Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

11 Şubat '12

 
Kategori
Blog yazarları tartışıyor!
 

Obezitede yalan rüzgarları! The Biggest Loser Türkiye Yeni bir Hayat yarışma programı oldu!

Konu: The Biggest Loser  –   ‘Kaybetmeye Değer’ -  ve sonunda ‘Yeni Bir Hayat’! oldu.

OBEZİTE’ de YALAN RÜZGARLARI!  

Hiçbir şeyi değiştirmeden, yayınlamakta olduğumuz “The Biggest Loser Uyuarı ve durum tespiti” yazımız ile birlikte bir ‘ihtarname’ olarak da daha anlamlı ve yoğun bir içerikle resmi şekilde ilgilileri uyarıda bulunmamıza rağmen, ‘kaybetmeğe değer’ adlı program; bir manevra ile ‘yeni bir hayat’ olarak, aynı içerikler ve yaklaşımlarla Star Tv’de yayına giriyor!

‘Yeni Bir Hayat’! Ne kadar masum ve davetkar; insanda bir umut fidanı eker gibi.       Ta kalbinin orta yerine! Hiç bir zaman kalıcı çözüm bulamayan kilolu ve obezlerin özlemlerine hafif bir dokunup, onlarla oyun oynar gibi. Zaafları bu ya, tüm obezler dört elle sarılmaya kalkışıyor bu başlığa. Bataklığa saplanmış, gittikçe nefes almakta güçlük çeken birilerine, şeytanın çiçekli kokulu bir dal uzatması gibi bir durum bu!          

Bu denli sinsice ve art niyetle.

Onlar bataklıkta çırpınıp, bu yalan dala uzanmaya çalışırlarken, daha da batacaklar ve birileri bunu televizyon programı şeklinde ve soytarılıkla, tüm akılcı çözüm girişimlerinin bir alternatifi olarak gösterme cüretine kalkışarak ve de şaşaa ile TV’de reyting yakalamaya yönelecek.

Bu ve buna benzer, insan odaklı, fakat hiçbir zaman saygın olamayacak kişiliksiz yaklaşımlarla, bazen türkü yarışmaları, bazen dans veya yetenek yarışmaları organize ederek, temeli biraz da şaklabanlığa, başkalarını eğlendirmeye dayanan, kendince akıllı ama insanlıkta daha pişmemiş kimselerle karşı karşıyayız.

Bunlar belli alanlarda zaafları mevcut başkalarını, onlara uyumlu TV programları tasarlayarak veya program kopyalayarak, onları para kazanma yolunda tamamen bir araç görme prensibiyle, geçimini onların sırtlarından kazanmaya alışmışlardır. Kendilerince belirleyici konumdadırlar, cool (yani argosu xxx) davranmak onlara hava katar, bazen hiçbir etik anlayış veya prensibe uymayacak içeriklerin de, üzerini biraz zamanla örterek, çözüme ulaşacaklarını düşünürler.

Tıpkı ‘Kaybetmeğe Değer’ sloganı ile TV’de çığlıklarla, obezlere ve kilolulara hayatlarının (-son) fırsatını sunduklarının gürültüleri ile, aynı değerlere sahip bir yayımcı TV kuruluşunun benimsediği pişkin yaklaşımları gibi…                                  

Kaybetmeğe Değer’ yerine ‘Yeni Bir Hayat’ sloganları ile sunmaya kalkıştıkları gibi, içerik düzeltmek yerine, sadece isim değiştirerek aynı podyumda boy gösteriyorlar.

‘Yeni Bir Hayat’bizim OMDER olarak şiddetle karşı çıktığımız, daha önce ‘Kaybetmeğe Değer’ adı ile benimsetilmeğe çalışılan TV programının kendisi. 

Bizi; her türlü bilimsel verilerle, asla tartışma konusu ettirmeyeceğimiz insani değerler prensipleriyle ve sadece gerçekleri ortaya koyan girişimlerimizle hep karşılarında bulacaklar.

Yalanların, manipülasyonların, hilelerin ve tasvir edebilecekleri her türlü gerçekleri veya gerçek algıları çarpıtacak girişimlerin karşısında, fena şekilde bizi bulacaklar.

Çünkü, ‘Kaybetmeğe Değer’ yeni adıyla ‘Yeni bir Hayat’ orijinali ‘The Biggest Loser’ olan ve içler acısı sıkıntıları insanlara yaşatıp, onları yüz üstü bırakacak, hiçbir anlamda saygınlığı olmayan, gerçekleri çarpıtan ve bundan kendine sırf maddi bir yarar uman kişiliksiz bir Program.

Amerikan versiyonun da; sezon finalisti Kai Hibbard, çok açık şekilde arka planda dönen tüm gerçekleri sözde konuşma yasaklarına rağmen artık bu  yalan dolana dur demek için detaylıca şöyle anlatmıştır.

Kendisi 53 kg vermiş ve yarışma hemen sonrası  tam 40 kilosunu ve devamında daha fazlasını alarak  tüm hayatı  alt üst olmuştur. Ve şu şekilde açıklamalarda bulunmuştur.

“Programda baskı altındasınız. Egzersizlerde yaralanan çok kişi var. Beslenmenizi görmezden gelip, gösterideki eğitmenleri dinlemek zorundasınız.

Canlı yayında kilonuz farklı açıklanıyor. Ses çıkaramıyorsunuz. İnsanlar bana gelip soruyor; “ ben neden senin gibi haftada 12 kilo veremiyorum” . Oysa bunu ben de başaramamışım. Programın çarpıtması. Sonuçta televizyon.  Sonuçta ben oraya birilerine minnettar ve birilerine ilham kaynağı olmaya gidiyorum.  Bu aldatmacada sorumluluk aldığım için,  bu aldatmacanın devamını sağladığım için,  kendimi suçluyorum.

Kilo oranlarımız basına açıklandığında hep çarpıtma söz konusuydu. Tv’deki  bir haftayla, dış dünyadaki bir hafta aynı değil. Çoğunlukla o kilolar daha uzun zamanlarda veriliyor.  yada bazen daha az.  Ama bir hafta değil! Burada kilo kaybı tamamen değerlendirme amaçlı. Unutulmamalı ki;  The Biggest Loser Tv için gösterilen bir kilo kaybı kampı değildir;Bir kilo kaybı kampı gibi görünmek için yapılmış  bir TV gösterisidir.”  

Bunu gerçekleştirebilmek için de yarışmacılara ağır baskı uyguladıkları bir gerçektir. Nitekim ben bu programda; bazı spor hocalarından bile daha iyi bildiğim doğrulardan, vazgeçmeye şartlandığımı söyleyebilirim.”

Hilbard; programı kilo konusunda birkaç ciddi sorunla birlikte bıraktı. Diğer yarışmacılar gibi o da yarışmadaki baskı ortamını ve sorumluluğu normal yaşantıda bulamadığı için kilo aldığını savunuyor.

Hilbard’ın kocası çekim sırasında onu ziyarete gittiğinde, onda kilonun da ötesinde farklı bir değişim gördüğünü söylüyor. “Onun içindeki dönüşümü gördüm. Uçuk kaçık, farklı gözüküyordu. Çok meşguldü ve sürekli spor salonuna gidiyordu. Asla uyumadı. Özel düzenlenen şeylerle beslendi, bunlar asla normal insanların yediği şeyler değildi.”

Hilbard diyorki; “benim Durumum asıl;  sağlık profesörü olan bazı aile bireylerimin, bazı sahnelere müdahale etmesiyle kötüleşti.”

“Saçlarım bile dökülmeye başlamıştı...”

“İnsanlara ilham kaynağı olmak güzel. Bunun için kendimle gurur duyuyorum ama The Biggest Loser’a minnettar hissetmiyorum kendimi asla. Aksine bu programın bir parçası olup da devamını sağladığım için insanları incittiğimi düşünüyorum.

Ben bu programa para kazanmak için başlamadım aksine programla sözleşme yaparak kendi paramı riske attım.

Finalde kendimi öyle korkak hissettim ki. Konuşamıyordum, gerçekleri söyleyemiyordum. Eğer bir noktadan sonra biri gelip de bana gerçekleri sorsa anlatırdım. Şu an bunları açıklamakla ailemi de maddi riske atmış oluyorum. Kendimi kötü hissediyorum. Birçok insan için zararlı olan bir programın parçası oldum. Şimdi durumu daha iyiye çevirme sorumluluğu da benim.. Belki de biraz da finaldeki korkaklığımı hafızamdan silmek istiyorum.

Birçok yarışmacı arkadaşım benle aynı fikirde olduklarını ama konuşmayacaklarını konuşamayacaklarını söylediler.”  Diyor…

Diğer bir sezon Erik Chopin

Eric Chopin Nbc kanalının sunduğu En çok kaybeden yarışmasının finalisti. Yarışmada en çok kiloyu o kaybetti ve bu ünvanını da 8.sezonda kırmalarına kadar sürdürdü. Eric 8 ayda 214 ıbs kaybetti yani yaklaşık olarak 97 kilo. İlk başladığında 407 ıbs (186 kg) iken 193 ıbse kadar düşüp ( 87 kg) oldu.  Ama asıl facia o zaman başladı.Yarışma biter bitmez hızlı kilo almaya başlayan ve kendini durduramayan Eric, verdiği tüm kiloları 1.5 yıl içinde fazlası ile geri aldı. Yarışma sürecince yaşadıklarını imaladığı sözleşmeden korkarak anlatamayan Eric bu yarışma ile zaten alt üst olan hayatını, daha da içinden çıkılmaz bir şekilde derinleştirerek artık ölüme gün saymaktadır.

Erik Chopinaksine başka bir sezon birincisi olan Ryan BensonYaşadıklarını çok içtenlikle şu şekilde anlatmıştır.

Ryan benson biggest loser yarışmasının 1. sezonunun finalisti;

Yarışmada 122 pounds (55 kg) kaybedip, yarışmadan sonra ise ilk 5 günde 14 kg’sunu devamında 3 ayda 90 pounds (40 kg) geri aldı. Sonrasında ise eski kilosunu bile arar oldu!  Nasıl mı?  işte onun hikayesi;

“Showu kazanırken  o kadar yükseldim ki, birden aşağıya düştüm ve depresyona girdim. Showdan önceki eski alışkanlıklarıma geri döndüm. Yarışma da zirvedeyken ikizlerim dünyaya geldi.  O güzel yavrularım için ben de hayatta olup, onlara gereken her türlü desteği yapmalıydım. bu da sağlıklı olmakla mümkündü. bu yüzden realitiy show benim için bir eğlenceydi ama onu kazanmak da çok istemiştim. Benim için showu kazanmak, kilolarımdan kurtulmak demekti ve ben de bunu yaptım.

Yarışmayı kazanmak o kadar çok istiyordum ki; final tartımından önceki 10 gün boyunca tek damla yemek yemedim..Temel olarak suyun içine limon koyup, taze sıkılmış limon suyu, bitki  şurubu ve acı biber tükettim. Yarışmanın kuralı kilo kaybettiren ilaçları kullanmamaktı, ben de öyle yaptım. Sadece kendimi aç bıraktım.  Final'den 24 saat öncesine kadar yemeyi tamamen kestim, ne katı ne sıvı hiç bir şey. Sonra eski okul numaralarımdan olan güreşçilik yaptım.  Deri bir takım giyip, monoton olarak günlerce koştum ve buhar- sauna  odasında saatlerce, fazlaca kaldım. son 24 saat içinde tahminen 10-13 ıbs (4.5-5.5 kg) su kaybı yaşadım. Final tartımına kadar idrarımdan kan gelmeye başlamıştı.

Show bittikten sonraki 5 gün geçmişti ki; yaklaşık olarak 32 ıbs (14.5 kg) geri almıştım. Yemekten dolayı değil sadece vücut sistemimi geri normale çevirirken, çoğunlukla sıvı yerine koyarak. Böylece 5 günün içinde tekrar 240 ıbs (108 kg) olmuştum bile, bu delilik!

Sonuç olarak, bunu burada söyleyen tek benim ki;showdan almam gerekeni almadım, yani alışkanlıklarımı ve hayat tarzımı değiştirmeyi kazanmadım. Bu bir şhow du bizlerde reyting uğruna piyon gibi kullanıldık! Bu yarışma benim tüm hayatımı mahvetti. Depresyona girdim ve sürekli kilo alıyorum…”

Ryan Benson gibi örnekleri göremeyen ve bu tür show programlarında kalıcı zayıflayacağını veya kilo verirse asla kilo almayacağını düşünen tüm kilolu obezler, mevcut yaşadıkları  travmaların çok daha fazlasını yaşayacaklarını asla unutmasınlar.

Üstelik bu örnekler sezon birincileri olup, şartlanma şiddeti oldukça güçlü ve normalde kilosunu daha uzun süre koruması beklenen kişilerdir!  Birde yarışmanın ortasında elenen ve hadi artık “sen işe yaramazın tekisin” diye yarışmadan atılan-ayrılan obezlerin ruh halini şimdiden tasvir etmek  çok da zor değildir.  Azıcık kişilik zafiyeti olan bireyler İntiharı, değilse, diğerleri de  kesin şekilde çok büyük depresyonları  yaşayarak, kendilerini tamamen eve kapatan ve 300-500 lük   insanlar grubuna dahil edenler. Olacaklardır. Tüm bu gerçeklere rağmen bu gerçekleri şimdiden görememek ise olsa olsa ahmaklıktır.

Unuttukları şey, burada insanların yeteneklerini değil, yaşama dair umutlarını ve geleceğe bakışlarının yanında, ruhsal ve fiziksel sağlıklarını yarışma ve eğlence konusu yapmaya kalkıştıklarıdır.

Bu anlamda sunulan ‘Yeni Bir Hayat’ zafiyet ve sıkıntılara gebe ‘yeni bir hayat’tır!       

OMDER-OBEZİTE İLE MÜCADELE DERNEĞİ 

KURUCU BAŞKANI

HALİL KARGULU

Psikolog - Tıbbı Antrenman  ve Üstün Performans Uzmanı

SEMİR BERBER

http://www.omder.org.tr

 
Toplam blog
: 11
: 1588
Kayıt tarihi
: 19.12.11
 
 

Halil KARGULU Kimdir? 1976 Ankara doğumlu Kargulu,  Üstün Performans Uzmanı ve Dünyanın en hı..