Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Mart '17

 
Kategori
Emlak
 

Nohut oda, bakla sofa bir evimiz olsun da…

Nohut oda, bakla sofa bir evimiz olsun da…
 

Erol Bey dostum son blog’unda “Ev sahibi olmak ister misiniz?” diye sordu ve oynanan komediyi gözler önüne serdi. Yaptığım yoruma, “Siz de şunlarla gırgırına bir konuşsanız kim bilir ne güzel sorular sorarsınız!” şeklinde cevap verince de ricayı görev bilmek şart oldu.

Duymuşsunuzdur medyadan, özellikle İstanbul’da konut satışları patladı! Detayı bilmediğim için ben de şaşırdım önce de sonra öğrendim işin aslını: 1 Şubat - 31 Mart arasında 240 ay vadeli satışlar yapılacakmış. Hoşuma gitti aslında. Tam da Avrupa’daki mortgage misaliydi. Arayayım birini de anlatsınlar bari dedim.

“Merhaba, projeniz hakkında bilgi almak istiyordum.”

“90 m2’den 218 m2’ye kadar 1+1, 2+1, 3+1 ve 4+1 dairelerimiz var. Ekim 2019 itibarıyla teslim etmeye başlayacağız.”

“Henüz ortada inşaat yok yani!”

“Efendim, biz 17 yıllık firmayız ve bitirdiğimiz projeler referansımız. Zaten noterde sözleşme yapıyoruz.”

“Teslimatta geciktiğiniz her ay için tazminat ödeyecek misiniz?”

“Erken bitirmemiz halinde sizden ekstra para istemeyeceğimiz gibi, olabilecek birkaç aylık gecikmeyi de siz değerli müşterilerimizin anlayışla karşılamasını bekleriz!”

“Yatırım amaçlı 3+1 ile ilgileniyorum ben ve 240 ay vadeli almak istiyorum. Hemen tapu da yok o halde!”

“İnşaat tamamlanınca tapunuzu da veriyoruz. Sözleşmede yazacak bunlar. 3+1 dairelerimiz 178 m2 ve fiyatı 840,000 TL. %5 42,000 TL peşin ve bir sene sonra da %15 126,000 TL ödüyorsunuz. Bakiye 672,000 TL için de %0.79 faiz oranıyla banka kredisi alıyorsunuz.”

“Aylık taksitler ne kadara geliyor?”

“6,100 TL gibi.”

“Hesaplıyorum... Toplamda 1,632,000 TL ödeyeceğim!”

“Doğrudur.”

“Korkunç para bu!”

“Öyle demeyin efendim; Havaalanına 9 km, Kadıköy’e 12 km, dünyanın en büyük Adalet Sarayı’na 4 km. Projemiz çok merkezi yani.”

“Dünyanın en büyük havalimanını, stadyumunu, gemisini filan anlarım da Adalet Sarayı’nın büyüklüğüyle övünülür mü! Ne kadar küçük olursa o kadar iyi. Adaletin büyüklüğü önemlidir, binanın değil.”

“Herkes öyle diyor diye söyledim.”

“Sizin çevrede kiralar ne kadar?”

“Hemen alt taraftaki tamamlanmış projede 3+1 daireler 2,000 - 2,200 TL arası. İki sene sonra en az 4,000 TL olur.”

“Müsaadenizle yine kaba bir hesap yapacağım… Evleriniz bugün bitmiş olsaydı, hadi -yeni ev olduğundan- 2,500 liradan kiraya verilebildiğini düşünelim: Yıllık kira 30,000 TL olur. 840,000 / 30,000 = 28 yıllık kirayla kendini amorti eder ki bu çok uzun bir süre! Kriter olarak Eurobond tahvil faiz oranını (%5.5) kullanacak olursak da kira gelirinin 100 / 5.5 = 18 yılda evi amorti etmesi beklenir. Ve yasa gereği, kira bedeli evin değerinin %5’inden daha aşağı olamaz! Kafanızı karıştırdım biliyorum; ama bu durumda ya bugünkü kiralar 4,200 TL’den aşağı olmamalı ya da satış fiyatınız 540,000 filan olmalı.”

“O hesapları bilmiyorum ben! Fiyatlarımız böyle efendim.”

“Peki, bağcıyı dövmeyelim üzüm yiyelim: Evleri teslim etmenize daha 30 ay var ve ben kira geliri olmadan her ay -peşinatlar dışında- 6,100 TL ödeyeceğim! Evim tamamlandığında en az 4,000 TL'den kiraya verebileceğimi söylediniz. Bugünkü değeri 840,000 TL olan bir evin değeri 30 ay sonra 864,000 TL mi olur ki 4,000 TL’ye kiraya vereyim! Kira beklentiniz iki misli arttığına göre evin değerinin de 1,600,000 TL civarında olacağını düşünüyorsunuz ve o durumda da kanunen 6,600 TL’den aşağı kiraya verilmemeli ve gelir vergisi de bu rakama göre ödenir! Çelişkiyi siz de görüyorsunuz, değil mi? Neyse, fiyatınızı 540,000 TL’ye iniyorsanız el sıkışalım, yok 840,000 TL’de ısrarcıysanız size sadece %5 + %15’i ödeyeyim, Ekim 2019’da tapumu alayım ve 10 yıl süreyle kullanım hakkını bedelsiz olarak size vereyim. Dilediğiniz rakama kiralayın siz!”

“……….”

“Aloo, alo kardeş!”

 
Toplam blog
: 462
: 1159
Kayıt tarihi
: 07.03.09
 
 

Ne güzel bloglar yazdık, ne muhteşem dostluklar kurduk; onlar kaldı baki... ..