Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Nisan '20

 
Kategori
Eğitim
 

Nitelikli Eğitim

Eğitim, temel bir insan hakkı olduğu gibi insanların kendilerini eşitsizlik ve yoksulluktan kurtarabilmelerine olanak sağlayan önemli bir araçtır. Birleşmiş Milletler 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Eğitimi, özellikle de nitelikli eğitimi bütün dünyanın en önemli tartışma konularından biri olmaya devam etmektedir.

Özet bir tanımla, bireyin ve toplumun ihtiyaçlarına yanıt veren davranışların maksimum düzeyde geliştirilmesini amaçlayan eğitim sistemine nitelikli eğitim diyoruz.  Yani nitelikli eğitim bir anlamda bireysel olarak kişilik geliştirme, davranış olumlama özelliklerini taşır.

Bu konuyu birey ve toplum açısından irdelersek eğer;

Nitelikli eğitim, hem bireyin gelişim ihtiyacına, hem de toplumun ihtiyaçlarına cevap veren davranışları en üst düzeyde değiştirmektir.

Hem bireyin, hem de o bireyin yakın çevresinin ailesinin ve içinde yaşadığı toplumun gelişmesine katkıda bulunmaktır.

Toplumla ters düşmeden, çevreyle uzlaşabilen, uyum içerisinde olan ve içinde yaşanılan toplumun maddi ve manevi kültürüyle bütünleşebilen ve bunu yaparken de bireyselliğini kişiliğini kaybetmeden oluşturulan davranış değişikliğidir.

Toplumun ve bireyin ihtiyaçlarına cevap vermektir. Eğitimin, toplum ve o toplumu yaratan bireylerin ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak düzenlenmesidir.

Eğitimde kalite, sistemin tüm girdilerinin teker teker nitelikleri ve bu girdilerin amaca en uygun en iyi şekilde birleştirilmesi

Nitelikli eğitim hedeflerindeki en dikkat çekici gelişme, temel eğitime erişimin ve dolayısıyla temel bilgi ve becerilerin ötesinde, eğitimin bir yandan mesleki, ekonomik boyutuyla, bir yandan da aktif vatandaşlık üzerinden toplumsal yaşama katılım boyutuyla ele alınmasıdır.

Nitelik söz konusu olduğunda ise hem öğrenme çıktılarının iyileştirilmesi, hem de nitelikli eğitim personelinin temin edilmesine yönelik bir yaklaşım önemlidir.

Ülkemizdeki nitelikli eğitim sorunu özel okul ve devlet okulu ayrımı ile gittikçe derinleşti. Günümüzde çocuklarımız birbirlerinden çok farklı eğitim alıyor. Eğitimde standardın kaybolması, ülke içindeki kutuplaşmanın da bir nedeni olabilir. Başarı konusunda zaten sorunlu olan ve her iki yılda bir eğitim sisteminin değiştiği Ülkemizde standardı olan nitelikli eğitim beklentisi ütopya gibi.

Eğitim bir çok Sürdürülebilir Kalkınma Hedefinin (SKH) gerçekleşmesinin anahtarıdır. İnsanlar nitelikli eğitim alabildiklerinde yoksulluk girdabından da kurtulabilirler. Bu nedenle eğitim eşitsizliklerin azaltılması ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına yardımcı olur. Ayrıca nerede olursa olsun insanların daha sağlıklı ve sürdürülebilir yaşamları olmasını sağlar.

Eğitimle insanların yoksulluktan kurtulabilmesi ise sorunun üzerine gitmek için başlı başına büyük bir nedendir. Nitelikli eğitim ayrıca hoşgörünün gelişmesi ve barışçıl toplumların inşasına da destek olur. Nitelikli eğitim, kişinin hem kendine hem de topluma yararlı olabilecek biçimde, faaliyet ve yetenekleriyle tam sağlıklı bir kişilik geliştirmesi olarak bireyin gelişmesinin ve toplum kalkınmasının, olmazsa olmaz önemde, temelini oluşturmaktadır.

Ülkelerin gelişmişlik endeksinde nitelikli insan sayısı ilk sırada iken toplumların varlıklarını sürdürebilmeleri, gelişmeleri, kalkınmaları ancak eğitimli insanla gerçekleşebileceğine göre; nitelikli eğitim, toplumlar için bir ölüm kalım davasından kurtuluşa açılan tek yoldur, diye düşünüyorum.

Nizamettin BİBER

 
Toplam blog
: 887
: 2743
Kayıt tarihi
: 06.06.12
 
 

Yeni dünya düzensizliğinde insan olmaya çalışan ve okuyarak ne kadar cahil olduğunu gören, olayla..