ve aileleri germekte ve tedirgin etmektedir.

Bunun önlemleri, temel eğitim sırasında alınmalıdır.

Bunun için sistem sil baştan yeniden yapılandırılmalıdır.

Öncelikle, Dünyanın başarılı eğitim sistemleri gözden geçirilmeli.

Almanya'da uzun süre kalmam , öğretmen olarak görev yapmam nedeniyle, Alman Eğitim sisteminin bize uyan kısımlarını değerlendirmeliyiz diye düşünüyorum.

Bir ülkenin en önemli işi eğitim işidir. Ülkelerin eğitime verdikleri önemle gelişmişlikleri doğru orantılıdır.

Atatürk, bir ülkenin en önemli işinin eğitim olduğu bilincindeydi.

Yaşamı boyunca da eğitimle ilgilendi, çalışmalar yaptı.

"Cumhurbaşkanı olmasaydım, Milli Eğitim Bakanı olmayı isterdim" Derken eğitime ne kadar önem verdiğini gösteriyordu.

Eğitim, bir insan için beşikten mezara kadar vardır.

Beşikten. mezara kadar olan bu süreçte, devlete önemli sorumluluklar ve görevler düşmektedir.

Sağlıklı birey yetiştirmek için, ana rahminden başlayan süreçle, her türlü sağlık ve eğitim yardımı yapılmalıdır.

Öncelikle sağlıklı bir bebek için anneler ve babalar eğitilmelidir.

Her türlü sağlık yardımı parasız olarak ve takip edilerek yapılmalıdır.

Anneler çalışıyorlarsa, doğum öncesi ve sonrası izin süreleri artırılmalı. Bu en az emzirme döneminin sonuna kadar olmalıdır.

İhtiyacı olan ailelere bebekleri için düzenli yardım yapılmalı. Bu sürede bebekler devamlı sağlık kontrolünden geçirilmeli.

Çalışan annelerin çocukları için kreşler yapılmalı, kreş giderleri, devlet tarafından karşılanmalıdır.

Kreşlerden sonra, okul öncesi eğitim başlamalıdır.

Okul öncesi eğitimi yurt çapında yaygınlaştırmalıyız.

Öncelikle zorunlu eğitim, 12 yıla çıkarılmalıdır.

12 yıllık zorunlu eğitim süreci şu basamaklardan oluşabilir:

1 -) 4 - 6 yaş- Okul öncesi eğitim - Anaokulu

Okullaşma oranıyla birlikte, Anaokulları da zorunlu ve parasız hale getirilmelidir.

Okula alışma, sosyalleşme, el becerilerini geliştirme, sosyal etkinliklere katılma becerileri gelişir. Temel Eğitime, fiziksel ve psikolojik olarak hazırlanır.

2- ) 6 - 10. yaş - Temel Eğitim sınıfları

Bu sınıflarda öğrenciler, okuma- yazma ve temel beceriler, resim, müzik, yüzme, bisiklet sürme, trafik kurallarını öğrenme, sosyalleşme ile ilgili dersler ve temel cinsel eğitim- seviye ve psikolojiilerine uygun şekilde- verilebilir. Almanya'da uygulanan "SCHULANDHEİM" uygulaması da yapılabilir. Bu uygulamaya göre öğrenciler ailelerinden uzakta öğretmenlerinin kontrolünde kamp yaparlar.(bu her yıl için 10 - 15 günlük bir süreyi kapsayabilir.) Öğrenciler burda daha çok kendi işlerini kendileri yaparlar. Kişilik ve davranışları, güven duyguları artar. Bu sınıflarda öğrenciler temel matematik konularını da öğrenirler. Bu grup öğrencilerin , sınıfları büyüdükçe günlük ders saatları artabilir ama günlük beş ders saatını geçmemesi gerekir. Bu okullarda, dama, santranç, gibi kurslar yapılabilir.

3- ) 10 - 12 yaş - Yönlendirme Sınıfları

Çocuklarımızın, gelecekleriyle ilgi yönlendirme , temel Eğitim sonrası bu iki yıllık geçiş süresinde yapılır. Bu sınıflarda öğretmenler, uzmanlar, öğrenci velilerinin katkılarıyla

öğrencilerin geleceği şekillendirilir, yönlendirme yapılır. Bu yapılırken öğrencinin başarısı, yetenekleri becerileri göz önüne alınır. Uzun akademik sürece devam edebilecekler, kısa yoldan bir iş bir sanat bir ustalık öğrenebilecekler, teknik eleman olabilecekler tesbit edilerek kademeli olarak temel eğitimlerine devam ederler.

Bu yönlendirmede, şu yol izlenebilir.

4- ) 12 - 18 yaş- Akademik kariyer yapabilecek öğrencilerin lise eğitimi,

Yönlendirme sınıfından seçilen bu başarılı öğrenciler , temel matematik, fen ve sosyal derslerini en iyi şekilde alırlar . Üniversitede de görecekleri eğitimin alt yapısını oluştururlar. Bu öğrenciler ülke geleceğinin lokomotifi olurlar, alanlarında iyi eğitim görürler. Bu grubun öğretmenlerinin eğitimleri de farklı , yüksek lisans ve doktora düzeyinde olmalıdır.

5- ) 12- 16 yaş- Teknik eleman, ara eleman yetiştirebilecek okullar için ön eğitim -meslek eğitimine hazırlık-Yönlendirme sınıflarından seçilen bu öğrenciler mesleğe yönelmek için temel eğitimlerine devam ederler, buradan meslek yüksek okullarına, teknik okullara giderler. Bu yönlendirme de ülkenin ihtiyacına göre göre yapılır. Eğitimli ara eleman ihtiyacı, bu okul sonrası mesleki okullardaki eğitimden sonra sağlanır.

6- ) 12- 15 yaş- Bir iş, beceri, meslek sahibi olmak için bu temel eğitime devam edilir. Berberlik, kuaförlük, boyacılık, sıhhi tesisat, terzilik, ayakkabıcılık, pazarlamacılık, garsonluk, çiçekçilik, çeşitli el işleri, temizlikçilik, fotoğrafçılık, fayans, çömlek, dokuma, örgü işleri ve daha bir çok iş ve meslek.Bu eğitim sonrası yasal düzenlemelerle çıraklık eğitimini, pratik uygulamaları iş yerleri sağlamak zorunda olmalı. İlgili kurumlar daha sonra bir değerlendirme yaparak o kişinin bu işi yapabileceğini gösterir belge- diploma verilmelidir. Bu tür işler çıraklara en iyi şekilde öğretilmelidir. Bu kaliteli iş ve üretim için gereklidir.

Diğer yandan özel eğitime muhtaç çocuklarımız var. Bunların eğitimi de çok önemlidir.

Görme ve işitme engelliler için açılmış okullarımız bu işi başarıyla yürütüyorlar.

Öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler için ayrı bir okul açmak veya alt sınıflar açmak, bir çok ülkede başarılı olmadı.

Almanya gibi ülkeler bu uygulamalardan vazgeçmek istiyor.

Bu tür öğrencilerin kendi yaş grubu içinde eğitilebildiği kadar, ayırım yapılmadan eğitilmelidir.

Her öğrenci aynı seviyeye gelecek diye bir kural olamaz bu işin doğasına aykırıdır.

Eğitim beşikten mezara kadar vardır demiştik,

Yetişkin insanlarında çağın gelişen değişen anlayışına göre kendilerini yenileme geliştirme hakları vardır.

Bunu ülkemizde, Halk Eğitim müdürlükleri yapmaktadır. Bu bölgelerin ihtiyaçlarına ve durumlarına göre olmaktadır.

Halk Eğitim kursları, geceye kaydırılarak, çalışan insanların kendilerini yenileme ve geliştirme olanağını sağlayacak kurslar açılmalıdır.

Eğitim ciddi bir iştir.

Eğitim için harcanan para, gelecek için harcanan paradır.

Ülkelerin kalkınmışlık düzeyleriyle kişi başına eğitime ayırdıkları para doğru orantılıdır.

Biz milli gelirimizin ancak %3, 5' ini eğitim için harcıyoruz bu çok düşük bir oran.

Eğitimde bir seferberlik yapmamız gerekiyor.

Sınıflardaki öğrenci sayıları 25' e düşürülmeli.

Öğretmen eğitimine çok önem verilmeli. Öğretmenlerin hizmetiçi eğitimleri göstermelik olarak yapılmamalı.

Öncelikle öğretmen maaşları, öğretmenlerin yaşam kalitesini artıracak şekilde artırılmalıdır.

Okullarımızın bakım onarım tamirat gibi işlerinde büyük sorunlar yaşanmaktadır.

Okulların basit bir tamirat, elektrik, su vb için eleman bulunamamakta. Almanyada her okulun bir teknik elemanı var. Bu eleman okulun bu tür tamiratlarını yapar, okulu eğitime hazırlar. Ayrıca okul çevresindeki lojmanda oturur, okulun korumasını da üstlenir.(Hausmeister)

Bizim okullarımızda da böyle bir teknik eleman bulundurulmalıdır. Bu tür elemanların eğitimi yüksek okul düzeyinde , bu işi yapabilecek eğitimi verecek şekilde yapılmalıdır. Böylece okullarda işler daha iyi yürür. Bir çok insana da iş olanağı sağlanmış olur.

Okullarımızın açılış kapanış tarihleri iklimsel ve bölgesel farklılıklara göre değişik tarihlerde açılıp kapanmalıdır.

Bu, trafik yoğunluğunu önleme, yakıt tasarrufu, tatil bölgelerindeki yığılmayı önleme bakımından çok önemlidir.

Eğitim sorunları kamu oyunda tartışılmalı, bu konuda deneyimi , düşünceleri olan eğitimcilerden yararlanılmalıdır.

Okullarımızda norm kadro gerekçesiyle çoğu dersler boş geçmekte. Öğretmenlerin izinli, raporlu, ölüm hallerinde eğitim öğretim aksamaktadır.

Kadrolu, başöğretmen , öğretmen, sözleşmeli öğretmen çeşitlemeleri öncelikle öğretmenler arasındaki ayrımı körüklemektedir. Bu şartlarda öğretmenler verimli olamamaktadır.

Eğıtim ciddi bir iştir. Eğitimcileri daha duyarlı olmaya, ülke eğitim sistemine çağdaş yön vermeye çağırıyorum.

 
Toplam blog
: 1410
: 1053
Kayıt tarihi
: 04.11.06
 
 

Emekli öğretmenim ve  emeklemeye devam ediyorum.  Emeklilik yaşamın sonu değil, yaşama yeni amaçl..