Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Şubat '07

 
Kategori
Su Sporları
Okunma Sayısı
26495
 

Neden birkaç kulaçta yoruluyorum? -1

Neden birkaç kulaçta yoruluyorum? -1
 

Yüzmeyi kendi çabalarıyla öğrenen dostlarımızdansanız muhtemelen bir probleminiz var: birkaç kulaç atınca yorulmak, nefes nefese kalmak, nabzın aniden yükselmesi ve sonuçta uzun süre yüzememek.

Hadi diyelim aralarda dinlenerek birkaç tur attınız. Sonuçta 10-15 dakikalık egzersiz için soyun, duş al, ısınma hareketleri yap, havuzdan nefes nefese çıkıp tekrar duş al, saçlarını kurut, giyin. Olacak iş mi bu? Evet haklısınız olacak iş değil. Bu işin oluru havuzun içinde geçirdiğimiz süreyi uzatmaktan (en azından 30 dakikaya çıkarmak) geçer. Tamam, mutabığız, şimdi bunu nasıl yapacağımızı görelim.

Önceki yazılarımdan birinde bahsettiğim gibi su, havadan yaklaşık 1000 kat yoğun bir ortam. Bu ortamda hareket etmenin de doğal olarak kendine has bazı incelikleri var. Milyonlarca kulaç atmış biri olarak size çok değerli bir bilgi vereceğim: şu 3 konuyu halleden dostlarımız iyi birer yüzücü olup hiç durmadan yüzlerce metre yüzebilirler. Evet, kilo, yaş, akciğer kapasitesi, vs. ne olursa olsun, herkes temposunu ayarlayarak ve yorulmadan yüzlerce metre yüzebilir. İşte yorulmadan yüzmenin sırları:

1. nefes kontrolü (nefes)

2. vücudunuzun su içindeki pozisyonu (pozisyon)

3. su içindeki hareketlerinizin uyumu (uyum)

Yüzme antrenörlerimizin bize öğrettiği konular da bu 3 ana faktörün etrafında şekillenmektedir.

Bu yazımda nefes konusunu ele almak istiyorum. Diğerlerini de takip eden yazılarımda ele alacağım. Egzersizlerle ilgili yazdığım yazılardan birinde tüm egzersizler için en temel konulardan birinin nefes kontrolü olduğundan bahsetmiştim. Şimdi yüzmede nefes nasıl kontrol edilir konusuna gelelim: arkadaşlar, sırtüstü stil hariç tüm yüzme stillerinde başımız bir suyun içine girer, bir çıkar. Başınız sürekli suyun dışında yüzüyorsanız zaten çok büyük bir hata yapıyorsunuz (nedenini bir sonraki yazımda anlatacağım).

İşin püf noktası, başınızı suyun içine soktuğunuzda tüm nefesinizi (ağız ve burundan) vermeniz, başınızı çıkarınca da sadece nefes almanız (eklediğim resimde yüzücü sadece nefes alıyor). Genellikle yaptığınız hata başınız suyun içindeyken nefesinizi tutup, başınızı sudan çıkarınca çok kısa bir sürede hem nefes verip hem almaya çalışmak. Bir kulacınızın süresinin yaklaşık 1 saniye olduğunu varsayarsak, bu kadar sürede bu işi başaramayacağınız ortada. Şimdi anladınız mı neden hemen kesildiğinizi? Şimdi bir deney yapın: oturduğunuz yerde 5 saniye içinde 5 kere nefes alıp vermeye çalışın (bir kulaç süresinde hem nefes alıp hem vermenin simülasyonu). İki şey dikkatinizi çekmiş olmalı: nefes nefese kalmış biri gibi aceleyle soludunuz ve akciğer kapasitenizin yarısından azıyla yetindiniz. Şimdi de aynı deneyi 10 saniyede 5 kere nefes alıp verecek şekilde (bir kulaç süresinde nefes alıp, bir kulaç süresinde vermek) tekrarlayın. Meseleyi çözdünüz: daha rahat soluk alıp verdiniz ve akciğerlerinizi çok daha fazla havayla doldurdunuz. Biraz başınız dönmüş olabilir, oksijen fazlalığındandır, birkaç saniyede geçer.

Yüzmede neden bu kadar yoğun nefes alıp vermek gerekli olduğu da zaten açık: çok yoğun bir ortam olan suda ilerlemeye çalışıyorsunuz, yani çok enerji harcıyorsunuz, yani kaslarınız çok çalışıp çok oksijen yakıyor. Sonuçta kaslarınızın yaktığı oksijeni yerine koyamazsanız ne olur? Yorulup nefes nefese kalırsınız.

İşte bu yüzden, sırf bu yüzden işte... yüzme öğretisi nefes egzersizleriyle başlar. Yüzerken derin ve tempolu nefes alıp verme konusunun refleks haline gelmesi için bol tekrara ihtiyaç var. Bir sonraki yazım, vücudumuzun su içindeki pozisyonu ile ilgili.

sağlıcakla kalın...

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Nefesle ilgili büyük problemler yaşıyorum. Örneğin suya kafa sokulurken nefes alınmış olursa buruna su girmiyor galiba, yada takla atmadan hemen önce nefesi nasıl ayarlamak gerekmektedir, takla sırasında burundan epey su giriyor çünkü. Nefen alıp verme, nefes tutma zamanları ve bu konuda bilgilerinizi paylaşmanızı rica ediyorum.

Baris Özdenak 
 11.08.2008 11:06
Cevap :
Nefes tekniğiyle ilgili yazdığım bloglar var aslında; onları okumanızı tavsiye ederim. Yüzmede baş suyun içindeyken nefes verilir, dışındayken de nefes alınır. Burnunuza su kaçmasın istiyorsanız nefes verirken biraz da burnunuzdan nefes vermeye çalışın. Takla esnasında da burundan hafifçe nefes vermeye devam edebilirsiniz. Yüzmede kullanılabilen burun mandalları da var; deneyebilirsiniz ama mandalsız yüzebilmeyi denemenizi tavsiye ederim. Başarılar...  18.08.2008 22:32
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 103
Toplam yorum
: 83
Toplam mesaj
: 44
Ort. okunma sayısı
: 6939
Kayıt tarihi
: 02.02.07
 
 

Yüzme aşkımı sizlerle paylaşmak istiyorum. Yüzme öğrenmek isteyenlerden düzenli yüzenlere tüm yüzme ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster