Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Nisan '08

 
Kategori
Doğa Sporları
 

Neden bisiklet?

Neden bisiklet?
 

Yine de bisiklet.


"Bisikleti olacağına arabam olsun daha iyi. Çünkü bisiklet benim için rahatlık. Konforlu. İki tekerliğin üzerinde gideceğime dört tekerlik üzerinde giderim ve daha güvenli olur benim için."

Onun için "bisikletim yok" demeyin sakın.

Ama ben bisiklete biniyorum. Üstelik Avrupa'da gelişmiş ülkeler de bisiklete binenlerin sayısı gittikçe artıyor. O zaman neden bisiklet?

Şimdi bu sorunun cevabını bulmaya çalışalım.

    Yüzde 17,4 ormansızlaşma,
    Yüzde 13,5 tarım alanında,
    Yüzde 19,4 endüstri alanında,
    Yüzde 7,4 evlerde,
    Yüzde 13,1 motorlu araçlar,
    Yüzde 25,9 enerji tüketimin de,
    Yüzde 2.8 oranında da atıklardan oluşanlar etkenler neticesin de dünyamızın atmosferi gittikçe kirlenmektedir.

Bu böyle olunca masrafsız ve yalnız insan gücü ile hareket edebilen bir araç olan bisikletin yüzde 13,1 oranında hava kirliliği olan motorlu araçların yerine alabilmesi durumunda havanın kirlenmemesinde büyük katkı da sağlar. Avrupa buna çok büyük önem vermektedir. Halbuki bizler bu konuda ne yapıyoruz? Koskoca bir hiç. Arabalara binmeye çalışıyoruz o kadar.

    Eğer araba yerine bisiklete biniyor olsak gidilen her kilometre havadan yaklaşık 160 gram karbon monoksit temizler.
    Her arabanın üretimi için yaklaşık 50.000 kwh enerji harcanıyor.
    Avrupa’da araba işe kat edilen mesafelerin yüzde 50’si 5 kilometreden daha az gidiyor. Yani bu 5 kilometreyi pekala bisikletle gidilebilir.
    Hava kirliliği her yıl dünyada 60.000 kişinin ölümüne sebep oluyor.

Yine araba yerine bisiklete biniyor olsaydık bundan da vücudumuz olumlu bir şekilde faydası olur.

    Yani kanda ki kolesterol seviyesini düşürürüz.
    Pıhtılaşmadan kaynaklanan kalp krizi riskini büyük ölçüde azaltırız.
    Kalbi olup da bisiklete binenler bu konuda şanslı.
    Yüksek tansiyondan kaynaklanan hastalık riskini de azaltır.
    Obeziteyi engeller.

Ya arabayı bırakıp bisiklet aldığımız da bize ne gibi avantajlar bekliyor dersiniz.

    Benzin yok.
    Araba sigortası yok.
    Tamir yok.
    Ortalama bir aile, her yılın altı haftasını araba masraflarını ödeyebilmek için çalışır. Oysa bisiklet bu rakam sadece 1 gündür!

Bisiklet aynı zamanda da yüksek yaşama kalitesini de artırır.

    Ses ve hava kirliliğinin azalması.
    Doğal ve tarihi dokunun korunması.
    Şehir merkezlerinin güzelleşmesi.
    Araba trafiğinin hızlanması.
    Trafikte harcana ve stresli yaşamın yeniden ve stressiz bir yaşması kazandırılması.

Ve Avrupa’da bisiklete verilen önem.

    Bisiklet Komisyonu.
    52 ülkenin bisiklet turizm merkezi var.İngiltere gibi yağışlı bir ülke de 2006 yılında bisiklet yolları 16.000 kilometre’ye çıkartıldı.
    Belçika’da iş ve okula bisikletle gidenlere kilometre başına 0.50 euro ödeniyor.
    Erikosson firması çalışanlarının yüzde 70’i işe bisikletle gidip geliyor.
    Eurovelo (Avrupa şehir ve ülkeler arası bisiklet ağı) 12 ana yol ve 65.000 kilometre’lik bisiklet yollarından oluşuyor.

Doğru bilinen yanlışlıklar

Bu trafikte bisiklete binen zehirlenir.

Tablo:3

Bisikletliler ve şoförlerin aynı yolda bir saat için de soludukları Hava kirliliği.

Bu çalışma, şoförlerin bisikletlilere oranla hava kirliliğine daha fazla maruz kaldıklarını gösterir. Bütün faktörler dikkate alındığında (Bisikletlilerin şoförlerden 3-4 kat aha fazla hava soluması), bu karşılaştırmadan galip çıkıyor. Bunun yanı sıra, fiziksel egzersiz, vücudun bağışıklık sistemini de güçlendirir.

............................................ Bisiklet
Araba

Karbon monoksit (CO)……........2670…… .6730
Nitrojen Dioksit ....................... 156 ……. 277
Benzen ………………….................…. 23 ….... 138
Metilbenzen ………………................. 72 …... 373
Ksilen ………………...................…….. 46 ……. 193

Kaynak: Bisikletlilerin, şoförlerin yayaların trafikten kaynaklanan hava kirliliğinde etkilenme oranları, Van Wijnen/Verhoff/Henc/Van Bruggen, 1995.

2 bisiklete binmek tehlikelidir.

Ulaşım araçlarının karşılaştırılması.

...............................Araba....
Katalitik konverter’lı araba.... Otobüs.... Bisiklet...Uçak

Kapladıkları alan ……....100……,,,,,,………..100 …………..................…. 10 ….........….. 8 …... … 1
Enerji tüketimi ….....……100 ........………… 100 ………..................……..30 ….......….. . 0 .…. . 405
Karbondioksit … ....…….100 ….......………. 100 …...................………… 29 ........…… .. 0 .… .. 430
Nidrojen Oksid …....…. .100 …….......……… 15 ……....................…………9 …........…… 0 …... .290
Hidrokarbon …….....….. 100 ……………........ 15 ……...................……….. 8 ……........… 0 ….. ..240
Karbonmonoksit …….... 100 ….......………….15 ……...................………… 2 ………........ 0 .…… ..93
Toplam hava kirliliği ... 100 …….......……….15 …................ ....………… 9 ……........... 0 ….. ..250
Kaza riski …….......……… 100 …….......…… 100 ….…..................……….. 9 ….........….. 2 …..... 12

Kaynak: UPI Raporu, Heidelberg, 1989

İste Gizemle Bryan çiftinin yollarda gittikleri yerlere bu sunumu yapmaktalar. Onların gitmedikleri yerlere de ben onlara yardımcı olarak bu konu da sizlere aydınlatıyorum.

Son söz olarak daha sağlıklı ve dinç olabilmenin yolu bisiklete binmekle geçmektedir. Bisiklete binmek çocuk aracı değildir.

Lütfen bir bisiklet alın ve deneyin. Bak göreceksiniz huzurlu olacaksınız.

Bisiklete binen bir topluma ne dersiniz. Hadi o zaman ne güne duruyorsunuz.

 
Toplam blog
: 540
: 3176
Kayıt tarihi
: 02.01.07
 
 

Hiç bir motorlu araca binmeyi sevemedim. Daha doğrusu sevdiremediler. Onun yerine iki tekerlekli ..