Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Ocak '13

 
Kategori
Havacılık
Okunma Sayısı
4098
 

Motorlu Yamaç Paraşütü (Paramotor)

Paramotor nedir?

Paramotor, pilotun sırt çantası şeklinde sırtına taktığı motoru ve pervanesi olan marka ve modeline göre 17-28 kg ağırlığında değişebilen Motorlu Yamaç Paraşütüdür.

Paramotorla kalkış yapılabilmesi için 20-40 metrelik etrafı boş bir alan olması yeterlidir. Uygun hava şartlarında 200 km. ve üzeri mesafede uçuş yapılabilmektedir. Paramotorun hızı, hava şartlarına göre değişebilmekle birlikte rüzgarsız havada yaklaşık olarak saatte 30/60 km.'dir, Uçuş irtifası tamamen pilotun kontrolündedir, sıfır metreden binlerce metreye kadar yükselebilir. Uçuş süresi yakıt deposunun kapasitesine göre 3-6 saat arasında değişiklik gösterir.

Hava araçları içinde, en kolay ve en güvenlisi olan paramotor, dünya üzerinde yaklaşık 15-20 yıllık, ülkemizde ise 5-10 yıllık geçmişe sahiptir.

Paramotorun, hobi uçuşlarının yanı sıra reklam alanında, havadan fotoğraf ve video çekimlerinde de kullanılmasına ilgi son zamanlarda giderek artmaktadır.

Kullanım alanları...

Ülkemizde yeni yeni tanınmaya başlayan paramotor, havacılıkla ilgili hemen hemen her alanda güvenli bir şekilde kullanılabilmektedir. Amerika'da yapılan bir araştırmaya göre; motorlu hava araçları içinde, motoru durduğu halde yere en güvenli inebilen araç paramotor seçilmiştir. Gelişmişlik ve refah düzeyi yüksek olan ülkelerde paramotor yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Kısaca yazmak gerekirse;
•Çift kişilik hobi uçuşları
•Tek kişilik hobi uçuşları
•Belgesel çekimleri
•Reklam çekimleri
•Sahilde can kurtaranların kullanımı
•Hava resimleri ve videoları

paramotor kullanım alanlarıgibi her geçen gün paramotor kullanım alanları genişlemektedir.

Paramotor ne kadar güvenlidir?

Amerika'da yapılan bir araştırmaya göre; motorlu hava araçları içinde motoru durduğu halde yere en güvenli inebilen araç paramotor seçilmiştir. Yeterli eğitim ve uygun hava koşullarında kesinlikle paramotor çok güvenlidir. Paramotor, aynı zamanda bir motorlu yamaç paraşütüdür. Yamaç paraşütünden belirgin farklarından biri de inme zamanını ve yerini paramotor pilotunun kendisinin seçmesidir. Ancak yamaç paraşütünde bu o kadar pilotun elinde olan bir seçim değildir. Ayrıca paramotorda güveni sağlayan paraşüttür, motorun kendisi sadece itme işine yarar yani mesafe katetmeye yarar, yere hızlı düşüşü engelleyecek her zaman için paraşüttür, paraşütte teknik bir şey olmadığından bozulabilecek bir aparatı olmadığından, yeterince bir güvenden bahsetmek mümkündür.Paramotor, paraşüt ve sırta takılan bir motordan oluşmaktadır. Zaten adı da paraşüt ve motor kelimelerinin birleşiminden oluşmaktadır. Paramotor ekipmanlarını biraz daha ayrıntıya girerek anlatmak gerekirse, aşağıdaki gibi bir liste çıkarılabilir;
•Paraşüt (çitf kişilik ve tek kişilik olmak üzere ikiye ayrılmaktadır)
•Yedek Paraşüt
•Motor
•Harnes (motor ile pilot arasındaki bağlantıyı sağlayan özel bir koltuk)
•Agama (denize düşüldüğünde patlayan hava yastığı)
•Kask
•Telsiz
•Yolcu Harnesi (çift kişilik uçuşlar için gerekli)
•Uçuş Tulumu
•Uçuş Botu

Peki, bu ekipmanlarlar nereden satın alınır diyecek olursanız, henüz memleketimizde bunları satan bir dükkan yok, satıyormuş gibi görünen bir iki dükkan var ancak bunlarda stok bulundurmuyorlar, siz sipariş ediyorsunuz 1-2 ayda elinize geçiyor. Ülkemizde üreten ve stok bulundurarak satan bir kuruluş olmadığı için bu spora gönül vermiş olanlar çok büyük maliyetlere katlanmak zorunda kalıyorlar. Şu anda ülkemizde paramotor sporunu yapanlar kendi imkanlarıyla yurtdışından bu ekipmanları temin etmektedirler, ancak giderek artan bir talep oluşması nedeniyle önümüzdeki yıllarda bu ekipmanların temini kolaylaşacak gibi görünüyor...

Paramotor ile kalkış...

Paramotor pilotu sırtına motorunu kuşanır, paraşütünü açar ve rüzgarı karşısına alarak kalkış yapar. İki çeşit kalkış yöntemi vardır: düz ve ters kalkış. Rüzgarın yeterli olduğu zamanlarda ters, rüzgarın hiç olmadığı ya da az olduğu zamanlarda ise düz kalkış yapılır. Eğtimli bir pilot için, uygun hava koşullarındapParamotorla kalkış oldukça kolaydır, ancak şunu unutmamak gerekir ki; paramotor sporunda en zor olan işlem kalkış yapmaktır, bütün aksilik ve kazalar genellikle kalkış sırasında yaşanmaktadır. Bir paramotor pilotu kalkış yaptıktan sonra gerisi çok kolaydır, kalkışın zor olmasının bir çok faktörü vardır, gerek rüzgarın az ya da çok oluşu, gerek sırttaki motorun ağırlığıyla koşmak gibi zorluklar içermektedir. Çift kişilik uçuşlarda kalkış biraz daha dikkat içermektedir ve çift kişilik uçuşlarda yardımcıların bulunması işi kolaylaştıracaktır.

Paramotor ile iniş...

Rüzgarı karşılayacak şekilde yere yaklaşılır ve yere yaklaşık 1 metre kala frenler rüzgarın durumuna göre hızlı veya yavaşça çekilerek inişin yumuşak olması sağlanır. Paramotor sporunda en zor olan kalkış eylemidir, ikinci sırada gelende iniş eylemidir, ancak eğitimli ve tecrübeli bir pilot için iniş oldukça kolay ve zevklidir. İniş sırasında rüzgarı karşılamak çok önemlidir, bu nedenle paramotor pilotları uçmaya başlamadan önce rüzgarın yönünü anlayabilmek için iniş sırasında net görebilecekleri bir yere, bir çeşit bayrak gibi rüzgar  göstergesi (tulumu) dikerler. Bu sayede rüzgarın yönünü tam olarak görürler ve rüzgarı karşılayarak iniş yaparlar.

Eğitim maliyetleri ve süresi...

Ülkemizde bu alanda eğitim veren kurum (özel ya da devlete ait) bulmak çok zor. Eğer bu konuda eğitim veren bir hoca bulabilirseniz şanslısınız. Eğitim süreci ortalama 1-2 ay olup toplam eğitim maliyeti 7.000 avro civarındadır. Uçuşu yapabilmek için kendinize ait bir cihaz almaya kalkarsanız da yaklaşık 8.000 avroyu gözden çıkarmak gerekiyor.

Örnek videolar... 

http://www.youtube.com/watch?v=IG0wyXUcqZI

http://www.youtube.com/watch?v=07CDnI9Yh_k

http://www.youtube.com/watch?v=b5WLJ-oSuxw

http://www.youtube.com/watch?v=7DTF6RoOm0M

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 2
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 2174
Kayıt tarihi
: 19.01.13
 
 

Hava Trafik Kontrolörü olarak bir havalimanının uçuş kontrol kulesinde çalışıyorum. 14 yıldır hav..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster