Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Ağustos '06

 
Kategori
Müzik
Okunma Sayısı
7132
 

Müzik ve renkler

Müzik ve renkler
 

Tarihin ilk çağlarından beri insanlar müzikle renkler arasında bir ilişkinin varlığına inanmışlardır. Örneğin, Newton kırmızı, turuncu ve sarı renklerin sırasıyla Do, Re, Mi majör ile ilişkili olduğunu öne sürdü. Buna karşılık Rimsky Korsakoff gün ışığının Do majörü temsil ettiğine inanıyor, Beethoven ise Si minörün siyah rengi temsil ettiğini savunuyordu. Ancak bütün bu çalışmalar fiziksel temellere dayandırılamadığı için, öznel çalışmalar olarak başarısız oldu.

Harvard Müzik Sözlüğü'ne göre, sesler ve renkler arasında fiziksel ve psikolojik bir ilişki gerçekten olası. Ancak bu ilişki orijinal müzik tonunun sekiz aralıklarla tekrarlanan oktav sisteminin renk tayfında karşılığı bulunana dek çözülemedi.

Bu çalışmaya göre ışık ve ses dalga boyları arasında sabit bir katsayı bulunmakta. Bu katsayı yedi renk ve orta oktavla başlayan yedi notanın oluşturduğu 5040 olasılık içerisinde tek bir çözüm olarak bulundu. Bulunan bu katsayının ortalaması 1070 olup Foto Akustik Katsayısı adı verildi. Bu matematiksel ilgileşime göre, oktavlarla renk tonları arasında da doğrudan bir ilişki var. Adeta renk tonları gibi oktavlar da müziğin tonlarını vermekte. 0'dan 7'ye kadar değişen oktav kodlarıyla 7 rengin 0'dan 1'e kadar değişen parlaklık endeksi arasında logaritmik bir ilişki bulunmakta.

Müzik ve renkler arasındaki bana göre en önemli adım 19. yüzyılda Rus besteci Modest Petrovich Moussorgsky’nin ressam arkadaşı Victor Hartmann’ın resimlerini “Bir Sergiden Tablolar” adı altında bestelemesiyle atılmış.

Ben de renklerin müziği yansıttığı düşüncesiyle geçtiğimiz Mayıs ayında Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek böyle bir projeye imza attım. Ressam Nedret Yaşar’ın tablolarından esinlenerek ve renklerin yansıttığı armonileri kullanarak her bir resim için yapmış olduğum besteler, sanat dalları arasındaki kardeşlik bağına ve evrenselliğe olan inancımı dile getirdi. Ayrıca “Notalarımda Hayat Bulan Tablolar” adı altında bir CD’de toplandı.

Yaşar’ın resimlerinden aldığım ilhamla gerçekleştirdiğim bestelerimle hem resim ve müzik buluşmasını gerçekleştirmekten hem de Türkiye’de bir ilke imza atmaktan gurur duyuyorum.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Genel olarak tezimdeki derdimi anlatabildiysem şunu söyleyeyim; bu bahsettiklerimden farklı olarak sizin yazdıklarınız çok ilgimi çekti, çünkü görsel ve işitsel olan iki farklı duyunun algısı arasında böyle bir ilişkiyi arayıp bulamıyordum. Sonuçta her ikisi de frekanslardan oluşan ses dalgaları ve renk ışınlarının, renk-nota ve ton-oktav birlikteliğine göre nasıl biraraya gelebileceğini, matematiksel ilişkilerini ve iki kavramın etkileşimlerini gösteren çalışmaları çok merak ediyorum. Ve tezimde bu ilişkiyi vurgulamak istiyorum. Renklerin de, seslerin de tıpta çeşitli tedavilerde kullanılmaları, bu ilişkiyi güçlendiren ayrı bir unsur bence. Şiir Kılkış’ın “ ses ve ışık dalgalarının matematik korelasyonu” isimli bir çalışması olduğunu biliyorum ama bir türlü ulaşamadım. Ayrıca bu konudaki çalışmalarınız için de gerçekten tebrik ediyorum, ve sizi kaynak göstermenin beni çok mutlu edeceğini de belirtmek istiyorum. Biraz çok yazdım ama kısaltamadım söylemek istediklerimi :)

serif bora sagver 
 06.03.2007 22:51
Cevap :
Eğer bana mail adresinizi gönderirseniz elimdeki kaynakları size iletebilirim.Sanıyorum faydalı olacaktır :)  08.03.2007 23:23
 

Örneğin eskimiş bir ahşap yüzeyin, renk ve dokusuyla ışık dalgalarına farklı bir yön vermesi, parlak çelik bir yüzeyden farklı bir etki bırakmasına sebep olmaz mı? Peki ses dalgalarının da , ses kaynağının fiziksel yapısı ve o ses kaynağıyla beraber tınlayan diğer doğuşkan sesler yüzünden farklılaştığını ve örneğin ney ile kemanın farklı etkiler yarattığı söyleyebilir miyiz. Biri ışık dalgalarını kırıp yansıtıyor, biri de ses dalgalarını. Tabi ki iki farklı enstrüman da duygu bakımından çok zıt kutuplarda gezinebilirler. Sanırım bu da, bir arada bulundukları diğer öğeler ile olan ilişkilerine göre değişiyor. Zeminin renk, doku, boyut ve derinliğinin şekilin üzerine etkisi, müzikte de melodi dizgesinin yapısı ve arka plandaki harmoninin ön plandaki melodiye yaptığı etkiye benziyor gibi sanki. Bu tamamlayıcı ilişkiler, tasarım ilkeleri ve gestalt algı ilkeleri doğrultusunda benzer şekilde gelişiyor bence. Konuyu çok dağıtmayayım... ( devamı sonraki mesajda )

serif bora sagver 
 06.03.2007 22:48
Cevap :
Mesajınız geldi ama yayınlamadım mail adresiniz olduğu için.Yarın mail göndereceğim :)  12.03.2007 2:36
 

Gerçekten çok sevinirim Açelya Hanım. Hacettepe İç Mimarlık Yüksek Lisans öğrencisiyim, müzikle de uğraşınca bu konuda buldum kendimi. Kısaca açıklamam gerekirse, tezimde görsel ve işitsel algılamanın buluştuğu ortak paydayı görünür kılmaya çalışıyorum. Müzik ve mekan kavramlarını, yapı taşlarından başlayarak oluşum, biçimleniş ve algılanma özelliklerini karşılaştırıyorum. Bu konular dahilinde müziğe frekans, mekana da uzunluk kavramlarıyla başlayıp; diğer elementlerin de bu noktadan itibaren hangi benzer yollarla şekillendiğini göstermek için, modüler yapı, fibonacci serileri ve geometrik oranlar gibi matematiksel alt yapıları inceliyorum. Temel tasarım öğe ve ilkelerinin de aslında müzik ve mekan tasarımında çok benzer rolleri olduğunu ve mekan tasarımındaki her kavramın kılık değiştirip aynı ilişkileri kurarak müzik tasarımında yer aldığını düşünüyorum. İşte bu aşamada önemli bir tasarım öğesi olan renk devreye giriyor.( devamı sonraki mesajda )

serif bora sagver 
 06.03.2007 22:46
 

Merhaba, burayı meşgul etmemek için bu konu hakkında size blog mesajı göndermiştim ( belki hatırlarsınız 14 şubat musakka gününde ), sanırım mesajlarda sorun var, o yüzden burdan sormak durumundayım. Tezimde müzik ve mekan tasarımında ortak biçimleniş özelliklerini inceliyorum ve yukarıda bahsettikleriniz hakkında heyecanlandığımı ifade ederek, daha detaylı bilgiye nasıl ulaşacığım konusunda yardımcı olabileceğinizi umuyorum. Şimdiden teşekkürler.

serif bora sagver 
 04.03.2007 10:56
Cevap :
Hatırlıyorum Şerif Bey :) Mesajınız gelmedi maalesef. Daha detaylı bilgiye benden ulaşabilirsiniz :) Ama öncelikle tam olarak ne istediğinizi bilmem gerekiyor. Ona göre hem size kaynak gösterebilir hem de benim araştırmalarımdan gönderebilirim. Sevgiler...  04.03.2007 15:28
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 47
Toplam yorum
: 290
Toplam mesaj
: 173
Ort. okunma sayısı
: 2011
Kayıt tarihi
: 29.07.06
 
 

Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuarı “Piyano” ve “Kompozisyon ve Orkestra Şefliği” ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster