Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Haziran '07

 
Kategori
Sanat Tarihi
 

Nerede Bu Şarkı Sözleri?

Nerede Bu Şarkı Sözleri?
 

Gelin sizlerle şöyle eski şarkı sözlerine bir yolculuk yapalım. Duduları, muduları bir köşeye bırakalım; hamamda şarkı söylenir mi, pehlivanlar dövüşürken klip yapılır mı? Bunları da bir köşeye atalım. Dönelim eski şarkılarımıza.

1

Yine bir gülnihâl aldı bu gönlümü
Sim ten gonca fem bibedel ol güzel
Ateşin rûhleri yakdı bu gönlümü
Pür edâ pür cefâ pek küçük pek güzel

Görmedim kimsede böyle bir dil-rübâ
Böyle kaş, böyle göz, böyle el, böyle yüz
Âşıkın bağrını üzmeğe göz süzer
El'aman, pek yaman, her zaman ol güzel.

2

Karşıdan yâr güle güle
Yârim geldi cânım geldi
Servi gibi salınarak
Yârim geldi cânım geldi

Elindeki deste güle
Bakıyordu güle güle
Müjdeler olsun bülbüle
Yârim geldi cânım geldi,

3

Dedim ey gönül sultânı
Aman ey cânımın cânı
Unutma ahd ü peymânı
Aman ey cânımın cânı

Sinem senin yatağındır
Teşril eyle otağındır
Aman ey cânımın cânı

4

Niçin terk eyledin gittin a zâlim?
Seni sevmek midir bilmem vebâlim?
Fedâ olsun sana bu cân ü mâlim
Yine görmekliğe yoksa mecâlim
Hayâlimdir hayâli hasb-ı hâlim

5

Vücûd ikliminin sultânısın sen
Efendim derdimin dermânısın sen
Bu cism-i nâtüvânın cânısın sen
Efendim derdimin dermânısın sen.

6

Şol cennetin ırmakları
Akar Allah deyû deyû
Çıkmış İslâm bülbülleri
Öter Allah deyû deyû

Aydan aydındır yüzleri
Şekerden tatlı sözleri
Cennette Hûri kızları
Gezer Allah deyû deyû

Yunus Emrem var yârine
Koma bugünü yarına
Yarın Hak'ın Divânına
Varam Allah deyû deyû

7

Gök zülfünü meydâna gel
Sür atını ferzâna gel
Al dâireni hengâma gel
Bülbül senin gülşen senin

Verdin cevâb ünvân ile
Yakdın sinem sûzân ile
Müştâk sana bin cân ile
Bülbül senin gülşen senin

Kestin mi târ-ı ülfeti
Kırdın mı câm-ı sohbeti
Çektirme bâri firkati
Bülbül senin gülşen senin

Bunlar bir zamanların şarkı sözleriydi. Benim gibi meraklıları varsa, taş plaklardan, uzun çalarlardan, kırk beşliklerden bunları alıp koleksiyon yapmıştır. Bunları bulamayanlar kasetten de bunları dineleme olanağına sahiptirler.

Ama yine de biliyorum, birçoğumuza bu şarkılar hiçbirşey anlatmıyor. Belki Türk Sanat Müziği'nin farkında bile değillerdir. Hiç kimseye de zorla öğretecek ve beğendirecek durumumuz da yok.

Diyorum ki hiç değilse bir merak uyandırabilsek, Klasik Türk Müziği'mizi bir dinleyebilsek.

Sanat güzellik için yapılır. Sanatı seven elbette bu güzellikleri bulur.

Ne yapalım, seçim herkesin özgür iradesinde.

Notlar:

1 ve 2 Hammâmizade İsmail Dede Efendi'nin Rast ve Bayâti şarkıları.

3 Dellâlzâde İsmail Efendi'nin Mâhûr şarkısı

4 ve 5 Hacı Ârif Bey'in Kürdi'li Hicazkâr ve Nihâvent şarkıları

6 Yunus Emre'nin şiiri

7 Mustafa Çavuş'un Hısar-Bûselik şarkısı.

 
Toplam blog
: 278
: 3275
Kayıt tarihi
: 26.05.07
 
 

İstanbul'un Kadıköy ilçesinde doğdum. Bir daha da Kadıköy'den ayrılmadım. İstanbul Üniversitesi, Ede..