Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Kasım '19

 
Kategori
Anılar
 

M.Kemal Yılmaz'ı Anmak

ÖĞRETMENLER GÜNÜNDE
M.KEMAL YILMAZ’ I ANMAK

Atatürk’ün doğumunun 100. yılı olan 1981 senesinde Türkiye’de ilk kez kutlanan Öğretmenler Günü için bu tarihin belirlenmesinin sebebi de Başöğretmen Mustafa Kemal Atatürk’ün Millet Mekteplerinin  Başöğretmenliği görevini kabul ettiği tarihin 24 Kasım 1928 oluşudur.

Gazi M. Kemal Atatürk’e Başöğretmen adının verildiği günlerden bu yana her yıl 24 Kasım Öğretmeler Günü şanına yakışır bir şekilde kutlamalar yapılıyor. Bu yıl da yurdun her köşesinde olduğu gibi ilçemiz Söke’de buna benzer kutlamalar yapıldı. Başta Atatürk olmak Türk Millji Eğitime hizmetleri geçmiş ve aramızdan ayrılan öğretmenler rahmetle ve sevgiyle anıldı,  yen göreve başlayanlar Öğretmenlik Mesleği adına yemin ederek Yeni görevlerine başladılar. Öğretmenler Günü münasebetiyle konuşmalar yapıldı, anılar anlatmadı ve şiirler okundu. Bu konuda basında da geniş yer verildi. Ben de bir öğretmenim, hem de bu göreve gönül vermiş bir öğretmenim.  Beni bir dağ köyüne gönderseler,  hiç arkama bakmadan güle güle giderim.

Ben bu yazımda dost, arkadaş ve hatta bir ağabey olarak sevdiğim ve tanıdığım ve hatta onun hayat öyküsünü yazdığım Eski Aydın Milletvekillerimizden Eğitimci şair ve yazar M. Kemal Yılmaz’dan bu günün anısına ondan biraz söz etmek istiyorum. Hemen ifadelim ki onun benim üzerimde bir hayli hakkı var. Onu anmasam bir yerde vefasızlık olur. Onun için yazıyorum.

M. Kemal Yılmaz 1921 Aydın ili Koçarlı İlçesine bağlı Cincin köyünde doğdu. Annesi Fatma Hanım, Babası Jandarma Karakol Komutanı Hakkı Çavuş idi.  Dayısı Öykü Yazarı Öğretmen Mahmut Özay’ın katkıları ile okudu. Mahmut Özay İle birlikte Malatya, Siirt ve Aydın Ortaokulu ve Eskişehir’de okudu.  Eskişehir Lisesinden mezun olduktan sonra ( 1937- 1938), Necati Bey Öğretmen Okulunda (1938-1940)  öğrenim gördü. Yüksek Öğrenimini Ankara’da Gazi Eğitim Enstitüsü Fransızca Bölümünde ( 1945- 1947) ve Paris Üniversitesinde 1949-1950 ‘de tamamladı. 1940 yılından sonra Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde öğretmen, idareci Milli Eğitim Bakanlığı Başmüfettişi olarak çeşitli görevlerde bulundu.

1950 yılında Milli Eğitim Bakanlığı Dış Münasebetler Genel Müdürlüğünde Şube Müdür Yardımcısı ve Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yaptı. 1953-1956 yıllarında Londra, İngiltere Bölgesi Öğrenci Müfettişi Yardımcısı görev yaptı. Bir Süre Bilgi ve görgüsünü artırmak için Fransa’ya gitti.  1964-1965 yılları arasında Orta Öğretim Genel Müdürü oldu. Talim Terbiye Üyesi iken 1965 Genel seçimlerinde Aydın’dan Milletvekili seçildi. Bu görevini TBMM ‘de 8 yıl sürdürdü. Ayrıca M. Kemal Yılmaz Ankara’ da Gazi Eğitim Enstitüsü’nde Yüksek Öğretmen Okulunda ve Devlet Memurları Yabancı Diller Okulunda Fransızca öğretmenliği yaptı. görev yaptı.  Bu okulda Fransızca öğretmeni olarak görev yaptı.  Fehmi Baldaş ile birlikte Fransızca ortaokullar için ders kitaplarını yazdı. Ayrıca M. Kemal Yılmaz İngilizce’ de biliyordu. 1999 yılında Milli Eğitim Bakanlığı Bakanlık Başmüfettişi iken emekli oldu. 10 Mart 2013 Aydın, Umurlu’da günü aramızdan ayrıldı. 13 Mart 2013 günü dualarla kendi ilçesin de ( Uİmurlu'da) aile mezarlığında toprağa verildi.    

M. Kemal Yılmaz mesleğinin yanı sıra sanatımıza ve kültürümüze değer veriyordu. Okumayı ve yazmayı çok seviyordu.  Bir sözünde”   Yazmak yaşamaktır,  söz uçar, yazı kalır “ diyordu. Paylaşmayı çok seven konuksever bir insandı.  Ne zaman Ankara’ya gitsem beni alır TBMM ‘ne gider çayını, kahvesini ve yemeğini yerdik. Yanılmıyorsam 2004 yılında Ankara’ya gittiğim günlerde Yazar Mehmet Aydın,  Milletvekili Şinasi Özdenoğlu ve şair Nurettin Özdemir ile birlikte Kızılay’da bir araya geldik ve topluca TBMM’ ne gittik.  Çay, kahve ve yemekler yedik. Bir hayli şiirimiz ve sanatımız konusunda konuşmalar yaptık. Hoş sohbet bir insandı. Şimdi ne yazık ki bunların hiç biri yok aramızda. Sırası ile göçüp gittiler.  Ve bir daha geri dönmediler. Her dördüne de Allah’tan rahmetler diliyorum, Dördününde ben de   i mzalı  kitapları, bir birinden değerli mektupları vardır. Onları , bu güzel insanları   her zaman rahmetle ve saygıyla anacağım.Her biri  kendi sahasında sanatımlıza ve kültürümküze  ışık tutan  ve  hizmet eden  birer  paha biçilmez köşe taşları  idiler.

 M. Kemal Yılmaz’ın şiir ve yazıları Ülkü, Varlık,  İdarecinin Sesi. Ozanca, Çağrı, Ilgaz, Kemalist Ülkü, Beşparmak, Sarızeybek, Ardıçkuşu,  Aydın Efesi, Yeni Defne, Emeklinin Sesi.  Gibi dergilerde Bartın Gazetesinde, Aydın’da Mücadele, Yeni Söke, Söke Ekspres ve Kuşadası’ nda Halkın Sesi gibi gazetelerde şiir ve yazıları yayınlandı Şiirleri birçok seçkilerde, Antolojilerde yer aldı.  Şiir kitapları Denizin Getirdiği Ölü Asker, Toprak Soyu,  Umurlu Çiçekleri,    İnceleme, araştırma ve denemeleri Atatürk Umurlu’da,  Umurlu’dan Çıktık Yola, Umurlu'da  Bir Zeytin Ağacı,  Yaban Ellerde Kalanlar, Aman Analar Ağlamasın ve  Ben Meclisteyken ( Mustafa Kademoğlu), gibi  kitaplara  imza altı. Kitaplarını para ile satmıyordu, eşe, dostu ve   köy okullarına armağan ediyordu.  “Kitaplarımı armağan ederken ben bundan mutluluk duyuyorum” diyordu.  Böylesine yardım sever ve sevecen bir insandı.  Daha Türkçesi adam gibi adamdı.


Sözümü sevgili can dostum ve ağabeyim olarak  saydığım M. Kemal Yılmaz’ın bir şiiriyle bağlamak istiyor ve birkez daha saygıyla ve rahmetle anıyorum...

 BİZİM OĞLAN

Beşi bitirdi bizim oğlan,
Aman okusun Kemal efendi,
Okusun,
Ağaya olmasın çoban.

Sarı inek ölünmez ki dörde,
El kadarcık kıraç tarla
Derman mı olur derde.

Bizim oğlan okusun.

Ayağımı yer yakar benim,
Başımı gün yakar, öğretmenim.

Bizim oğlan okusun.

Paşa olsun desem, olamaz,
Doktor okuluna gidemez,
Öğretmenlik nesine yetmez…
Yılda on iki harman,
Aylığın alsın gölgede oturduk yerden
Biraz da bizim oğlan…


Ağanın kızı olsun mu oğlana hayran,
Oku, kurbanın olam,
Oku bizim oğlan.


                         M. Kemal YILMAZ

  1- Varlık, Sayı: 640, 15.2.1965
  2- Umurlu Çiçekler / Üç Demet Şiir,
    M. Kemal Yılmaz, baskı, Aydın 2012,s,41

3- Hayatı ve Eserleriyle  Umurlu'dan M. Kemal Yılmaz,Abdülkadir Güler,  3. Baskı Söke Cumhuriyet Matbaası 2013

 

                          Abdülkadir GÜLER
                           30. 11.  2019-  SÖKE
 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..