Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Kasım '09

 
Kategori
Yurtdışından Bildiriyorum
Okunma Sayısı
1006
 

Motorlu araçlardan senelik vergi alınmayacak

Motorlu araçlardan senelik vergi alınmayacak
 

GPS uydu aracı


Hollanda'da motorlu araclardan yillik vergi yerine kilometre hesabi; gittigi her km icin ortalama 3 cent alinacak. Nasil güzel mi? Radikal bir yenilik.

Bu sistem uygulandiginda yollarda %7 oraninda daha az kaza ve arac kuyruklari olacagi tahmin ediliyor. Eger insanlar toplu tasima araclarini veya bisiklet kullanmayi tercih ederlerse yollarda daha az arac, %15 daha az km yapilacak; diger bir ifadeyle trafikte tikanmalar azalacak.

Hollanda ulastirma bakani Camiel Eurlings'in aciklamasina göre; hava kirlenmesine neden olan karbondioksit - CO2 gazinda %10 azalma olacagini söylüyor. Uygulama ülkenin sinir ötesinde de uygulanacak.

Araclar azalinca park yeri bulma sorunu da azalacak. Senelik vergi, sigorta, park ücreti, arabanin yakit ve bakim masraflari ciddi anlamda hesap edilse ortalama geliri olan bir vatandas icin araba sahibi olmak ihtiyactan öte ancak lüks olabilir. Ayin sonunu zor getiren bir insanin bu lükse ne ihtiyaci olabilir? O tartismaya acik ayri konu tabi.

Duisburg-Essen, Üniversitesi ögretim kürsüsünden Ferdinand Dudenhöffer; Hollanda'lilarin bu gelistirilmis sistemi örnek alinabilecek nitelikte diyor.

Motorlu araclarin kac km yaptigi GPS- uydu sistemi ile kontrol edilecek. Her aracta gps- uydu alicilari bulunacak. Ve bu aletler ilk satin alindiginda ücretini devlet verecek.

2012 de uygulanacak olan uydu sistemi direkt devletin merkez kasasina bagli olacak. Uydudan gelen verilerin hesaplari orada yapildiktan sonra, arac sahiplerinin banka hesabindan, her ay gittikleri km hesabina göre ücretler cekilecek. Islemler bittikten sonra gizlilik yasasi geregi veriler sisteme kayit edilmeyecek. Insanlarin nerelere gittikleri bizi ilgilendirmiyor diyor, hükümet sözcüsü.


Ilgilendirmiyor olabilir ama arac hirsizlik olaylarinda gerektiginde kisinin izini ortaya cikarmakta mümkün. Örnegin calinan bir araci bulmak cok kolay olacaktir. Gerci böyle bir sistem var yeni degil. Ama simdi herkes icin gecerli standart bir uygulama yapilabilir.


Aslinda sistemin amaci insanlara toplu tasima araclarini ve bisiklet kullanmayi özendirmek. Hollanda Ulastirma Bakani Camiel Eurlings'in aciklamasina göre bu sistem uygulandiginda 2020 senesine kadar Hollanda yollarinda tikaniklik ve kaza orani 1992 yillarinin seviyesine inecegi tahmin ediliyor.


Toplu tasima araclari, motorsikletler, taksiler, engellileri tasiyan araclar ve olteimerler bu yeni vergi sisteminden muaf tutulacak.


Bir de Türkiye'de bu hesaplar yapilsa bu veriler cok daha fazla olacaktir.

Hollanda'da yeni uydulu kontrol sisteme göre araclardan alinacak ücretler 2018 yilina kadar kademeli artisla, 6,7 cente kadar cikacak. Yani motor gücüne göre ücretler farkli hesap edilecek.


Renault, twingo gibi benzeri kücük araclar km basina 1,4 cent, audi 8 gibi büyük araclar icin 16,6 cent ödenecek.
Belki bu sistem zenginleri pek rahatsiz etmeyecektir. Nasrettin Hoca'nin dedigi gibi; " Parayi veren düdügü calar. " Calacak.

Sonucta asagidaki tabloya benzer görüntüler cikacak. Bunun adi keyifli ulasim degil iskence olmali.


Hükümete, muhalefetten elestiriler de var.
Yesiller partisi sistem yeteri kadar radikal degil ama baslangic icin uygun diyor.

Devletin kasasina fazladan vergi para girmeyecek;
eski vergi sistemine oranla arac sahiplerinin %60 i daha az para ödeyecek. %25 i icin degisiklik olmayacak. Fakat %16 si icin araba kullanmak daha masrafli olacak. Su anki arac kullanma aliskanligi degistirilmezse her on kisiden altisi icin yeni sistem daha karli olacakmis.

Araclardan yillik vergi alinmayacak fakat yeni satin alinan araclardan %25 vergi alinacak. Eh insan artik düsünür alayim mi almayayim mi tercih hakkini kullanmak icin, hesap etmek zorunda birakilmis oluyor acikcasi.

Almanya'da senede 100 km de gitse ayni vergiyi veriyor 100 bin km gitse ayni, degismiyor.
Özellikle yasli jenerasyon cok daha az km yapiyor. Bazilari sadece hafta sonu kullaniyor. Bu sene bisiklet kullananlarin sayisinda %15 kadar bir artis var. Bu sistem Almanya`da da uygulansa cok iyi olur diye düsünüyorum.

Türkiye'de bu sistem isler mi alt yapi mevcut mu bilemiyorum. Keske mümkün olsa hic olmazsa büyük sehirlerde yasanan trafik kaosu, stres, park sorunlari, hava kirliligi vs. bir nebze de olsa azalacatir.

Hadi hayirlisi. Darisi Türkiye'nin basina olsun mu? Denemeye deger mi? Üstesinden gelinebilir mi?

Mine
17.11.2009

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Çok geç bile kaldık. Bir şey daha. Bizim devamlı geriye gitmemize sebep biraz lüks olmamızdan kaynaklanıyor. Birde hükümetimiz bisikleti desteklemiyor. Bir desteklese çok iyi olacak.

Ahmet Üstündağ 
 23.11.2009 21:32
Cevap :
Lüks ?? insanlarimizin lüks takintisini anlamak zor. Cevreyi kirletirken, kaos icersinde hergün stresli adim adim ilerleyerek arac kullanmak mi lüks? Kel basa simsir tarak derlerdi eskiler. Yetkilileri uyarmak lazim. Iyi düsünüp bilincli kararlar alinmasi dilegimle. Selamlar, saygilar.  24.11.2009 14:55
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 139
Toplam yorum
: 549
Toplam mesaj
: 185
Ort. okunma sayısı
: 4232
Kayıt tarihi
: 27.07.06
 
 

Yurt dışında yaşıyorum. Spor, yürüyüş vb. bedensel aktiviteleri düzenli uyguluyor - vegan tarzı besl..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster