Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Kasım '06

 
Kategori
Mesleki Eğitim
 

Müfettişler rehber mi, öcü mü? II

Müfettişler rehber mi, öcü mü? II
 

Bir ilköğretim müfettişinin köy öğretmeni hakkındaki görüşleri

Öğretmen ve müfettişlerin uyum içinde çalışmaları Milli Eğitimin genel amaçlarına ulaşmak için şarttır. Bu uyumun sağlanması için öğretmen ve müfettişler arasındaki soğuk atmosferin ortadan kaldırılması gerekmektedir.

Güneydoğu Anadolu Bölgesinde görev yaptığım dönemlerde farklı tarihlerde köy öğretmenlerinin sorunları üzerine yaptığım anket ve araştırmalarda ortaya çıkan teftiş ve müfettişlerle ilgili durumlar, bir ilköğretim müfettişine iletilerek, bu konudaki görüşleri alınmıştır. Yönetilen sorular ve alınan cevaplar aşağıya çıkarılmıştır.

SORU: Öğretmenler, müfettişlerin köy okullarına rehberlik amacıyla değil, teftiş ve hata bulma amacıyla geldiklerini ve her fırsatta öğretmenleri azarladıklarını belirtiyorlar, bu konudaki görüşleriniz nelerdir?

YANIT: Bu doğru bir yaklaşım değildir. Çalışma düzeyi düşük olan öğretmenlerin bahanesidir. Müfettişler hiçbir zaman öğretmenleri azarlamaz. Durduk yerde ve zevk için azarlama olamaz. Unutulmamalıdır ki, müfettişler de öğretmenlikten gelmedir.

SORU: Bazı müfettişlerin okullara önceden ön yargılı olarak geldikleri ve öğretmenleri önyargılı bir şekilde değerlendirdikleri iddia edilmektedir, ne dersiniz?

YANIT: Ön yargılı olarak okullara gitmeyiz. Çünkü öğretmenlerin yüzde doksan dokuzunu tanımayız bile. Çok nadiren belki olabilir, ancak münferittir. Öğretmeni yılda ya bir kez, ya iki kez görüyoruz. Örneğin ben öğretmene “nerelisin?” diye sormam. Belki çok başarılıysa, hangi okuldan mezun olduğunu sorarım. Müfettişlerin içinde de yetersizlikleri bulunan arkadaşlar olabilir. Teftişte objektif olmak esastır.

SORU: Eksiği olan öğretmenler en çok hangi mazeretleri ileri sürüyorlar?

YANIT:

- Bölgede kendimi rahat hissetmiyorum,

- Su yok, elektrik yok, okul harabe, dil sorunu var,

- Elektrikler kesikti plan yapamadım,

- Su olmadığı için temizlik yapamadım,

- Akşam okulda akrep gördüm, uyuyamadım,

- Hastayım…

Plan yapmak veya sınıfın eğitim öğretime hazırlanması çevre ile ilgili değildir. Sınıftaki örümcek ağlarını bir öğretmen her şekilde temizleyebilir. Bu gibi bahaneler geçersizdir.

“Geçen yıllarda teftiş amacıyla bir köy okuluna gittim. Okulda iki öğretmen vardı. Birinin on günlük, diğerinin otuz günlük planı yoktu. On günlük planını yapmayan öğretmene nedenini sorduğumda “babam öldü” diye yanıt verdi. Anlayışla karşıladım. Diğerinin bahanesi ise şöyleydi; “arkadaşımın babası öldüğü için ben de yapamadım.”

SORU: Öğretmenlik mesleğinin çevrede saygın hale gelmesi için sizce neler yapılmalıdır?

YANIT: Herkes bu mesleğin erbabı bilinci ile hareket etmelidir. Öğretmenlerin gelir seviyeleri artırılmalıdır. Öğretmenler mesleki yeterliliğe sahip olmalıdır. Çevresindeki olumsuzlukları düzeltecek çaba içine girmelidir.

SORU: Köy öğretmeni / kent öğretmeni ayırımını nasıl değerlendiriyorsunuz?

YANIT: Böyle bir ayrım doğru değildir ancak, köy öğretmenlerinin ayrı yetiştirilmesi gerekir. Köyü bilen, tanıyan, psikolojik olarak köy yaşantısını kabul eden öğretmenlerin köyde görevlendirilmesi daha doğrudur.

SORU: Köyde görev yapan öğretmenlerin köyün ve köylünün eğitimine katkıda bulunduğuna inanıyor musunuz?

YANIT: İnanmıyorum, çoğunun köyle ilgisi yoktur. Köylü ile iletişim kuramıyorlar, çünkü köy ortamını benimsememe var. Öğretmen köylünün ihtiyaçlarını tanıma gibi bir çaba içinde bulunmuyor, dolayısıyla eğitimine de katkıda bulunamıyor.

SORU: Öğretmen köyde kabul görmek, saygın bir kişi olmak için neler yapmalıdır?

YANIT: Köyde bir öğretmen gibi davranmalı, mesleğin gereklerini yapmalı, köylülere tepeden bakmamalı, onları anlamaya çalışmalıdır. Köyün ihtiyaçlarının belirlenmesi ve giderilmesinde öğretmen ancak aktif rol üstlenerek saygınlık kazanır. “Bana ne” ci bir tavır takınmamalıdır.

 
Toplam blog
: 107
: 1402
Kayıt tarihi
: 01.11.06
 
 

1970 yılında Siverek'te doğdum. İlk ve orta öğrenimimi Tarsus'ta tamamladım. İstanbul Üniversitesi ..