Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

06 Ocak '09

 
Kategori
Kültürler
 

Nazım Hikmet ve Memleketim

Nazım Hikmet ve Memleketim
 

31-01-1991 tarihinde TCK’nun o ünlü maddeleri 141-142 ve 163 maddeleri, 163. maddedeki suçların hatırına binaen kaldırıldı.

O zamandan bu zamana kadar geçen 18 yılda o kadar iktidar gelip geçti. Hiç birisi aşağıdaki dizeleri yazan, ünlü şairimizin tekrar Türk vatandaşlığına alınarak, mezarının Türkiye’ye getirilmesi yönünde bir karar almadı.

Bir iktidar ne yaparsa yapsın, her yaptığını eleştireceğiz diye peşin hükümlü değiliz. Nazım Hikmet’in tekrar Türk Vatandaşlığına geri alınarak, mezarının Türkiye’ye getirilecek olması, çok geç kalmış bir karardır. Bu kararı alarak, kamuoyuna açıklayanlara şimdiden teşekkür ederiz.

Gelin o güzelim Memleketim Şiirini birlikte okuyalım.

Memleketim, memleketim, memleketim,
ne kasketim kaldı senin ora işi
ne yollarını taşımış ayakkabım,
son mintanım da sırtımda paralandı çoktan,
şile bezindendi.
Sen şimdi yalnız saçımın akında,
enfarktinda yüreğimin,
alnımın çizgilerindesin memleketim,
memleketim,
memleketim...

Eski Türk Ceza Kanunu'nun 141 ve 142. maddesine göre 25 Temmuz 1951'de Türk vatandaşlığından çıkarılmış olan Nazım Hikmet'in tekrar Türk vatandaşlığına dönmesine imkân veren bir Bakanlar Kurulu kararı bugün imzaya açılmış ve tamamlanmış.

Böylece uzunca bir zamandan beri Türkiye'de tartışma konusu olan bu konu ülke prestiji açısından faydalı olur.

İktidarın böylesine bir karar almasını doğru bir iş olarak görüyorum.

Bu zamana kadar böylesi bir kararın çoktan alınması gerektiğini de belirtmeden geçemeyeceğim. Bu kadar geç kalınmasının nedenini de Komünizmin, dünyada bitmesine rağmen, bizim idarecilerin hala komünizmden korkması olarak değerlendiriyorum.

Esasen Türk vatandaşlığından çıkarılmasını gerektirecek yasa maddeleri geçmiş dönemlerde ortadan kaldırılmıştı. Buna rağmen böylesi bir kararın en azından kendiliğinden bu zamana kadar çoktan alınması gerektiğini düşünüyorum.

Kaldı ki 2002 yılı bütün dünyada UNESCO tarafından Nazım Hikmet yılı ilan edilmişti.

Tüm dünya edebiyat çevrelerinde Nazım Hikmet takdir gören, saygı duyulan bir isim olmasına rağmen, artık gereği, anlamı, hukuki dayanakları kalmamış bu kararın da çoktan ortadan kaldırılması gerekmekteydi.

Dolayısıyla 1951'de alınmış olan bu karar, bugün Bakanlar Kurulu kararıyla ortadan kaldırılmaya doğru ilk adımın atılması memnuniyet verici.

Şiir yazdı diye defalarca hapise girmek, memleketinden sürgüne gönderilmek, sırf görüşleri nedeniyle vatandaşlıktan çıkartılmak ne kadar acıysa, bu kanun maddelerinin ortadan kaldırılmasına rağmen bu kadar geçen sürede, bu yasağın kaldırılmaması da o kadar acı.

Bu kadar olumlu gelişmeye rağmen bazı tereddütlerim de yok değil!

Son 6 yılın iktidarı, böylesine bir kararı almak için bu zamana kadar niye bekledi?

Nazım Hikmet, yaklaşan yerel seçim nedeniyle, seçim malzemesi olarak mı kullanılmak isteniyor? Veya son dönemde yapılan uygulamalara bir kılıf mı bulmaya çalışılıyor?

Yukarıdaki sorulara verilen her evet cevabı, kalıba sokulmaya çalışılan ünlü şairimizin kemiklerini sızlatacaktır.

 
Toplam blog
: 3842
: 3093
Kayıt tarihi
: 23.03.08
 
 

Antalya'da 1956 yılında doğdum. Emekliyim, Üniversite mezunuyum. Evliyim, bir oğlum var Mimar. Gü..