Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Nisan '10

 
Kategori
Deneme
 

Neden? Niçin? Nasıl? (I)

Bu üç soru kendimi bildim bileli, beynimden eksik olmadı. Çocuk yaşlarmda, ergenlik ve delikanlılık çağımda ve orta yaş dönemine giderken ve daha sonrası hep bu nevi sorularla hayatı sorguladım. Özellikle toplumsal sorunlar hep beni uğraştırdı. Sorunlara hep cevap aradım.

Bu sorunları, gelişigüzel ve hiçbir kategoriye ayırmadan , yazmaya çalışacağım. Amacım esasında fikir jimnastiği yapmak.

1) Neden memur maaşları hep düşüktür? Bir zamanlar en iyi maaşı memurlar alırmış ve memura kız vermek en çok tercih edilen bir seçenekmiş. Ama ben biliyorum ki, 1950 'lerden itibaren hiçbir zaman memurlar iyi maaş alamamışlar ve ay sonunu zor getirmişlerdir. Tüm iktidarlar bu sorunla ilgilenmiştir veya ilgilenmiş görünmüşlerdir; ancak bir türlü bu soruna çare bulamamışlardır.

Ne zor işmiş memur maaşlarını arttırmak meğer? Bunun nedeni nedir acaba? Cevap olarak , devletin bütçesi yeterli değil demeyin. 50 ila 60 yılda hiçbir iyileştirme yapılamaz mıydı? Çok enteresandır, memurun yaşam standardı hep aynıdır. Memur kirada oturur, bakkala, kasaba borçludur, tatil yapamaz, evi, arabası, yazlığı olmaz. Bu nasıl bir değişmezliktir ? Niçin ve nasıl bir çare bulunmaz. Anlıyamıyorum.

2) Neden, bir kaç istisna hariç, Tiyatro salonları, eğri büğrü sokaklar içindeki binalardadır? Köhne, eski ve bakımsızdır salonlar. Konfor yoktur. Koltuklar eski, localar nuh- u nebiden kalmış gibidir. Hep maddi imkansızlıktan mıdır? Lokantalar, gece kulüpleri, hotel salonları neden lükstür? Neden yatırımcılar tiyatroları düşünmez? Tiyatro esri oynanması için yapılmış, kaç tane tiyatro salonu vardır acaba?

Gişe geliri düşük derler, bilet fiyatları ise daima yüksektir. Orta ve düşük gelir grupları, tiyatroya sıkça gidemezler. Bu yüzden gişe geliri düşük kalır, kimse tiyatro salonuna yatırım yapmayı, genellikle bu yüzden düşünmez... Bu kısır döngüyü bozmak niçin akla gelmez? Anlıyamıyorum.

3) Neden Türk Ressamlarını hiç tanımayız? Neden tablolar çok pahalıdır? Hep varlıklı kimseler alır. Makul fiyatta olsalar üretim ve satış artmaz mı? Hepsi koleksiyoncular için mi yapılır? Orta gelirli insanlar satın alınca tablonun sanatsal değeri değişir mi? Ya da tablonun ticari değerini kim belirler? Müzayedeler gerçekten bir kriter platformu mudur? Hayatında tek bir tablo dahi yapmamış kişiler tablo koleksiyonu yaparlar? Nasıl iştir bu? Bir türlü anlıyamıyorum.

Devam edecek...

 
Toplam blog
: 472
: 959
Kayıt tarihi
: 26.01.10
 
 

1945 yılında Adana'da doğdum. Galatasaray Lisesi ve Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültes..