Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

25 Nisan '08

 
Kategori
Müzik
 

Notalarla terapi

Notalarla terapi
 

Boşuna müzik ruhun gıdasıdır dememişler; uzun araştırmalar sonunda, Türk Sanat Müziğinde çeşitli makamlardaki şarkıların bir çok rahatsızlığa, hastalığa ve en önemlisi çağımızın baş belası strese karşı iyi geldiği saptanmış ve bir çözüm yolu olarak insanlara sık sık bu şarkıları dinleme önerisinde bulunuyor uzmanlar. Artık öyle hemen oram buram ağrıyor, içim sıkıldı diye ilaçlara sarılıp doktora koşturmak yok. Örneğin çok mu streslisiniz, haftada en az bir kez ve iki saat Nihavend, Sultaniyegah, Buselik makamlarından şarkılar dinliyorsunuz, ortada stres falan kalmıyor, kendinizi iyi ve mutlu hissediyorsunuz. İşte size huzur mutluluk reçetelerinden birer demet.

Nihavend / Şerif içli / Aksak

Gece sahilde açıp sandalı enginlerde biz / Uyuyan Marmaranın koynuna girsek ikimiz / Öpüşürken iki aşık gibi mehtapla deniz / Biz de ta fecre kadar böyle sevişsek ikimiz. ( sizi bilmem ama bana iyi geldi.)

Sultaniyegah / Ali İçinger / T. Aksağı

Akşam dönüşü geçtim o esrarlı bağından / Bir gül koparıp kalbime taktım yanağından / Hicranı teselli diye içtim dudağından / Bir gül koparım kalbime taktım yanağından. ( Vallahi şimdi daha iyi hissediyorum, vay be..)

*

Kürdili hicazkar, Muhayyer Kürdi, Acem Kürdi makamlarının yaşam sevincini arttırdığı, kan dolaşımını düzenlediği söyleniyor; bir bakalım öyle mi...

Kürdili Hicazkar / Suphi Ziya Özbekkan / Aksak
Bahçenizde sünbül olsam / Sevdiğiniz bir gül olsam / Yazın açsam kışın solsam / Gelip beni okşar mısın / Ara sıra koklar mısın / Geceleri ay doğarsa / Bahçelerde bülbül varsa / Hele mevsim de baharsa / Gelir beni yoklar mısın / Ara sıra koklar mısın. ( Sanki kanatlandım uçuyorum..)

Kürdili Hicazkar / Yesari Asım bey / Düyek
Ömrümce o saf aşkını kalbimde yaşatsam / Kirletmem onu kendimi hicrana da atsam / Bezminde geçen bir geceyi bin yıl uzatsam / Doyamam o güzel sinede ömrümcede yatsam...

Muhayyyer Kürdi / Tamburi Süreya bey / Aksak semai
Bilmem ki günahım sana olmak tamı bende / Ağlatma yeter kalmadı hiç gözyaşı bende / Bir hasta dilim vardı ki o da sende / Ağlatma yeter kalmadı hiç gözyaşı bende..

Acem Kürdi / Nikoğas ağa / Ağır aksak
Sevdi gönlüm hey melek sima seni / Ben kadar var mı seven cana seni / İsterim bir lahzacık tenha seni / Kaç gün oldu göremedim zira seni. ( Hıımm. )

*

Uşşak makamı kalp rahatsızlığına iyi geldiği gibi, gülme, sevinç, kuvvet, kahramanlık duyguları veriyormuş. Neva makamı ise üzüntüyü giderirken gönül sevinci oluştırup böbrek, omurilik ve kalça bölgelerinde etkili oluyormuş. Hadi, deneyelim bakalım..

Uşşak / Şemsettin Ziya Bey / Aksak
Bu salkım söğüdün altı daima / Gel kız sana olsun kuytu bir yuva / Koyun sürüsünü bırak bir yana / Yüreğime gel gel aşkını ara / At, at bu örtüyü gül yüzünü aç / Çöz çöz şu örgüyü saçlarını aç / Görmez bizi bir göz örter bu ağaç / Yüreğime gel gel aşkını ara.... ( Bayıldım ben bu Uşşşak makamına, hadi bir tane daha )

Uşşak / Hamami İsmail Dede / Aksak
Ağlatırlar güldürürler / Çeşmin yaşın sildirirler / Onlar adam öldürürler / Kimler kimler.? Karagözlüler / Şirin sözlüler gönül evine girerler / Aşkın aklın alırlar da yüze gülerler...

Çeşm : Yüz



Neva / Mustafa Çavuş / Aksak
Muntazırım teşrifine / reftar ile revişine / Bir ben miyim aşık olan / Bülbül aşık gülüşüne..

reftar: Salınarak edalı yürüme
reviş : Gidiş, yürüyüş, tarz. ( Düşünün bir, nasıl yürüyor o yar..)

*

Rast, Nişabürek ve Mahur makamları, iskelet ve kas rahatsızlıklarına iyi gelirmiş. Kemik, beyin ve yağlara karşı, ayrıca felç, baş, ve göze karşı da etkiliymiş. Fazla uyumayı engelleyip düşük nabzın yükselmesini sağlarmış.


Rast / Hami İsmail Dede / Vals
Yine bir gülnihal aldı bu gönlümü / Sim-ten, gonca-fem, bir bedel bir güzel / Ateşin ruhleri yaktı bu gönlümü / Pür eda, pür cefa, pek küçük pek güzel / Görmedim kimsede böyle bir dilrüba / Böyle kaş, böyle göz, böyle el, böyle yüz / Aşıkın bağrını üzmeğe göz süzer / El' eman, el'eman her zaman ol güzel..
( Eminim çoğunuz hatırladı bu şarkıyı ve yüksek sesle söylediniz, bakın artık iyileşiyorsunuz işte..)

Nişabürek / Lem'i bey / T. Aksak
Varsın gönül aşkınla harab olsun efendim / cananıma nezr eylemişim canıma kendim / Derman aradım derdime hircanı beğendim / Varsın gönül aşkınla harab olsun efendim..

Mahur / Kemal Emin Bara / Aksak yürük
İki gözüm sensiz / Bu uzun geceler geçer mi böyle / Kuralım sahbayı başbaşa şöyle / Bu uzun geceler geçer mi böyle.

Sahba: Şarap

*

En az altı asırlık bir makam olduğu söyleniyor Hüseyni makamının. Barış duygusu verdiği gibi, iç organlara, kalp, karaciğer ve mideye de faydalı olduğu söyleniyor.

Hüseyni makamı / Kemençeci Aleko efendi / Düyek

Çeşmeye giderdi sarışın bir kız ( hey )
Destiye olurdu saçları yaldız ( hey )
Görenler sanırdı yerde bir yıldız ( hey )
Yüreğim yanardı o kıza cız cız ( hey )

Saçının rengini güneşten almış
Gözünün rengini seherden çalmış
Gözleri uzaktır bir yere dalmış
Yüreğim yanardı o kıza cız cız ( hey )

*

Uykusuzluk çekiyorsunuz, tansiyon sorununuz var, hararetten meydana gelen şişmanlıktan şikayetçisiniz, o halde Segah makamı tam size göre.

Segah makamı / Hayri Yenigün / Vals
Ölürsem yazıktır sana kanmadan / kollarım boynuna halkalanmadan / Bir günüm geçmiyor seni anmadan / Derdine katlandım hiç usanmadan / Diyorlar kül olmaz ateş yanmadan / Denizler durulmaz dalgalanmadan.

*
Ve Hicaz makamı, alçak gönüllülük duygusu verirmiş, soğuk hastalıklarına, kemiklere, beyne, çocuk hastalıklarına iyi gelirmiş.

Hicaz makamı / Bimen Şen / Yürük aksak
Gülüşerek o yollarda gezerdik kışın / Nerde şimdi o gönülleri yakan bakışın / Ayrılırken o ellerimi bırakışın / Nerde şimdi o gönülleri yakan bakışın.

Hicaz makamı / Selahattin Pınar / Curcuna
Anladım sevmeyeceksin beni sen nazlı çiçek / Hasta gönlüm yine hicranın yalnız çekecek / Belki ruhum seni çılgınca severken ölecek / Yine sensin beni lahza şifayab edecek..

Şifayab: Şifa bulma, iyileşme.


Bilem ne haldesiniz, sinirleriniz yatıştı mı..? Ağrılarınız, sızılarınız dindi mi, kendinizi daha iyi ve hafilemiş hissediyor musunuz..? Aynaya bir bakın gözlerinizin içi gülüyor mu.. ? Evet mi yanıtınız, o zaman notalar ve o güzel dizeler görevini yapmış demektir. Daha yüzlerce değerli bestekarımızın binlerce eseri, birbirinden güzel şarkıları var. Dinleyin, söyleyin ruhunuz müzikle dolsun. Gülün insanlara görsünler yüzünüzdeki tebessümü, gözlerinizin içindeki yaşam coşkusunu, onlara da aşılayın müzikle, notalarla terapinin sırrını.




K: Yeni Asır haberi üzerine Şerif İçli'nin ( 1949 Marmara Basımevi ) Şarkı güfteleri eserlerinden.

 
Toplam blog
: 220
: 2018
Kayıt tarihi
: 02.07.06
 
 

Yazmak, ufkun da ötesine taşan engin bir serüven gibi gelir bana ve gençlik yıllarımdan bu yana v..