Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Mart '11

 
Kategori
Siyaset
 

Nevruz’mu..? Newroz mu..?

Nevruz’mu..? Newroz mu..?
 

Prof.Dr.Öner Samanlı'ya göre, Newroz Türk halkına yönelik provokasyonların adıdır.


Kürtlerin Bayramı mı..? 

Türklerin bayramı mı..? 

Nevruz’mu..? 

Newroz mu..? 

KÜRT TARİHİ YOK Kİ, “NEWROZ” LARI OLSUN..! 

Türk Dil Kurumu, büyük sözlüğündeki tanımlamalara göre Nevruz: Eski takvimlere göre yılın ve baharın ilk günü sayılan martın yirmi birine rastlayan gün olarak tanımlanıyor. Yanı sıra; Çiçekleri aslanağzına benzeyen, türlü renkte bir kır bitkisinin de, nevruz otu olduğuna işaret ediliyor. 

Nevruz, kelimesi kökeni itibarıyla Farsçadan dilimize girmiş. Farsçada, yeni gün anlamında kullanılıyor. Yani eski İran takvimine göre yeni yılın ve baharın başlangıç günü olarak kabul ediliyor. Aynı zamanda, güneşin Koç burcuna girdiği güne de verilen ad. 

Özellikle 1980 li yıllardan bu yana “Nevruz” kelimesi tanınır olmuştur. Nevruz esas itibarıyla Türk toplumunda “Hıdrellez” “Hızırellez” gibi anlam ve önemle kutlanılan, bir bahar müjdecisinin evrene gelişiyle insanların isteklerine çare ürettiğine inanılan bir kutlama sürecidir. 

Türkiye üzerindeki siyasi hareketlenmeler sonrasında ortaya çıkan “Türk - Kürt” ayırımcılığıyla, bu kelime ile adlandırılan günün de, “Türk” ve “Kürt” insanlarca sahiplenilme kavgaları da başlamıştır. 

Türklerin Türkçe olarak, “Nevruz” dediği bu kelimeyi Kürt kökenliler ise, “Newroz” olarak telaffuz etmektedirler. 

Kürtler, Nevruzu Kürtçe olarak, Newroz pîroz be! (Nevruz mübarek olsun!) ya da Bijî Newroz! (Yaşasın Nevruz') diyerek selamlıyorlar. 

KÜRTLER NEWROZ’A KÜRT, TÜRKLER İSE TÜRK BAYRAMI OLARAK SAHİP ÇIKIYORLAR.. 

Türk dil kurumunun Türkçe Büyük Sözlüğü ile yazımızın girişine neden başladığımızı bu başlık altında algılamanız sanırım ki kolay olacaktır. 

Çünkü Nevruz, esas itibarıyla ne Türk, ne de Kürt halkının bayramıdır. Farsı kökene sahip olan bu kelimenin ortaya koyduğu anlamda, bu savımızı pekiştirmektedir. 

Nevruz, esas itibarıyla Acemistan göçerlerinin örf ve adetleri içerisinde yer alan, Farsı bir tanımlamayla örtüşen kutlamanın adıdır. 

Ancak, bu tanımlamanın çerçevesi içerisinde Türklerin bu bayramı sahiplenmesi ve kutlaması ise aykırı bir yeknesaklık göstermiyor denilebilir. 

Çünkü, Orta Asya’dan konar göçer Türk kavimlerinin, Anadolu’ya kadar uzanan göç yollarının, bugünkü Iran devletinin topraklarının çevrelediği Farsı, Pers’i, Acemi, Azeri ve Türkmen’i topraklarından geçmiş olmasıdır. 

Dünya üzerinde Kürtlerin iddia ettiği üzere bir geçmiş soy tarihlerinin olmadığı kesindir. 

Kürtler bu bağlamda kendi nesillerini ve aydınlanmacı olmayan günümüz insanlarını yanıltarak çıktıkları yolda, sanki geçmişlerinin bir ulus bütünlüğüne dayandığına kadar uzanan savlarıyla tamamen asılsız bir savı bir tarihsel belgeçmişçesine ortaya koyarken de, kesinlikle dürüst ve samimi değillerdir. 

Dünya tarihçilerinin de belgelendirdiği üzere, kesinlikle bir “Kürt tarihi” yoktur. Kürt tarihi olmadığına göre, Nevruz kelimesinin, Kürtçe lügatinde “NEWROZ” olarak adlandırmış olduğu, böyle bir bayramları da yoktur. 

Yine Kürt halkının, kendilerini resimleyen ego renklerinden olan, kırmızı, yeşil ve sarı renklerinde, eski Türk boylarınca en çok kullanılan “yaşmak, göynek, fistan, vb. giysilerde tercih edilen” renkler olmasının yanı sıra, bayrak ve flamalarında da en çok kendini gösteren ve tercih ettikleri renklerdendir. 

Kelime, her ne kadar, Farsı bir alt yapı ile örtüşüyor olsa da, üstte açıkladığımız Orta Asya çıkışlı Türk insanının, geçmiş görenek ve geleneklerinin incelendiğinde, yanı sıra “Dede Korkut” söyleşilerinde yer aldığı üzere, Mart ayının başı ile sonu arasındaki bu günlerde, baharın geliş müjdecisine teşekkür ve sevinç olarak şaman inancındaki bu insanların bayramlaştıkları, ve ortak sevinci paylaştıkları anlaşılmaktadır. 

“NEVRUZ” TÜRK BAYRAMI MIDIR, YOKSA KÜRT BAYRAMI MIDIR? 

Sorulanına cevaben verilecek en doğru yanıt yine açıklamalarımız bağlamında nettir. 

Kürt halkının bubayramı sahiplenmesi, kendilerince yaratmış oldukları, (sözde varsıl?) tarihlerine koydukları bir süsleme sanatıdır. 

Bir milletin kültürel ortak manevi değerlerinin yazılan tarihleri içerisinde bulunması gerekmektedir. İşte bu süslemenin bir tezahürü olarak, evveliyatta, Türklerin, “Hıdrellez” olarak kutladıkları bayramdan sanki farklı bir bayrammış intibaı yaratılarak, Kürtler “Newroz” adlandırmasıyla önce kendi mevcut halklarını ve sonrasında da dünya insanını kandırma yoluna başvurmuşlardır. 

Dikkat edildiğinde, özellikle Türkiye’nin doğu illerinde ve büyük metropollerinde yerleşik bulunan, Kürt kökenli insanlar, bu günde, kırmızı, yeşil, sarı gibi renk cümbüşüne bürünerek, ateşler (lastikler) yakarak, sözde bu bayramı kutlamaktadırlar. 

 

Esas itibarıyla yapılmakta olanlar asla ve asla bir bahar müjdesinin sevincinin paylaşımı değil, bu tür eylemler ve gösteriler “Türk” milletine karşı bir diklenişin seyrüseferidir. 

 

…… 

…. 

… 

Prof.Dr Öner SAMANLI 

ANKARA – 2011 

…. 

… 

… 

SÖZDE DEĞİL ÖZDE, ROZETTE DEĞİL YÜREKTE,  

TÜRKİYE VE DÜNYANIN EN KAPSAMLI ATATÜRK SİTESİ 

KURUCU EDİTÖRÜ 

http://www.ataturksitesi.com 

 

E-BİLGİ İÇİN: siyasetgundemi@hotmail.com 

 

Yazarın Dipnotu: 

Milliyet Blog sayfalarımdaki yazı ve resimlerim, Yazar ismi ve Link verilerek alıntı yapılabilir. 

5846 sayılı, FİKİR VE SANAT ESERLERİ KANUNU Telif Hakları Yasası kapsamındadır. 

Yazılarımın tüm telif hakları, “CUMHURİYETÇİ ULUSAL HAREKET” adına, http://www.siyasetgundemi.com aittir. 

 

 

 
Toplam blog
: 295
: 3087
Kayıt tarihi
: 22.08.08
 
 

Prof.Dr. Öner Samanlı, yıllarını eğitim ve öğretim faaliyetlerine adamış, birçok bilimsel makalen..