Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Ekim '16

 
Kategori
Ruh Sağlığı
Okunma Sayısı
351
 

Mutlu olmak için yapman gereken 9 şey

 Hayatından memnun musun? Mutlu hissediyor musun? Yoksa depresyonlardan depresyonlara girip hiç mutlu olamayacağını mı düşünüyorsun? Kabul ediyorum bende bir zamanlar sürekli mutsuz hissediyordum ve hiç mutlu olamayacağımı düşünüyordum. Hatta hayatımın tam bir komedi-drama olduğunu düşünüyordum –hala aynı şekilde düşünüyorum- ama sonra mutsuzluğa odaklanmayı bırakıp mutluluğa odaklanmaya karar verdim. Yaşadığım her kötü olayın bana bir tecrübe olması gerektiğine karar verdim ve en önemlisi geçmişte yaptığım hiçbir şeyden pişmanlık duymamaya. Hani gece yatağa yatarsın ve bir anda o kötü düşünceler, pişmanlıklar başlar. Bunu neden söyledim - neden söyleyemedim, şuna şu cevabı veremedim vs. düşünceler uykunu iyice kaçırır. Ben artık yastığa kafamı koyar koymaz uyuyorum, neden kendimi hırpalayayımki yaşananları geri alamayacağım kesinken. Konuya gelirsek, geçen haftalarda Inc. adlı bir internet sitesinde “Daha Mutlu Olmak mı İstiyorsun? Bilim Bu 9 Şeyden 1’ini Yapmanızı Söylüyor.” adlı bir yazı okudum ve bunu paylaşmak istedim ve yaklaşık 2 haftadır çevirmekle uğraşıyorum daha doğrusu çevirmeyi ertelemekle. Nihayet bitirdim ve "mutluyum".

Herkes mutlu olmak istiyor ama çoğu insan mutlu değil.

Nasıl mutlu olabilirsin?

İyi ve kötü haberlerim var. Maalesef, yaklaşık olarak mutluluğunun yüzde 50'si, “mutluluk ayar noktası”, kalıtımsal olan kişisel özellik tarafından belirlenir. Ne kadar mutlu hissettiğinin yarısı temel olarak senin kontrolünün dışındadır.

 (Ne kadar berbat değil mi?!)

İyi haber ise mutluluk seviyenin yüzde 50 si tamamen senin kontrolünde: ilişkin gibi, sağlığın, kariyerin, senin yaptığın şeyler. Genetik olarak Debbie Downer (Saturday Night Live dizisinde Rachel Dratch’ın canlandırdığı karakterin ismi, en mutlu anınızda söyleceği bir kelime ile bütün moralinizi bozan bir tip) olmaya meyilli olsanda, kendini mutlu etmek için adımlar atabilirsin.

Bilim desteğinde mutlu olmak için yapabileceğin 9 şey:

1.En iyi yaptığın şeyi yapabildiğin kadar sıkça yap.

Eski klişeyi bilirsiniz aç ama mutlu artist hakkında. Doğruymuş: Artistler artist olmayanlara kıyasla işlerinden daha memnunlar maaş daha düşük olsada.

Neden? Çünkü yaptığından daha fazla keyif aldıkça ve daha fazla tatmin olmuş hissettikçe, daha mutlu olursun. 

Mutluluk Avantajında, Shawn Achor gönüllüler seçtiğinde “onların imza güçlerinden biri ve bir hafta boyunca her gün yeni bir şekilde kullandı, önemli ölçüde daha mutlu ve daha az depresif oldular.”

Tabii, hepsini bırakıp ve sadece sevdiğin şeyi yapabilmeyi düşünmek mantıksız. Fakat mükemmel olduğun şeyi daha fazla yapabilmek için yollar bulabilirsin. Sağladığın ürünleri ve servisleri dayanmak için sana daha fazla güç kazandıran alanlara doğru değiştir. Eğer mükemmel bir eğitmensen, daha fazla insanı eğitmek için yollar bul. Eğer mükemmel bir satış personeliysen, önüne daha fazla müşteri getirmek için idari görevlerini daha basit ve etkin hale getirmek için yollar bul.

Herkes oldukça iyi yaptığı en az birkaç şeye sahip. O şeyleri daha sık yapmak için yollar bul. Daha mutlu olacaksın.

Ve muhtemelen daha başarılı.

2. Gerçekten iyi arkadaşlar edin.

Profesyonel ortaklar ağı, müşteriler, çalışanlar, bağlantılar vs. kurmak kolay, çünkü (umarım) bir karşılığı var.

Ama gerçek arkadaşlar(sadece profesyonel veya sosyal medya değil) edinmenin kesin bir karşılığı var. Arkadaş sayını artırmanın daha çok öznel sağlık ve mutlulukla bağlantısı var. Aslında, arkadaş sayını iki katına çıkarmak nasıl mutlu hissettiğin açısından gelirini yüzde 50 arttırmak gibi.

Ve eğer bu yeterli değilse, güçlü sosyal ilişkilere sahip olmayan insanlar sahip olanlardan yüzde 50 daha fazla herhangi bir zamanda ölmesi daha muhtemel. (Ne yani, yalnızlığı seviyoruz diye erken ölmek zorunda mıyız?)

İş dışında arkadaş edin. İş yerinde arkadaşlar edin. Her yerde arkadaşlar edin. –Her yerde arkadaşı olan insanlara hep özenmişimdir.-

En önemlisi, gerçek arkadaşlar edin. Daha uzun ve mutlu bir hayat yaşayacaksın.

3. Aktif bir şekilde memnuniyetini ve minnettarlığını ifade et.

Bir çalışmada, ilişkilerinde memnuniyetlerini ifade eden çiftler ertesi gün ilişkilerinde güçlü bağlantı ve memnuniyet gözlemlediler.

Tabii, aynısı iş için de geçerli. Bir çalışanının sıkı çalışması için memnuniyetini ifade et ve ikinizde kendiniz hakkında daha iyi hissedeceksiniz.

Minnettarlığı teşvik etmenin diğer bir kolay metodu ise her gece minnettar olduğun birkaç şeyi yaz. Diğer bir çalışma sonucuna göre bir hafta boyunca minnettar olduğu 5 şeyi yazan insanlar 10 haftadan sonra yüzde 25 daha fazla mutlulardı. Aslına bakarsanız, onlar mutluluk ayar noktalarını önemli ölçüde arttırdılar.

Mutlu insanlar sahip olduklarına odaklanırlar, sahip olmadıklarına değil. Kariyerinde, ilişkinde, banka hesabında vs. daha fazla istemek motive edici, ama zaten sahip olduğunu düşünmek ve bunun için minnettarlık ifade etmek seni daha mutlu edecek.

Hala devasa hayallerin olsada, çoğunu zaten başardığını ve içten gurur duymanı hatırlatacak sana.

Bu benim de yaptığım bir şey. Bu aralar gerçekten pozitif kalmaya çalışıyorum.-Nestle Maraton zamanında ne kadar pozitif kalınırsa- Her gece yatmadan önce şu üç şeyi tekrar ediyorum: “ Derin bir uyku çekeceğim ve enerji dolu uyanacağım. Yarın hayatımın en güzel günü olacak.” Derin bir uyku kısmı uyuyor evet, fakat enerji dolu uyanma kısmı tam olarak olmuyor. -Sabahın 6.30’unda enerji dolu uyanmam beklenemez, beklenmemeli.- Uyandığımda ise yataktan kalkmadan önce şunu söylüyorum: “Bugün hayatımın en güzel günü.”  Gerçekten, gün içerisinde yaşanan tüm negatifliğe rağmen “Bugün günün nasıldı?” sorusuna ya da “Nasıl hissediyorsun sorusuna?” nefret kusmadan cevap verebiliyorum. İstanbul’da barzolarla -bunu ben uydurdum, kaba insanlar için kullanıyorum genelde hani şu yerlere tükürmekle kalmayıp göl oluşturan insanlar, çarpıp özür dilemeyen - dolu ve ölümcül trafiğiyle meşhur şehirde ne kadar pozitif kalabilirsiniz bilmiyorum ama deneyin derim.

4.Bir gezi planla. Hiç gitmesende.

Aslında tatil yapmanın aksine, sadece bir seyahat planlamak veya işe mola vermek mutluluğunu arttırabilir. Applied Research in Quality of Life’ da yayınlanan çalışmada, mutlulukta en yüksek artış tatil planlama aşamasında olur, insanlar beklenti duygusundan hoşlandıkları için: “Çalışmada, tatil beklenti etkisi 8 hafta için mutluluğu arttırdı. Tatilden sonra, çoğu insan için mutluluk hızlı bir şekilde başlangıç seviyesine düştü.”

Bunu dene. Nereye gitmek istediğini düşün ve geziyi planla, şu anda bunu karşılayamacak olsanda. Eğlencenin çoğu planlamada, artı asla bilemezsin: Eğer planında sıkı çalışırsan, kendini gitmeyi karşılayabilecek durumda bulabilirsin.

Kazan-kazan durumu.

5.Aktif olarak hedeflerinin peşinden koş.

Peşinden koşmadığın hedeflerin, senin hayallerin ve hayaller seni yalnızca hayal kurduğunda mutlu eder.

Hedeflerin peşinden koşmak,  seni mutlu eder. David Niven, En İyi Hayatın Yarısının 100 Basit Sırları (100 Simple Secrets of the Best Half of Life) –saçma bir çeviri oldu kabul, gerçekten böyle bir anlama geliyor- yazarı, göre: “ Peşinden koştukları hedefi tanımlayabilen insanlar yüzde 19 daha fazla hayatlarında tatmin hissetmeye meyilliler ve yüzde 26 daha fazla kendileri hakkında pozitif hissetmeye meyilliler.

Bu yüzden, sahip oldukların için minnettar ol ve aktif olarak daha fazla elde etmeyi dene. Eğer çok büyük bir hedef peşindeysen, her küçük adımda onu elde etmeye yakın olduğundan emin ol, kendini tebrik et. 

Ama kendini şu anda olduğun yeri bir gün olmayı umduğun yer ile kıyaslama. Şu an olduğun yer ile birkaç gün önce olduğun yeri kıyasla. Sonra, Tonlarca lokmalık parçalar boyutunda hoşnutluk alırsın ve minnettar olmak için kaynağı hiç bitmeyecek şeyler.

6.Sıklıkla yardım edebileceğin kadar diğer insanlara yardım et.

Vermek genellikle özverili olarak kabul edilirken, sosyal destek sağlama almaktan daha faydalı.

Sezgisel olarak, Bence bunu hepimiz biliyoruz çünkü yardıma ihtiyacı olan birisine yardım etmek harika hissettiriyor. Onlara yardım etmek yalnızca tatmin edici değil, ayrıca nispeten ne kadar şanslı olduğumuzun bir hatırlatıcısı – sahip olduklarımız için nasıl minnettar olmamız gerektiğinin iyi bir hatırlatıcısı.

Artı, almak kontrol edemeyeceğin bir şeydir. Eğer yardıma ihtiyacın varsa- veya sadece yardım istiyorsan- insanların sana yardım etmesini sağlayamazsın. Ama her zaman yardım önermeyi ve sağlamayı kontrol edebilirsin.

Ve bu her zaman kontrol edebileceğin anlamına gelir, en azından bir dereceye kadar, ne kadar mutlu olduğun, çünkü vermek seni mutlu eder.

7. Para kazan ama ayrıca anılar kazan.

Para önemlidir. Para birçok şeyi yapar. (Paranın satın yapamayacağı şeyler de var tabi. Ama tabi en önemli şey seçenekler yaratmasıdır.)

Ama belirli bir noktanın ötesinde, para insanları daha mutlu etmez. Yılda yaklaşık 75.000 Dolar’dan sonra, para daha fazla veya daha mutluluk satın almaz. Bir çalışmanın yazarlarına göre “75.000 Dolar’ın ötesinde, yüksek gelir ne mutluluk deneyimine giden yol ne de mutsuzluğun veya stresin giderilmesine giden yol.”

 “Belki 75.000 Dolar gelirdeki ileri artış bireylerin duygusal sağlıkları için mesela sevdikleri insanlarla vakit geçirme, ağrıyı ve hastalıkları göz ardı etme ve boş vakitlerinden keyif alma gibi en önemli olanı yapabilmelerini artık geliştirmeyen bir eşiğin ötesidir.”

