Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Ocak '09

 
Kategori
Blog
 

Milliyet Blog’daki “Hadise”, “Eurovision”, “Düm tek tek” patlaması Google’dan geldi.

Milliyet Blog’daki “Hadise”, “Eurovision”, “Düm tek tek” patlaması Google’dan geldi.
 

Google Insights'dan (5-1-2009)


Milliyet Blog’da son günlerde Hadise hakkında yazılan yazıların tıklanma sayılarındaki büyük patlamanın açıklamasını yapmak için Google Insights (1) ile küçük bir araştırma yaptım.

"Hadise" konulu blogların tıklanmasındaki hızlı artışın nedeni Yılbaşı gecesi TRT’de Eurovision 2009’da ülkemizi temsil edecek Hadise’nin ‘Düm teke tek’ şarkısını söylemesi ve çok ilgi görmesiydi.

Bu üç anahtar sözcüğü, yani

“hadise“
“eurovision”
“düm tek tek”

yazıp, Google Insight’ta karşılaştırdım.

30 Aralık 2008 - 4 Ocak 2009 arasındaki 6 günde bu üç anahtar sözcük için aranma oranlarının grafiklerini inceledim.

I. TÜM ÜLKELER

30 ve 31 Aralık’ta çok düşük bir aranma sayısı varken 1 Ocak’ta hızlı bir artış görünüyor. Tüm ülkeleri kapsayan karşılaştırmada artış sıralaması şöyle oldu:

1. Hadise
2. Eurovision
3. Düm tek tek

İki gün sonra “Düm tek tek” araması, “Eurovision” aramasının üzerine çıktı.

Her üç için de arama sayıları sonraki günlerde düşmeye başladı:

Eurovision: 2 Ocak
Düm tek tek: 4 Ocak
Hadise: 4 Ocak

Aranma hızlarındaki düşme ilk günlerdeki artış hızına göre daha yavaş olduğu için bu konuya ilgi bir süre daha devam edecektir, ancak bir hafta sonra yeni bir gelişme olmazsa normal düzeye inecektir.

Son bir haftada bu sözcüklerin en çok arandığı ülkeler ise şöyle sıralanıyor:

1. Türkiye
2. Avusturya
3. Almanya
4. Hollanda
5. Belçika
6. Fransa
7. ABD
8. İsveç
9. Suudi Arabistan
10. Polonya

II. TÜRKİYE

Üç anahtar sözcüğü Türkiye alanında aradığımızda hem artışlarda hem de düşmelerde benzer eğilimler göründü. Milliyet Blog’daki aramaların çoğunun Türkiye’den yapıldığını düşünürsek bu üç sözcüğün olduğu bloglar o günlerde çok ilgi gördü. Bu ilgi önümüzdeki günlerde azalacak.

Son bir haftada bu sözcükler için en çok arama yapılan şehirler şöyle sıralanıyor:

1. Bursa
2. Samsun
3. Kayseri
4. Konya
5. Kocaeli
6. Erzurum
7. Ankara
8. İzmir
9. Aydın
10. Adana

III. KİMİ BLOGLAR NEDEN DAHA ÇOK TIKLANDI?

Hepsinde aynı konu işlenmesine karşın kimi bloglar birkaç günde 50 bin 100 bin gibi sayılara ulaşırken kimi bloglar 10 binlerde kimileri binlerde kaldı.

Google arama sayfasında anahtar sözcüklerin geçtiği web sayfalarının adreslerini değişik algoritmalara göre sıralayıp listeyi sayfada yayımlar. Arama yapılan ülkenin haber sayfalarında yapılan arama sonuçları da bu listenin içinde bir yerde verilir. Arama Türkiye’den yapıldığında ya da www.google.com.tr adresi kullanıldığında ülkemizdeki haber arama sonuçları bir grup olarak listede yeralır. Haberlerde çok sık rastlanan ve çok aranan sözcüklerin olduğu haber linkleri yukarılarda yeralır.

Bu örnekte:

“hadise“
“eurovision”
“düm tek tek”

anahtar sözcükleri ile yapılan aramalar 1 Ocak’tan itibaren çok sıklaştığı için “hadise” veya diğerleri aranınca en üstte haber sayfasındaki aramalardan bir grup görünüyor. Milliyet Blog’un da blog.milliyet.com.tr adresiyle haber linklerinden biri olduğu için bu listede olma olasılığı yüksek oluyor.

Google Haberlerdeki (Google News) aramalarda metin içindeki sözcükler bulunsa da haber başlığındaki sözcükler daha belirleyicidir.

Bu liste günün değişik zamanlarında güncellendiğinde bu sıralamanın değişme olasılığı olsa da, bu her zaman liste sıralamasının değişeceği anlamına gelmez. Listedeki sıralama değişince dakikada 100 tıklama alan blogun tıklanma sayısı aniden saatte 100’e düşebilir, bir diğeri de aniden yükseklere çıkıverir.

IV. BU TIKLAMALARI YAPANLAR BLOGU OKUYOR MU?

Bir bloga Milliyet sayfasından ya da Milliyet Blog sayfasından ulaşanların blogun ne kadarını okudukları bilinemezse, Google’dan erişenlerin de ne kadarını okuduğu bilinemez. Bu tıklamaların yalnızca tıklama olduğunu da düşünmemek gerekir, çünkü diğerlerinden çok farkı yoktur.

Google’da linki görenler en azından bir başlık okuyorlar ve o linke tıklıyorlar, Hatta kimi zaman birkaç cümlelik içerik okuyabiliyorlar. Yani linke tıkladıklarında içerik konusunda birşeyler biliyorlar. İlgilenmediği bir linke tıklaması için bir neden yoktur.

V. BU BLOG NE OLACAK?

2 Ocak günü yazdığım blog 3 Ocak günü 50 binden çok tıklama almıştı (2). O tıklamaların nedenini anlattığım blogda bunun bir piyango olarak düşünülmesi gerektiğini anlatmıştım (3). Şimdi, başlığında aranan sözcüklerin tümünü içeren bu blogun çok fazla tıklama alma olasılığı vardır ancak bu olasılık çok düşüktür. Yani bir kişiye iki kez ardarda piyango vurması gibi birşeydir. Düşündüğüm gibi olmazsa bu bir sürpriz olacaktır.

VI. NEDEN YAZDIM

Milliyet Blog’da uzun sürede yüksek tıklanma sayılarına ulaşan bloglar vardı, ancak bu kadar yüksek sayılara birkaç günde ulaşanlar daha önce olmamıştı. Bu konuda Milliyet Blog’da bloglar yayımlandı (4, 5). Bu bloglarda ve yazılan yorumlarda “Hadise” ve “Google” etkisi tartışıldı. Ben de bu tartışmaya bir katkıda bulunmak istedim.

VII. SONUÇ

Bir bloga Google’dan gelen tıklama o tıklamanın mutlaka “okur” olduğu anlamına gelmez ancak “okur olmadığını da” asla söyleyemeyiz.

(1) Google Insights: http://www.google.com/insights/search/
(2) Eurovision’da Hadise birinci olamayacak, çünkü... (3-1-2009): http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=153665
(3) Milliyet Blog’da bir bloguma bir günde 50 bin tıklama (3-1-2009): http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=153822
(4) Erdoğan Şahin “Hadise, Milliyet Blog'da da, hadise yarattı ama...” (4-1-2009): http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=153890
(5) Ümit Çulduz “İşte en çok "okura"sahip blog üyeleri” (5-1-2009): http://blog.milliyet.com.tr/Blog.aspx?BlogNo=154105

Ankara, 5 Ocak 2009

 
Toplam blog
: 1735
: 2429
Kayıt tarihi
: 22.09.06
 
 

27 Mart 1959'da İnebolu Yeşilöz Köyünde doğdum. Yeşilöz Köyü İlkokulu, Yeniyol İlkokulu, İnebolu ..