Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Mart '13

 
Kategori
Psikoloji
 

Mutluluk çayı...

Şu anda kızlarımla mutluluk çayımızı yudumlarken, bu çayın sırrını sizlerle de paylaşmam gerektiğini düşündüm.

Bazı şeylere yüklediğiniz anlam ruh halinizi gerçekten değiştirebilir. Örneğin bir mekanı ele alalım, o mekanın sizin anılarınızda güzel bir yeri varsa, oraya ne zaman gitseniz bilinçaltınız orada yaşadığınız duyguyu geri çağırır ve mutlu hissedersiniz. Eğer bir yerde kötü bir olay yaşadıysanız mutlu iken gitseniz bile ayaklarınız geri geri gider. Çünkü bilinçaltı burası ile o olay arasında bağlantı kurmuştur. Buna mekan çapası deniyor.

Ben kendimi mutlu hissetmek istiyorsam Fulya'daki Kahve Dünyası'na gidiyorum. Orası benim mutluluk çapam. Son bir kaç yıldır hep güzel anlarımda oraya gittim. Ne zaman canım sıkılsa kendimi mutluluk mekanıma atıyorum. Kendimi buna oldukça inandırmışım ve daha yolda giderken bile iyi hissetmeye başlıyorum.

Gelelim çaya...

Olaylar, kişiler veya objeler sadece ve sadece bizim yüklediğimiz anlama göre değer kazanıyor ve o yönde bizi etkiliyorlar. Benim çayım da buna bir örnek...

Bir gün kızlarımdan biri çok üzgündü ve ağlıyordu. Evde kasvetli bir atmosfer oluştu. Ben birdenbire ayağa kalktım:

"Hadi bari, ben bir mutluluk çayı yapayım, hep birlikte içelim, bak gör hiçbir şeyin kalmayacak." dedim.

Çayı yapıp tüm kızlarımı etrafıma topladım ve birlikte içtik. Daha önce de çay yapıyordum ama ben salonda, onlar odalarında içebiliyorlardı. Bunun özelliği şuydu: Herkes ne yapıyorsa yapsın bırakacak ve karşılıklı oturarak içecektik.

Çayın herhangi bir özelliği yoktu. Bildiğimiz çay.

Çayı içerken ailece kızıma kendini iyi hissettirecek şeyler söyledik. Yavaş yavaş kendini iyi hissetmeye ve yüzü gülmeye başladı. Bu olayı çay ile birbirine bağladım. Pavlov'un klasik koşullama kuramındaki gibi...

Belli davranışların ritüel şeklinde tekrarlanması, kişinin koşullanmasına ve aynı tepkileri vermesine sebep olur.

Yani bu çay olayını her akşam belli bir saatte tekrarladım. Kızlarım nerede olurlarsa olsun. Ben "mutluluk çayı hazır" dediğimde koşa koşa işlerini, derslerini bırakıp salona geliyorlar. Bu çayı içerken derdimiz ne olursa olsun bir kenara bırakıp sadece güzel anılardan veya güzel hayallerden bahsediyoruz.

Bu ritüel artık evimizde iyice yerleşti. Öyle ki, kızlarım bize gelen misafirin canı sıkkınsa hemen "annem sana bir mutluluk çayı yapsın, bak nasıl iyi gelecek." diye koşullandırıyorlar.

Çaya gelince dediğim gibi içinde gizli bir şey yok. Bildiğiniz çay. Ama farklı olan ona yüklediğimiz anlam. Ve gerçekten işe yarıyor. Tavsiye ederim.

Buket Özen

 
Toplam blog
: 20
: 1259
Kayıt tarihi
: 03.02.11
 
 

Profesyonel Koç ve NLP Eğitmeni Marmara Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği bölümünden mezun ..