Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ocak '11

 
Kategori
Basın Yayın / Medya
 

Muhteşem Yüzyıl ve Hürrem Sultan Üzerine

Muhteşem Yüzyıl ve Hürrem Sultan Üzerine
 

............................. the Tudors ..............................


Hiç şüphesiz ki Hürrem Sultan, bu topraklar tarihinde çok önemli bir figür. Dünya tarihi boyunca hüküm sürmüş olan –gerçek anlamdaki- birkaç üniversal imparatorluk devletinden birinin en ihtişamlı ve kuvvetli dönemine tanıklık etmiş, tanıklık etmekten de öte bizatihi yön vermiş, etki etmiş bir tarihi kişilik.

Birilerinin Rutenyalı Aleksandra, bir Ortodoks papazının kızı Moskof Cariye, birilerinin Musevi Hazar Türklerinin son fertlerinden biri şeklinde tanımladığı Muhteşem Süleyman’ın karısı Hürrem Sultan ve Kanuni Sultan Süleyman’dan olup olmadığı da çokça tartışılan, Osmanlı tahtının bir sonraki sahibi Sarı Selim ya da Sarhoş Selim hakkında binlerce sayfa yazıldı, çizildi bugüne dek. Naçizane bendeniz de aşağıda linklerini verdiğim birkaç yazı kaleme aldım sayfalarımda. Bu tarihi bilgileri yeniden yazıp, yorumlayıp tekrara düşmek istemiyorum. Arzu edenler aşağıdaki linkleri tıklayıp okuyabilirler.

Bir televizyon kanalında yayınlanmaya başlanan “Muhteşem Yüzyıl” adlı dizi üzerine birkaç tespit yapmak istiyorum. Bir kere daha dizinin dün akşam gösterilen ilk bölümünü seyretmeden, birkaç haftadır ekranda dönen fragmanlarından yola çıkarak; üç sene önce CNBC-e kanalında yayınlanmaya başlayan “the Tudors” adlı dizinin etkilerinin, çokça yapımın üzerine sinmiş olduğunu hissetmiştim. Hatta yazmayı da düşündüm ama ilk bölümü seyretmeden yazarsam önyargılı bir yaklaşım olur düşüncesiyle bugünü bekledim.

Yaklaşık üç sene önce, yine aşağıdaki linki tıklayarak okuyabileceğiniz, “İşte Yılın Dizisi: The Tudors” başlıklı bir yazı yazarak sözkonusu yapıma dikkat çekmiş ve çok ses getireceği yorumunda bulunmuştum. Maalesef yanıldım. Türk izleyicisi bu diziye, bence, hak ettiği ilgiyi göstermedi. Pek çok kaliteli yabancı dizi gibi, The Tudors’un da belirli ve sadık bir izleyici kitlesi oluştu sadece. Ama “the Tudors” etkilerini bariz bir şekilde hissettiğim “Muhteşem Yüzyıl” sanıyorum yılın dizisi olmaya şimdiden aday.

Yabancı olanında çok önemli Britanya hanedanlarından Tudors’lar ve özellikle de hanedanın ve İngiltere Krallık tahtının en önemli tarihi figürü 8.Henry anlatılır. Yerli olanı ise Osmanlı İmparatorluk tahtının ve hanedanının, yine en önemli ve büyük şahsiyetlerinden biri, Muhteşem Süleyman ve karısı Hürrem Sultan’ı işlemekte.

“the Tudors” konusuna daha fazla girmeyeceğim, ayrıntılı bir şekilde üç sene önce yazmıştım.”Muhteşem Yüzyıl”a gelince…

Dizi genel anlamda bana, çok yavan geldi. “Seks satar” klişesinin, bence bu kadar arkasına sığınmamalıydılar. Ele aldıkları konu gerçekten de çok ilginç, önemli ve bu tür bir yapım için bulunmaz nimet derecesinde elverişli bir konu. Ama benim gördüğüm kadarıyla, “ucuz harem” filmlerinden öteye geçemedi ilk bölüm. Umarım bundan sonra ki bölümlerde, konunun daha politik, sosyolojik, tarihi yönlerini yine bir kurgu dizi tadında verebilierler. Ama salt reyting kaygılarıyla; yatak, döşek, hamam, seks, şehvet, baldır, bacak anahtar kelimelerine kurban edilirse belki yılın dizisi olabilir ama yine ucuz kalır bence. Kalite olarak tabi…

Son bir notu da, film afişlerini bile keşke “the Tudors” formatında yapmasalarmış diye düşmek istiyorum.

İlgili yazılarım:

İşte Yılın Dizisi: The Tudors

Hürrem'den Önce, Hürrem'den Sonra

Nurbanu, Hürrem'den El Almıştı

Cem Sultan: Hac Yapmış Bir Müslüman mı, Adına İlahi Yazılmış Bir Hıristiyan mı?

 
Toplam blog
: 898
: 3759
Kayıt tarihi
: 09.06.06
 
 

İzmir'de yaşıyorum.    Çok uzun yıllar öncesinden başlayıp, hiç ara vermeden bugünlere kada..