Ve eğer buna kanmazsanız, başka bir örnek: “Hayatla ilgili maddiyatçı dürtü ve tatmin zıt yönde olarak bağlantılı.” Veya acemi ifadelerle, “Servet takip etmek seni daha az mutlu etmeye eğilimli.”

Bunu büyük ev sendromu olarak düşün. Büyük bir ev istiyorsun. Daha büyük bir eve ihtiyacın var (aslında değil, ama ihtiyacın varmış gibi hissettiriyor.) Bu yüzden alıyorsun. Hayat güzel, birkaç ay sonra büyük evin şimdi sadece evin olana kadar.

Yeni her zaman yeni normal olur.

 “Şeyler” yalnızca anlık mutluluk patlamaları sağlar. Daha mutlu olmak için, birçok şey peşinde koşma. Onun yerine, küçük deneyimler kovala.

8. Uyandıktan sonra 20 dakika egzersiz yap.

Vermont Üniversitesi araştırmacıları ortalama dakikada 112 kalp atışı ile “orta derece” aerobik idmanının egzersizden sonra katılımcıların ruh halini 12 saate kadar arttırdığını bulmuşlar.

Dr. Jeremy Sibold’a göre, “Orta yoğunlukta aerobik egzersiz mod’u hızlıca geliştirir ve o gelişmeler 12 saate kadar dayanır. Bu orta derece aerobik egzersizin bile ruh halinizin rahatsız olması ile sonuçlanan günlük stresi azaltabildiğini gösterir.

Ve ayrıca daha zeki hissedecekseniz – egzersiz yeni beyin hücreleri oluşturur ve o yeni hücreleri daha etkili hale getirir.

İşte bu yüzden spor yapmak ilk iş. Daha iyi hisset. Daha akıllı ol. Elbette, işten sonra da egzersiz yapabilirsiniz ama o zaman mutlu hisler ve ekstra beyin gücü sen uyurken boşa harcanacak.

Hatırla, sadece 20 dakika kadar orta derece aerobik egzersiz yapmaya ihtiyacın var. Birçok insan için, “orta” kalp atış hızın dakikada 100 ile 120 arası olması demek.(yaşa, fitness seviyesi, sağlık şartları vs. bağlı olarak)

Bütün gün mutlu olmak için ödeyeceğiniz küçük bir bedel bu.

9.Yaşamak istediğin hayatı yaşa.

Bronnie Ware yaşamak için sadece birkaç ayı olan hastalarla vakit geçiren Palyatif Bakım (bu bakım kanser hastalığının ve tedavisinin ortaya çıkardığı semptomları azaltmak ve ortadan kaldırmak için sunulan bir hizmet) çalışanıydı. Hastaların en yaygın pişmanlıkları “Keşke kendime doğru olan bir hayatı yaşayacak cesaretim olsaydı, başkalarının benden bekledikleri yaşama değil.”

Başkalarının -özellikle tanımadığın insanların- ne düşündüğü önemli değil. Başkalarının senden yapmanı istediği önemli değil.

Senin umutların, senin hayallerin, senin hedeflerin – hayatını kendi yönteminle yaşa. Kendini olmanı istedikleri insanı destekleyen ve önemseyen insanlarla değil gerçek seni destekleyen ve önemseyen insanlarla çevrele.

Senin için doğru olan seçimler yap. İnsanlara duymaları gereken gerçekten söylemek istediğin şeyleri söyle. Duygularını ifade et. –seviyorsan git konuş bence :)- Dur ve birkaç gül kokla. Arkadaşlar edin ve onlarla iletişimde kal.

Uzun zaman önce Prince Eva’nın “Everybody Dies, But Not Everybody Lives” Türkçe adıyla “Herkes Ölür Ama Herkes Yaşamaz” adlı videosunu izlemiştim. Video ’ya şu sözlerle başlıyor: “Ölüm, insanın en korktuğu şey değildir. Hayatının sonuna geldiğinde sahici bir yaşamının hiç olmadığını fark etmektir.” Video gerçekten çok motive edici, linkini paylaşıyorum sizinle. Mutlaka izleyin, mümkünse başkalarına da izlettirin! Motive olmak istediğim zaman açıp izliyorum. Video ile kesin karar vermiş oldum, başkalarının ne söylediğini umursamamayı, başkalarıyla kıyaslanmamayı ve elimde olan şansları kullanmayı. Çünkü yaşlandığım zaman denemediğim şeylerden, almadığım risklerden, kullanmadığım şanslarımdan ve en önemlisi söyleyemediğim şeylerden pişman olan ben olacağım, bir başkası değil. 24 yaşındayım ve pişmanlık duymak için maalesef yaşlanmayı bekleyemedim. Pişmanlıklarımın çoğu fırsatım varken edinemediğim tecrübeler, kullanmadığım şanslarım ve söylemeye cesaret edemediğim şeyler. Hayatta bir kere varız, istediğiniz hayatı yaşamak size kalmış, başkalarına değil.

Bir ekleme:

Eğer hayatındaki zor insanlarla nasıl başa çıkabileceğini bilmiyorsan, Science of People yazarı Vanessa Van Edwards’ın bir yazısından çevirdiğim yardımcı olabilecek bazı fikirler:

1.4 İnsan tipini tanımla

Zor insan tipinin 4 çeşidi var. Hayatındaki zor insanı düşün ve hangi kategoride olduklarını bul.

Mod düşürücüler Negatif Nancys (sürekli mızmızlanan, şikâyet eden veya her şeye kötü tarafından bakan) veya Debbie Downers olarak da bilinirler. Şikâyet ederler, eleştirirler ve yargılarlar. Onları memnun etmek neredeyse imkânsızdır.

-Den daha iyiler Ukala, Bir üst (anlattığınız bir hikâyeyi duyduktan sonra kendi benzer hikâyesini daha fantastik bir sonuçla anlatan kişi) , veya Gösterişçi olarak bilinirler. Sizi etkilemeye çalışmayı, kendine pay çıkarmayı ve karşılaştırmayı severler.

Pasifler, Saftirik, Şakşakçı - Dalkavuk ve Zayıf Karakterli Kişi olarak bilinirler. Konuşmaya pek bir şey katmazlar veya etrafındaki kimselere ve diğerlerinin zor işi yapmasına izin verirler.

Tank (fikir ayrılığına sebebiyet veren, sinirli ve çoğunlukla saldırgan tipler) baş edilmesi zor veya patronluk taslayan olarak bilinirler. Kendi istekleri olsun isterler ve elde etmek için her şeyi yaparlar.

2.Onları değiştirmeye çalışma

Zor bir insanla tanıştığımız zaman veya aile veya arkadaş çevremizde böyle birisi olduğu zaman, içgüdümüz onları değiştirmeye çalışmak olur. Mod düşürücüleri daha pozitif olmaya, Pasifleri kendilerini savunmaya, Tank olanları sakinleşmeye, -Den daha iyileri daha mütevazi olmaya teşvik ederiz.

Bu asla işe yaramaz! Hatta birisini değiştirmeye çalıştığın zaman, sana alınma meyilli olurlar, inat ederler ve daha kötü olurlar.

3.Onları anlamaya çalış

Zor bir tipi çözmenin yolu onların nereden geldiğini anlamaya çalışmaktır. Ben onların değer dilini bulmaya çalıştım. Değer dili birisinin en çok neye değer verdiğidir. Bu onların fikirlerini yönetendir. Bazı insanlar için, bu paradır. Diğerleri için, bu güç veya bilgidir.

Bu yalnızca onları anlamama yardım etmiyor, ayrıca onların rahatlatmasına ve daha açık fikirli olmalarına yardım ediyor.

Herkes Ölür Ama Herkes Yaşamaz Video:

https://www.youtube.com/watch?v=jZCFY9KwGio

Yazının Orjinali:

http://www.inc.com/jeff-haden/want-to-be-a-lot-happier-science-says-do-any-one-of-these-9-things.html

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 31
Toplam yorum
: 12
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 1150
Kayıt tarihi
: 29.04.15
 
 

Işık Üniversitesi, Uluslararası İlişkiler mezunuyum. Erken mezun olmuş biri olarak mesleğime henü..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster