Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Kasım '17

 
Kategori
İnançlar
Okunma Sayısı
355
 

Müslüman Erkeğin Sakalı

Müslüman Erkeğin Sakalı
 

Müslüman erkeğin sembolü sakal


Kadın konusu, tarihten gündelik yaşama uzanan toplumsal dönüşümün en ayrıcalıklı konusudur. İslamiyet’te kadının örtünmesi kuralı yani tesettür, cinsiyet ikiliğine dayanan toplumsal düzenini simgelemiştir. İki cinsiyetin, kadınla erkek arasındaki kesin ayrım çizgisi, kıyafet ve görüntü alanında kendisini bulmuştur. Giysinin ahlaki, yani kadının namusunun korunması işlevine sahip olduğu iddiası edilmiştir. Bir edep aracı olarak giysi, Müslüman kadının bedenini, şeklini, yuvarlıklarını ortaya çıkaracak biçimde sarmaması ve gizlenmesi gerektiği söylenmiştir. İslam hukuk (fıkıh) kitapları, kadın ve erkeğin nasıl giyinmesi gerektiğini en ince ayrıntısına kadar anlatmıştır. Örtünen kadınlarda da cinselliklerinin denetlemeleri gerektiği fikri içselleştirmiştir. Neden örtünüyorsunuz? Kadınların verdiği yanıt örtünme ve cinsellik arasındaki ilişkiye işaret ederek “kadının namusu örtüsünden sorulmaktadır.” şeklindedir.

Buna göre “örtünmeyi tercih eden Müslüman bir kadın namuslu olmayı tercih etmiştir.” Kadın örtünerek, davranışlarını da kontrol altına alır, cazibesi sınırlanır düşüncesi hâkim olmuştur. Edepli olmanın ön koşulu olarak örtü, sadece maddi elle tutulan, gözle görülen kıyafet değildir. Kadının, davranışlarını, konuşmalarını, oturuşunu kalkışını, duruşunu her şeyini olabildiğince daha az cazip olmaya çalışarak yerine getiren bir araç olmuştur.

Kadının cazibesi teşhir edildiği takdirde erkek onu her an baştan çıkarabilir, kadın kendini erkeğin bakışından sakınmalıdır. Örtünmek, erkeklerin bakışlarını kendine çekmemesi için çok önemlidir. Çünkü kadının cinselliği, hatta güzelliği toplumsal düzeni tehdit eden bir unsurdur. Düzensizlik ve fitne yaratmamak adına kadının cinselliği ve güzelliğini gizlemesi gerekmektedir.

Fas’lı feminist yazar Fatima Mernissi, Siyasal “Harem” adlı kitabında, “hicab”, tesettür kavramlarının işlevlerini ve üç boyutunu tanımlamaktadır. Birinci boyut görseldir; işlevi, “bakıştan gizlenmek” ve saklanmaktır. İkinci boyut mekâna ilişkindir. Amacı, cinsler arasında bir sınır çizmek, eşik oluşturmak ve sonuç olarak cinsleri ayırmaktır. Üçüncü boyut ise ahlaki bir fikir içerir ve “yasak emrine” ilişkin olarak, yasak alan işaret eder.

Özellikle 1967’de yaşanan Mısır-İsrail savaşında, İsrail’in Mısır’ı yenmesinden sonra Arap milliyetçiliği daha da gün yüzüne çıkmıştır. Arap milliyetçiliğini daha sembolik bir hale getirmek üzere Mısırlı kadınlar Arap milliyetçiliğinin sembolü olarak başlarına türban örtmeye başlamış ve bu sosyal aktivite dalga dalga İslam ülkelerine yayılmıştır. Ülkemizde de 1970’lerde adı İslamcı ama kökeni Arap milliyetçisi pek çok eser Türkçeye çevrilip okunmuştur. Arap Milliyetçiliğinin simgesi olan şekle ve biçime dayalı türban Müslüman kadının simgesi haline getirilmiştir.

Emperyalizme karşı durmak ve Batıdan farklı olduğunu gösterme kaygısı, çağdaş toplumlardaki İslamcı hareketlerin baş temalarından biri haline gelmiş, türban simge olarak kullanılmıştır. “Müslümanın bir başkasının taklitçisi değil de kişilik sahibi bir insan” olarak görmek isteyen İslamcılar, örtünme üzerinde titizlik durmuştur. İran devriminde olduğu gibi farklılaşma eğilimlerinin ve İslam-Batı karşıtlığının ağır bastığı durumlarda, tesettür, Batı kültürel modelinin reddinin bir simgesi ve İslami kimliğin bir ifadesi haline dönüşmüştür.

Görüldüğü gibi Doğu ile Batı medeniyetlerinin karşı karşıya kaldıkları her durumda siyaset ve kadının cinselliği iç içe geçmiştir.Cinsler arası farklılık ve ayrışma ilkesine dayanan İslami görüşün giyim kuralları da, erkeklik ve dişilik simgeleri pekiştirilmesine dayandırılmıştır.

İslamiyet’te nasıl ki tesettür, kadının gizlenen dişiliğini sergiliyorsa, sakal da açığa vurulan Müslüman erkekliğini simgelemektedir.

Nizamettin Biber

Kenan ışık, NAHİDE ÇELEBİ bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Toplum ise konuyu sadece basit bir inanç sorunu temelinde ele alıp tartışıyor. Şu derinlikte analizler akademik çevrelerde bile ender görülür. Çok güzel. Diğerlerinin kalabalığında bu makaleler yitip gitmesin, dilerim. Kaleminize yüreğinize sağlık Nizamettin kardeşim...

Kenan ışık 
 07.11.2017 22:35
Cevap :
Toplum hem iletişim kurmuyor hem de tartışmıyor, tartışılsa konunun özü anlaşılacak çünkü türbanda olduğu gibi bir çok kavram çatışma ve ayrışma aracı olarak kullanılıyor. Keşke insanlarımızı okuyup analiz etme becerisini geliştirse. Çok teşekkür ederim Kenan Kardeşim selamlar.  08.11.2017 8:05
 

Kıymetli Nizamettin Biber ; Önemli ve yazılması gerekli yazınız güzelin ötesinde, gerçeklerin ortasından bildirilmektedir.Evet, büyüklerimizin bıraktıkları sakalları bu gün görmek hayal oldu.Erkeğin sakalı, kadının tesettürü derken her ikisi de aşırılığa kaçtı. Erkekler sakallarını gerçek sakalın ötesinde bir konuya benzetirler.Sakalın tarifi yapılmıştır ve azda olsa bunları görüyoruz.Bazıları ise sakallarıyla kendilerini başkalarına benzetiyorlar.Neyse konuya fazla girmeyeyim.Saygılar sunuyorum.Sağlık ve mutluluk diliyorum.

Mehmet Burakgazi 
 07.11.2017 22:01
Cevap :
Merhaba Mehmet abim, kadının dişiliğinin yanında sakal erkekliğin bir simgesi olarak kadının karşısına konulmuştur. İşin inanç boyutu yanında şekil boyutu da var tabii, çok teşekkür ederim sağlıklı ve mutlu kalın, selamlar.  08.11.2017 8:11
 

Nizamettin Kardeş! Sakallı erkekleri hiç sevmem sanki taş devrini simgeliyorlar.Sakalla Müslümanlığın ilgisi yok.Tesettürle de Müslümanlığın ilgisi olamaz.Selam ve sevgiler.NAHİDE ÇELEBİ

NAHİDE ÇELEBİ 
 07.11.2017 15:26
Cevap :
Size aynen katılıyorum Nahide hocam, konuya sembollerle değil insanların davranışları üzerinden bakmak gerekir. Teşekkür ederim, iyi sevgi ile sağlıkla kalın.   07.11.2017 17:44
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 878
Toplam yorum
: 3737
Toplam mesaj
: 85
Ort. okunma sayısı
: 2539
Kayıt tarihi
: 06.06.12
 
 

Yeni dünya düzensizliğinde insan olmaya çalışan ve okuyarak ne kadar cahil olduğunu gören, olayla..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster